Γνωριμία με το φιλόξενο κρατικό θέατρο της Κύπρου

Γνωριμία με το φιλόξενο κρατικό θέατρο της Κύπρου

3' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τρέχει ο μικρός στρατιώτης, τρέχει διαρκώς κυνηγώντας την τύχη του. Πέφτει σε περιπέτειες, μεγαλώνει, κερδίζει όλες τις μάχες, ακόμη και τον θάνατο, αλλά εξακολουθεί να τρέχει πασχίζοντας να γεμίσει το κενό της ψυχής του. Ο «Τυχερός στρατιώτης» των Ξένιας Καλογεροπούλου και Θωμά Μοσχόπουλου, που σκηνοθέτησε η Γεωργία Μαυραγάνη για την παιδική – εφηβική σκηνή του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (ΘΟΚ) τελειώνει μέσα στα χειροκροτήματα του κοινού. Τα παιδιά βιάζονται να βγουν στον δρόμο – 1,5 ώρα καθισμένα στη θέση τους παρακολούθησαν ένα έργο με απαιτήσεις από τον νου και την καρδιά των θεατών, μια θαυμάσια παράσταση που ρέει γλυκά και αβίαστα από τη σκηνή στην «πλατεία».

Η «Κεντρική Σκηνή»

Οι γονείς των παιδιών και εμείς που βρεθήκαμε πρωί Κυριακής στη μεγάλη αίθουσα της «Κεντρικής Σκηνής» προσκεκλημένοι του ΘΟΚ για να παρακολουθήσουμε τις νέες του παραγωγές του, σηκωθήκαμε λίγο πιο αργά από τη θέση μας, καθώς ο στρατιώτης εξακολουθούσε να τρέχει για αρκετή ώρα στη σκέψη μας. Το πρωινό στη Λευκωσία ήταν ζεστό και υγρό, σαν αθηναϊκό φθινόπωρο. Το φουαγιέ στολισμένο για τα Χριστούγεννα, κάποιοι από τους θεατές ακόμη με κοντομάνικα. Ο ΘΟΚ στεγάζεται σε τεράστιο ιδιόκτητο κτίριο στο κέντρο της πόλης. Ενα εντυπωσιακό «σπίτι» για το κρατικό θέατρο της Κύπρου, έναν θεσμό που διανύει την τέταρτη δεκαετία της ζωής του. Εδώ φιλοξενηθήκαμε, εδώ μένει επίσης η ηθοποιός Ράνια Σχίζα που πρωταγωνιστεί στον «Ηχο του όπλου» της Λούλας Αναγνωστάκη – ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Κύπρο σε σκηνοθεσία του Αδωνι Φλωρίδη στη «Νέα Σκηνή».

Είναι συχνές αυτές οι ανταλλαγές ανάμεσα στην αθηναϊκή και στην κυπριακή καλλιτεχνική σκηνή, που ενισχύουν τη θεατρική παραγωγή του νησιού. Ενίοτε δε, αποτελούν τον μοναδικό τρόπο για να γνωρίσει η Ελλάδα το κυπριακό θέατρο, όπως έγινε πρόσφατα με τους πολύ επιτυχημένους «Πέρσες» του Αισχύλου, μια παραγωγή του ΘΟΚ σε σκηνοθεσία Αρη Μπινιάρη και ηθοποιούς από την Κύπρο και την Ελλάδα. «Ωστόσο, δεν γίνεται κρατικό θέατρο με συστηματική εισαγωγή καλλιτεχνών», λέει ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού Σάββας Κυριακίδης, θεατρολόγος και δάσκαλος στη δραματική σχολή του Εθνικού Θέατρου.

Πολλοί από τη νέα γενιά των Κυπρίων ηθοποιών υπήρξαν μαθητές του, και η ιδιότητα του δασκάλου τον κάνει να επιμένει στην ανάγκη της ίδρυσης κρατικής δραματικής σχολής ενσωματωμένης στη λειτουργία του ΘΟΚ. «Θα ήθελα να επενδύσουμε στο νέο θεατρικό δυναμικό της χώρας και σε καλλιτέχνες με επαρκή κατάρτιση», τονίζει. Ενας από τους βασικούς του στόχους είναι να συστήσει στο κυπριακό κοινό «κείμενα με τα οποία “συναντιέται” για πρώτη φορά». Τέτοια επιλογή είναι ο «Σιρανό ντε Μπερζεράκ» του Εντ. Ροστάν που ανεβαίνει τώρα στην «Κεντρική Σκηνή» –μια πλούσια παράσταση με χιούμορ και δράση– σε σκηνοθεσία Αχιλλέα Γραμματικόπουλου και ο «Ριχάρδος Γ΄» που θα ακολουθήσει.

Λίγα χιλιόμετρα από το κέντρο της Λευκωσίας βρίσκονται οι «Αποθήκες» του ΘΟΚ, και η σκηνή όπου φιλοξενούνται μερικές από τις πιο πειραματικές και ενδιαφέρουσες προσπάθειες του οργανισμού. Η ανάθεση του πρώτου τριμήνου που τώρα ολοκληρώνεται, αφορούσε ένα αφιέρωμα στη ζωή και στο έργο του σπουδαίου Πολωνού συγγραφέα και ζωγράφου Μπρούνο Σουλτς. Περιμένοντας να αρχίσει η πρόβα τζενεράλε της παράστασης που ονομάζεται «Δρόμοι κροκοδείλων», παρακολουθούμε την προετοιμασία των ηθοποιών: ένα σχεδόν αθλητικό ζέσταμα που στη συνέχεια δικαιολογείται απόλυτα. Ο θίασος των έξι προσώπων κινείται ασταμάτητα υπό την ευρηματικότατη καθοδήγηση του Παναγιώτη Τοφή, μέσα σε ένα ευφάνταστο, αφαιρετικό σκηνικό που διαρκώς μεταμορφώνεται. Η σκηνοθεσία των δύο εικαστικών κατά κύριο λόγο Χάρη Καυκαρίδη και Μελίτας Κούτα, που είναι υπεύθυνοι επίσης για τη δραματουργία, τα σκηνικά και τα κοστούμια, καταφέρνει να ζωντανέψει δραματικά τη δύσκολη γραφή του Σουλτς. Ο αποσπασματικός λόγος του αποκτά θεατρική υπόσταση χάρη στους χαρακτήρες που φέρουν τη μελαγχολία της προσωπικής ζωής του συγγραφέα και των διηγημάτων του στη σκηνή. Η τραγική ζωή του και η ατμόσφαιρα της Κεντρικής Ευρώπης του Μεσοπολέμου αποδίδεται με φροντίδα και ευαισθησία μέσω του devised theatre από μια πολύ δεμένη ομάδα που κάνει τις λευκές σελίδες των βιβλίων του Σουλτς να φτερουγίζουν σαν τρελά πουλιά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή