Με ακύρωση παραγγελίας 22 δισ. δολ. απειλεί η Lion Air την Boeing

Με ακύρωση παραγγελίας 22 δισ. δολ. απειλεί η Lion Air την Boeing

3' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η συντριβή του αεροσκάφους Boeing της ινδονησιακής αεροπορικής εταιρείας Lion Air στα τέλη Οκτωβρίου με 189 νεκρούς εξελίσσεται σε διαμάχη μεταξύ της κατασκευάστριας εταιρείας του αεροσκάφους και ενός εκ των σημαντικότερων πελατών της στην Ασία. Το διακύβευμα είναι παραγγελία αεροσκαφών της Boeing ύψους 22 δισ. δολαρίων.

Ο άνθρωπος που ορθώνει το ανάστημά του στη γιγάντια αμερικανική εταιρεία είναι ο Ρούσντι Κιράνα, ο οποίος απείλησε να ακυρώσει παραγγελία ύψους δεκάδων δισ. δολαρίων κατηγορώντας την Boeing ότι ενέπλεξε αδίκως την εταιρεία του στην υπόθεση του αεροπορικού δυστυχήματος. Μπορεί ο Κιράνα, ιδιοκτήτης της Air Lion, να μην ήταν ευρέως γνωστός πριν από το αεροπορικό δυστύχημα, ωστόσο αποτελεί θρύλο στην αεροπορική βιομηχανία. Πριν από 18 χρόνια ο Κιράνα και ο αδελφός του είχαν ενοικιάσει ένα Boeing 737-200 και είχαν αρχίσει να πραγματοποιούν πτήσεις μεταξύ της Τζακάρτας και του τουριστικού θερέτρου Μπαλί. Σήμερα η Lion Air είναι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ινδονησίας και έχει καταθέσει μία από τις μεγαλύτερες παραγγελίες παγκοσμίως για να αποκτήσει νέα αεροσκάφη. Ο Κιράνα επιθυμεί να επεκτείνει όσο το δυνατόν τις επιχειρήσεις της εταιρείας του και θέλει η Lion Air να αρχίσει να εκτελεί πτήσεις μέχρι το Ντουμπάι και το Λονδίνο, γεγονός που τον έχει καταστήσει έναν από τους καλύτερους πελάτες των Boeing και Airbus. Ομως, επτά εβδομάδες μετά το αεροπορικό δυστύχημα, το χειρότερο της Ινδονησίας την τελευταία εικοσαετία, ο Κιράνα έχει εμπλακεί σε δημόσια διαμάχη με την Boeing.

H Lion Air έχει αρχίσει τη διαδικασία για να ακυρώσει παραγγελία ύψους 22 δισ. δολαρίων προς την Boeing. «Βρισκόμουν σε δύσκολη θέση και αποφάσισαν να με χτυπήσουν», είπε ο Κιράνα σε συνέντευξη που παραχώρησε από την Τζακάρτα αναφερόμενος στην αντίδραση της Boeing μετά τη δημοσίευση της προκαταρκτικής έρευνας που έκαναν οι Αρχές της Ινδονησίας για τα αίτια του αεροπορικού δυστυχήματος. «Συμπεριφέρονται ανήθικα, ενεργούν αμοραλιστικά σε αυτή τη σχέση, οπότε θα ακολουθήσουμε ξεχωριστούς δρόμους», λέει ο επικεφαλής της Lion Air. Η Boeing αρνήθηκε να σχολιάσει τις δηλώσεις του Κιράνα, ωστόσο σε ανακοίνωσή της ανέφερε πως «η Lion Air είναι πολύτιμος πελάτης και τους υποστηρίζουμε αυτή τη δύσκολη στιγμή». Η αμερικανική εταιρεία προσθέτει πως «λαμβάνουμε κάθε μέτρο ώστε να κατανοήσουμε πλήρως όλες τις πτυχές του δυστυχήματος και συνεργαζόμαστε στενά με την ομάδα που διερευνεί την υπόθεση και όλες τις εμπλεκόμενες κανονιστικές αρχές».

Η διένεξη αφορά τη συντριβή του αεροσκάφους 737 Max της Lion Air στις 29 Οκτωβρίου, λίγα λεπτά αφότου είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο της Τζακάρτας. Σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση των ινδονησιακών αρχών, δεν έχει εντοπιστεί το αίτιο που οδήγησε στη συντριβή. Ωστόσο, στην έκθεση αναφέρεται πως ένας ελαττωματικός αισθητήρας παρείχε λανθασμένα δεδομένα στους υπολογιστές του αεροσκάφους με αποτέλεσμα το ρύγχος του αεροσκάφους να βυθίζεται επανειλημμένα προς το έδαφος καθώς οι πιλότοι αγωνίζονταν να το ελέγξουν. Σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση, ο αισθητήρας που παρουσίαζε δυσλειτουργία δεν είχε επισκευαστεί πριν από τη μοιραία πτήση, αν και είχε διαπιστωθεί η δυσλειτουργία του στην προηγούμενη πτήση που είχε εκτελέσει το αεροσκάφος.

Η αντίδραση της Boeing μετά τη δημοσίευση του προκαταρκτικού πορίσματος ήταν αυτή που ενόχλησε τον Κιράνα. Η αμερικανική εταιρεία ανέφερε πως το μοιραίο αεροσκάφος είχε αντιμετωπίσει προβλήματα με τους αισθητήρες του σε προηγούμενες πτήσεις και πως οι πιλότοι τής αμέσως προηγούμενης πτήσης είχαν καταφέρει να αντιμετωπίσουν παρόμοια προβλήματα ακολουθώντας την κατάλληλη διαδικασία. «Το αεροσκάφος είχε πρόβλημα. Εγώ ήμουν ο πελάτης. Γιατί το κάνουν τώρα και στρέφονται εναντίον μου, δημιουργώντας την εντύπωση πως ευθύνομαι εγώ για το δυστύχημα;» είπε στο Bloomberg. Είναι σχεδόν αδύνατο να ακυρωθεί μια ολοκληρωμένη παραγγελία για αεροσκάφη χωρίς να υπάρξουν οικονομικές κυρώσεις. Στη συνέντευξη ο Κιράνα απέρριψε την κατηγορία πως θέλει να ακυρώσει την παραγγελία στην προσπάθειά του να περιορίσει τον μεγάλο αριθμό αεροσκαφών που έχει παραγγείλει και πως δυσκολεύεται να πληρώσει τα αεροσκάφη. Οι αγορές σκαφών είναι πλήρως χρηματοδοτημένες μέχρι και το τέλος του 2020, ανέφερε. Ωστόσο ο Κιράνα μάλλον έχει και άλλες εναλλακτικές επιλογές, καθώς η ακύρωση μιας μεγάλης παραγγελίας από έναν πελάτη που αμφισβητεί την αξιοπιστία του αεροσκάφους της Boeing με τις μεγαλύτερες πωλήσεις θα μπορούσε να έχει αρνητικές συνέπειες για την κατασκευάστρια εταιρεία. Αν ο Κιράνα δεν καταφέρει να ακυρώσει την παραγγελία θα μπορούσε να μεταπωλήσει ή να ενοικιάσει τα αεροσκάφη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή