Ευτύχιος Βασιλάκης: Πρόεδρος της Aegean

Ευτύχιος Βασιλάκης: Πρόεδρος της Aegean

5' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Φωτεινό ελληνικό παράδειγμα» χαρακτήρισε πριν από λίγες εβδομάδες σε δημοσίευμά της την AEGEAN η Frankfurter Allgemeine Zeitung, επιβεβαιώνοντας την άποψη που θέλει την αεροπορική εταιρεία να αποτελεί ισχυρό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας και ανάπτυξης. Φέτος, για ακόμα μία χρονιά, βρέθηκε στην αιχμή της επικαιρότητας –και όχι μόνο της επιχειρηματικής– λόγω της παραγγελίας-μαμούθ για την αγορά έως 42 νέων αεροσκαφών Airbus Α320neo, με το ύψος της επένδυσης να αγγίζει τα 5 δισ. ευρώ σε τιμές καταλόγου. Λίγο πριν από το τέλος του 2018, ο πρόεδρος της AEGEAN, Ευτύχιος Βασιλάκης, μιλάει στα «Ταξίδια» για τις προβλέψεις του για την επόμενη τουριστική περίοδο. Επιμένει για ακόμα μία φορά στην έμφαση που δίνει η εταιρεία στους ανθρώπους της, γιατί, όπως λέει, «εργαλεία υπάρχουν και αλλού». Και δεν παραλείπει να αναφερθεί στην ανάγκη ενίσχυσης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, επισημαίνοντας ωστόσο ότι έχουν γίνει βήματα.

Σε τι οφείλεται η αυξημένη κερδοφορία της AEGEAN το τρίτο τρίμηνο του 2018, με δεδομένη μάλιστα την ισχυρή παρουσία ανταγωνισμού στο δίκτυο εξωτερικού και εσωτερικού;

Αυτή οφείλεται σε δύο κυρίως λόγους: Κατ’ αρχάς, στη σταδιακή αναγνώριση διεθνώς της αξίας των υπηρεσιών της AEGEAN, αλλά και στην ωρίμαση του μεγέθους και της δυνατότητας διαχείρισης του δικτύου προορισμών μας. Φυσικά και η διαχείριση του κόστους είναι σημαντική όταν υπάρχουν τόσοι ανταγωνιστές και ο επιβάτης βρίσκεται ενώπιον διαφορετικών επιλογών.

Το εννεάμηνο του 2018 παρατηρείται παρόμοια αύξηση της κίνησης εσωτερικού και εξωτερικού. Σε τι οφείλεται αυτή η σύγκλιση;

Η ανάπτυξη εντοπίζεται κυρίως στο δίκτυο εξωτερικού, με νέους προορισμούς σε βασικές χώρες. Για παράδειγμα, προσφέρουμε πλέον δώδεκα προορισμούς στην Ιταλία και έντεκα στη Γαλλία. Η διεύρυνση του δικτύου εξωτερικού είναι που στηρίζει και το εσωτερικό δίκτυο. Σε αυτό προστίθενται και οι μετεπιβιβαζόμενοι επισκέπτες προς μικρά και μεγάλα νησιά. Ο κόμβος μας στην Αθήνα δεν στηρίζει μόνο τον τουρισμό στην Αθήνα, αλλά και την κίνηση σε όλη την Ελλάδα. Όσο για την ενίσχυση του τουρισμού κυρίως στα νησιά, αυτή είναι ανεξάρτητη από την παράλληλη λειτουργία μας σε περιφερειακές βάσεις.

 

Μειώνεται η κίνηση εξωτερικού ή αυξάνεται η αντίστοιχη του εσωτερικού;

Ως αγορές αυξάνονται και οι δύο. Η πρώτη (σ.σ. εξωτερικού) σε κύκλο εργασιών και σε επιβάτες λόγω τουρισμού, η δεύτερη μόνο σε επιβάτες, λόγω των προσφορών που παρέχουμε και των μετεπιβιβαζόμενων τουριστών-επισκεπτών.

Πότε είναι προγραμματισμένη η πρώτη παραλαβή αεροσκάφους από την παραγγελία-μαμούθ, για την οποία έχετε ήδη δώσει προκαταβολή;

Μέχρι σήμερα έχουμε δεσμευτεί για συνολικά 42 αεροπλάνα Airbus A320neo, που θα παραλάβουμε από τον Νοέμβριο του 2019 έως και το 2024. Τα πρώτα αναμένονται σε λιγότερο από έναν χρόνο από σήμερα. Η προετοιμασία για την κατάλληλη αξιοποίηση των νέων αεροσκαφών, αλλά και για τη διαμόρφωση των νέων υπηρεσιών προς τους επιβάτες μάς απασχολεί καθημερινά. Μάλιστα γι’ αυτόν τον λόγο εγκαινιάσαμε την πρωτοβουλία Aegean Myway, με την οποία ζητάμε την άποψη των επιβατών στην κατεύθυνση αυτή. Από αυτή τη δράση θα πάρουμε τις απόψεις και τις ιδέες των επιβατών για τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους.

Πώς θα αλλάξει το πτητικό έργο της εταιρείας όταν ολοκληρωθεί η άφιξη  των νέων αεροσκαφών;

Τα νέα αεροσκάφη έχουν μεγαλύτερη εμβέλεια, προσφέροντας περίπου μία ώρα επιπλέον πτήσης. Ταυτόχρονα παρέχουν δυνατότητες για προσφορά νέων υπηρεσιών, κυρίως ψηφιακών, και σημαντική εξοικονόμηση σε καύσιμο. Συνεπώς, θα αυξήσουν τις δυνατότητές μας για προορισμούς κυρίως προς τα ανατολικά/βορειοανατολικά, αλλά και την Αφρική. Ένα τμήμα των νέων αεροσκαφών θα προσαυξήσει τον στόλο, ένα άλλο θα αντικαταστήσει κάποια από τα υφιστάμενα αεροπλάνα. Για το ποιο θα είναι το τελικό «μείγμα» υπάρχει ευελιξία ανάλογα με τις συνθήκες. Τη διαφορά θα την κάνουν και πάλι οι άνθρωποί μας. Γι’ αυτόν τον λόγο επενδύουμε στο νέο εκπαιδευτικό μας κέντρο και στους νέους προσομοιωτές. Επίσης, δίνουμε έμφαση στις υποτροφίες που προσφέρουμε για την εξέλιξη και την κατάρτιση των στελεχών μας.

Πώς αναμένεται να κινηθεί ο τουρισμός το καλοκαίρι του 2019;

Δεν διαθέτω στοιχεία διαφορετικά από αυτά που ακούμε όλοι. Σίγουρα όμως ο ρυθμός και η ποιότητα επένδυσης σε όλο το φάσμα των υπηρεσιών, που διαμορφώνει το προϊόν «αερομεταφορά», όπως ξενοδοχεία, αλλά και κάποιες –επιτέλους– υποδομές, έχει ενισχυθεί σημαντικά. Επίσης ειδικά η Αθήνα πιστεύω ότι τώρα ξεκινά την πορεία της ως τουριστικός προορισμός. Χτίζουμε λοιπόν πιο στέρεες βάσεις για διεθνή ανταγωνιστικότητα. Την ίδια στιγμή, η ομορφιά της χώρας μας δεν μας προδίδει. Πρέπει όμως να προσέξουμε την υπερφορολόγηση, αλλά και τις ορατές και ενοχλητικές ελλείψεις ανά περιοχή, που απαιτούν περισσότερο βούληση και λιγότερο χρήματα για να λυθούν. Φυσικά θα συναντήσουμε και κακές χρονιές τουριστικά, ακόμα και αν η κατεύθυνση είναι θετική.

Πόσο κοντά είναι η χώρα στο να κερδίσει το στοίχημα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου και γιατί είναι τόσο δύσκολο να συμβεί τόσα χρόνια;

Έχουμε κάνει μια μικρή πρόοδο. Η προσφορά και η ποιότητα της αερομεταφοράς, καθώς και η ανάπτυξη του λιγότερο εποχικού τουρισμού πόλεων (city breaks/events) αποτελούν τον έναν λόγο. Η διακύμανση των τιμών τον Ιούλιο/Αύγουστο σε σχέση με τον Μάιο/Οκτώβριο είναι ο άλλος. Ωστόσο, επιβάλλεται η δημιουργία περισσότερων ειδικών προϊόντων. Η AEGEAN πετά φέτος όλο τον χειμώνα από Ηράκλειο για δεύτερη χρονιά, σε συνεργασία με tour operators από Γερμανία και Τουρκία, που προσφέρουν ένα τέτοιο ειδικό προϊόν από το Ηράκλειο προς δώδεκα γερμανικές, γαλλικές και βελγικές πόλεις. Φέτος κλείνουμε επίσης δέκα χρόνια χειμερινών πτήσεων από την Καλαμάτα (προς και από Γερμανία και Σουηδία) σε συνεργασία με την Costa Νavarino. Χρειαζόμαστε περισσότερη δημιουργικότητα, συνεργασίες, αλλά και τόλμη για να σχεδιάσουμε κι άλλα τέτοια προϊόντα.

Τι μπορεί να κάνει το Δημόσιο για να διευκολύνει την ελληνική αεροπορική αγορά, με στόχο την ενίσχυση του τουρισμού μέσω της λειτουργίας υγιών εγχώριων επιχειρήσεων;

Να μη θεωρήσει τη ζήτηση δεδομένη, να συνειδητοποιήσουμε ότι η φορολογία, ειδικά στην εργασία, ο ΦΠΑ και το κόστος υποδομών είναι μέρος της ανταγωνιστικότητας, όπως είναι και οι υπηρεσίες μας. Παράλληλα, να διαφοροποιηθούν οι χρεώσεις των υποδομών αλλά και των εισφορών από το καλοκαίρι στον χειμώνα, ώστε να γίνει καλύτερη εκμετάλλευση και σε βάθος χρόνου των δημόσιων και των ιδιωτικών επενδύσεων, ώστε να μπορούν να δικαιολογηθούν οι υφιστάμενες και να δημιουργηθούν και άλλες. Φυσικά, πάντα η ασφάλεια και η σταθερότητα είναι η βάση…

Πώς κρίνετε την κατάσταση στα περιφερειακά αεροδρόμια μετά την είσοδο της Fraport στη διαχείρισή τους;

Η εξέλιξη αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική. Το γεγονός ότι το σύστημα λειτουργίας ζητά από τους παραχωρησιούχους μεγάλη ποιοτική αναβάθμιση, περιορίζοντας παράλληλα την αύξηση των χρεώσεων σε ανταγωνιστικά επίπεδα είναι σημαντικό. Τα πρώτα δείγματα και βήματα της κοινοπραξίας της Fraport δείχνουν σοβαρότητα, σημαντική διάθεση για επενδύσεις, αλλά και προσπάθεια για κατανόηση των τοπικών ιδιαιτεροτήτων. Φυσικά, είναι μια μακροχρόνια παραχώρηση και θα κριθεί στη διαχρονική πορεία της. Το μοντέλο είναι σωστό και ελπίζουμε να χρησιμοποιηθεί και αλλού.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή