ΕΛΛΑΔΑ

Καταδίκη της Ελλάδας για σαρία

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

Είναι απόφαση της Ελλάδας το αν και υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορεί η μουσουλμανική μειονότητα να κάνει χρήση της σαρίας, λέει το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στην κατάργηση της σαρίας στην Ελλάδα οδηγεί χθεσινή απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ). Ωστόσο, το ελληνικό υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων θεωρεί ότι ο τελευταίος νόμος 4511/2018, που καθιστά τη σαρία προαιρετική, είναι εναρμονισμένος με την απόφαση του ΕΔΔΑ και παραμένει αλώβητος. Ειδικότερα, στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έφθασε η υπόθεση άτεκνης μουσουλμάνας από τη Θράκη, η οποία μαζί με τον σύζυγό της είχαν συμφωνήσει ότι σε περίπτωση θανάτου του ενός, την περιουσία του κληρονομεί ο άλλος, βάσει του αστικού δικαίου. Οταν απεβίωσε ο σύζυγος, οι εξ αίματος συγγενείς του αποφάσισαν να διεκδικήσουν μερίδιο στην κληρονομιά και η υπόθεση έφθασε στον Αρειο Πάγο, ο οποίος αποφάσισε ότι η σαρία είναι υποχρεωτική για τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης. Κατόπιν, η πλευρά της γυναίκας προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, που εξέδωσε χθες την απόφασή του.

Η καταδίκη

Το ΕΔΔΑ καταδίκασε ομόφωνα την Ελλάδα για την υποχρεωτική υπαγωγή των μουσουλμάνων στη σαρία. Μάλιστα, αναφέρει (παράγραφοι 158,159 της απόφασης) ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα μεταξύ των 47 του Συμβουλίου της Ευρώπης που έχει ρύθμιση για υπαγωγή στη σαρία. «Οι Ελληνες μειονοτικοί της Θράκης απέκτησαν πλήρη ισονομία. Η σαρία καταργήθηκε, τα ιεροδικεία απεβίωσαν. Αυτό που αρνήθηκε να κάνει το τρίδυμο Τσίπρας - Γαβρόγλου -Καλαντζής, το έπραξαν οι δικαστές του Στρασβούργου. Είναι μία νέα μέρα για το κράτος δικαίου στην Ελλάδα», ανέφερε ο Γιάννης Κτιστάκις, επίκουρος καθηγητής Νομικής Σχολής Θράκης, που εκπροσώπησε στο ΕΔΔΑ τη μουσουλμάνα γυναίκα.

«Το δικαίωμα των ανθρώπων που ανήκουν στη μειονότητα της Θράκης να υπάγονται στα κοινά δικαστήρια και τον αστικό κώδικα επιβεβαίωσε με πανηγυρικό τρόπο και κυρίως ομόφωνα το ΕΔΔΑ, καταδικάζοντας την Ελλάδα για παραβίαση της αρχής της μη διάκρισης, καθώς και προσβολή του δικαιώματος στην ιδιοκτησία. Το συνταγματικό δικαίωμα της πρόσβασης σε έννομη προστασία από τον φυσικό δικαστή και όχι από τον ιεροδίκη, για τους συμπολίτες μας που ανήκουν στη μειονότητα, δεν ήταν καθόλου αυτονόητο για τις ελληνικές κυβερνήσεις επί δεκαετίες. Αλλά και οι δικαστές, μάλιστα του Αρείου Πάγου, ακολουθούσαν μια πατερναλιστική λογική», ανέφερε η Ελληνική Ενωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, η οποία στη δίκη άσκησε παρέμβαση.

Σύμφωνα με αυτή τη θέση, είναι στον «αέρα» ο νόμος 4511 που ψηφίσθηκε φέτος και χρειάζεται εφαρμοστικό προεδρικό διάταγμα. Μάλιστα, η πλευρά της γυναίκας αποδίδει στην –έως χθες– εκκρεμή προσφυγή την καθυστέρηση της έκδοσης του διατάγματος.

Από την πλευρά του, ο γ.γ. Θρησκευμάτων Γεώργιος Καλαντζής δήλωσε στην «Κ» ότι «η απόφαση του ΕΔΔΑ είναι σοφή και πολύ καλά ζυγισμένη. Καταδικάζει, σωστά, την Ελλάδα, γιατί ανάγκαζε τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης να υπόκεινται στη σαρία και τους στερούσε το δικαίωμα να κάνουν χρήση του αστικού κώδικα. Συγχαίρει την Ελλάδα, γιατί κατήργησε την υποχρέωση αυτή και μετέτρεψε τη σαρία σε επιλογή, δηλαδή την έκανε προαιρετική. Το ΕΔΔΑ δικαίωσε την απόφαση της χώρας μας, μια απόφαση που στήριξαν όλα τα κόμματα, πλην της Χρυσής Αυγής, να διατηρήσει τη σαρία, αλλά μόνο ως δικαίωμα επιλογής κι όχι ως υποχρέωση. Το ΕΔΔΑ αναφέρει, επίσης, ότι δεν προκύπτει υποχρέωση της χώρας μας για διατήρηση της σαρίας από οποιαδήποτε διεθνή συνθήκη, γεγονός ιδιαίτερα χρήσιμο και κρίσιμο. Αυτό ακριβώς υποστηρίζαμε πάντα, ότι είναι απόφαση της Ελλάδας το αν και υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορεί η μουσουλμανική μειονότητα να κάνει χρήση της σαρίας. Η απόφαση του ΕΔΔΑ είναι μια πολύ καλή εξέλιξη για τη χώρα και μια δικαίωση για όσους πιστεύουμε στη μέση οδό και όχι σε ακραίες και μονομερείς ενέργειες».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ