«Πλάθοντας» ταλέντα, «ζυμώνοντας» δεξιότητες

«Πλάθοντας» ταλέντα, «ζυμώνοντας» δεξιότητες

3' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μία έκρηξη αισθήσεων απελευθερώνεται μόλις το φρεσκοψημένο καρβέλι σπάει με τα χέρια στα δύο. Αχνιστό, όπως είναι, ενεργοποιεί άμεσα την όσφρηση, ξυπνώντας μνήμες μητρικής αγκαλιάς, κυριακάτικου σπιτικού πρωινού ή «συμφωνικής μουσικής», όπως ισχυρίζεται ο κ. Νίκος Ζαχαράκης, καθηγητής στην Επαγγελματική Σχολή (ΕΠΑΣ) Μαθητείας ΟΑΕΔ στο Γαλάτσι. «Σήμερα φτιάχνουμε ψωμί και μελομακάρονα, λόγω των ημερών», λέει ο ίδιος στους μαθητές από το 5ο Γυμνάσιο Ιλίου, οι οποίοι επισκέπτονται τον χώρο προκειμένου να ενημερωθούν για τα πλεονεκτήματα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και να συμμετάσχουν στις εργαστηριακές ασκήσεις της ειδικότητας αρτοποιίας – ζαχαροπλαστικής.

«Οι ΕΠΑΣ Μαθητείας ΟΑΕΔ συμμετέχουν για δεύτερη χρονιά φέτος στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Επαγγελματικών Δεξιοτήτων, μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο της οποίας διοργανώνονται εκδηλώσεις και δραστηριότητες σε ολόκληρη την Ε.Ε., με τη χώρα μας να διοργανώνει 21 επιδείξεις προσόντων – εργαστήρια, ημερίδες ενημέρωσης, ανοιχτά σχολεία κ.ά.», εξηγεί η κ. Νατάσα Σακκά, προϊσταμένη Δ/νσης Αρχικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης ΟΑΕΔ. «Οι συνολικά 52 σχολές του ΟΑΕΔ είναι διετείς, με πολλές τεχνικές ειδικότητες. Η εκπαίδευση είναι θεωρητική, αλλά και εργαστηριακή, ενώ οι μαθητές κάνουν παράλληλα την πρακτική τους άσκηση σε πραγματικές συνθήκες εργασίας», θα πει στην εισαγωγική ομιλία του ο διευθυντής, Βασίλης Σκαρλάτος. Η συγκεκριμένη σχολή, με 30 χρόνια παρουσίας, ειδικεύεται στην αρτοποιία – ζαχαροπλαστική. Δικαίωμα εισαγωγής έχουν όσοι είναι μεταξύ 16 και 23 ετών και έχουν τελειώσει την Α΄ Λυκείου. «Δεν πρόκειται για λύση ανάγκης, αλλά για μια κατάρτιση επιπέδου», επισημαίνει ο διευθυντής, τονίζοντας: «Στον αντίποδα μιας κουλτούρας που καλλιεργήθηκε τις προηγούμενες δεκαετίες, ότι “κάθε παιδί πρέπει να ακολουθήσει την πανεπιστημιακή οδό για να ορθοποδήσει”, η πράξη σήμερα αποδεικνύει ότι αυτό δεν ισχύει».

Πράγματι, η καταξιωμένη πλέον σχολή συνεργάζεται με ένα δίκτυο τουλάχιστον 250 επιχειρήσεων, απομακρύνοντας από τους νεαρούς εκπαιδευομένους το ενδεχόμενο ανεργίας. «Τουλάχιστον το 60% απορροφάται άμεσα στην αγορά εργασίας», διαβεβαιώνει ο κ. Σκαρλάτος. «Απόφοιτοί μας, αφού εργάστηκαν ως τεχνίτες σε αρτοποιεία ή ζαχαροπλαστεία, σταδιοδρόμησαν είτε ανοίγοντας τις δικές τους επιχειρήσεις είτε εργαζόμενοι ως διευθυντικά στελέχη ή ως τεχνικοί σύμβουλοι σε ομίλους, όπως οι Μύλοι Λούλη ή ο Βενέτης, ή ακόμη και σε ξενοδοχεία, όπως το Χίλτον. Δεν μας ξεχνούν, όμως, αφού οι ίδιοι ζητούν παιδιά από τη σχολή για να κάνουν εκεί την πρακτική τους, ενώ μετά την αποφοίτησή τους οι περισσότεροι παραμένουν στη δουλειά», προσθέτει. «Εδώ βοηθάμε τα παιδιά να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους, να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους», σημειώνει.

«Πλάθοντας» ταλέντα, «ζυμώνοντας» δεξιότητες-1

Ο 18χρονος Γιάννης Παλαβός διανύει ήδη το β΄ έτος φοίτησης. «Εργάζομαι ως βοηθός ζαχαροπλάστη. Αν και έπαιζα ποδόσφαιρο με προοπτική να συνεχίσω, σκέφτηκα τι θα μου δώσει χρήματα στα 30; Ο αθλητισμός ή η ζαχαροπλαστική; Επέλεξα το δεύτερο. Δεν το μετάνιωσα. Η σχολή αυτή σου δίνει πολλά εάν αποφασίσεις να ασχοληθείς σοβαρά. Σε βοηθά να προχωρήσεις στη ζωή σου. Η δουλειά, δύσκολη – ξυπνώ στις 05.30 και ξεκινώ στις 06.00. Σχολάω στις 14.00 και μετά στις 15.00, σχολή μέχρι το βράδυ. Μου αρέσει όμως και είμαι αποφασισμένος!».

Συνειδητή η επιλογή και για την 20χρονη Μαρία Μπατζίνα, επίσης δευτεροετή στη ζαχαροπλαστική. «Αρχικά σκεφτόμουν να πάω σε ιδιωτική σχολή. Ομως εδώ είναι καλύτερα, γιατί κάνεις παράλληλα και την πρακτική σου. Δύσκολες και κουραστικές οι συνθήκες, ωράρια σκληρά, διακοπές μακριά από οικογένεια και φίλους. Ως δημιουργικό άτομο που είμαι, αγαπώ τη δουλειά μου. Αλλωστε, δεν γίνεται να την κάνεις σαν αγγαρεία, γιατί θα σε ακολουθεί μια ζωή». Τα λεγόμενά της επιβεβαιώνει ο κ. Νίκος Ζαχαράκης, σχεδόν 30 χρόνια καθηγητής στη σχολή: «Αυτή η δουλειά σε διαλέγει, δεν τη διαλέγεις. Πρέπει να την αγαπάς, διαφορετικά δεν αντέχεις. Η ικανοποίηση αντλείται καθημερινά, αφού τα αποτελέσματα είναι άμεσα – αρκεί να αφήνει κάποιος ελεύθερη τη φαντασία του».

Ο ρόλος της σχολής, ωστόσο, φαίνεται πως δεν εξαντλείται στην εκπαίδευση. Σύμφωνα με τον κ. Σκαρλάτο, «μας ενδιαφέρει και η ζωή των μαθητών μας εκτός. Υπάρχουν μαθητές με προβλήματα οικονομικά, οικογενειακά. Με ιδιαιτερότητες. Είμαστε πιο ανεκτικοί στη διαφορετικότητα. Προσπαθούμε να τους στηρίξουμε, να τους βρούμε τον κατάλληλο εργοδότη». «Εκτός από τα επαγγελματικά εφόδια, βασική μας επιδίωξη είναι και η κοινωνική ενσωμάτωση των παιδιών», ενισχύει τα προλεχθέντα ο κ. Ευάγγελος Χριστιάς, καθηγητής στη σχολή και απόφοιτος Θεολογίας. «Σχεδόν 3.000 παιδιά έχουν περάσει στα χρόνια που διδάσκω εδώ», συνεχίζει. Αντικείμενό του ο άρτος. «Με καταγωγή από τα Ιωάννινα, τη “μητρόπολη” της αρτοποιίας, τρίτης γενιάς αρτοποιός ο ίδιος, εκτός από το “φορτίο” των προγόνων μου, κουβαλώ κι εκείνο των υπόλοιπων γενιών Ηπειρωτών. Γι’ αυτό, εκτός από τη γνώση, προσπαθώ να μεταδώσω στα παιδιά και τον σεβασμό στην παράδοση».

https://ec.europa.eu/social/vocational-skills-week/about-skills-week_en.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή