ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα προβλήματα της «Τοξότης» εκθέτουν το υπ. Υποδομών

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

Προμηθευτές, όπως η εταιρεία δομικών υλικών Μπετοφίν, έχουν κατασχέσει δεκάδες φορτηγά και μια μπετονιέρα της «Τοξότης», για τη διασφάλιση οφειλών άνω των 600.000 ευρώ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Διαστάσεις σκανδάλου τείνουν να προσλάβουν οι αμφιλεγόμενοι χειρισμοί της ηγεσίας του υπ. Υποδομών αναφορικά με την ανάθεση του έργου του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος, με επίκεντρο ασφαλώς τον όμιλο Καλογρίτσα, ο οποίος αρχικά μειοδότησε στις πρώτες τέσσερις εργολαβίες του έργου (αυτές που αφορούν ουσιαστικά το σκέλος του έργου στην περιοχή της Ηλείας), προσφέροντας εκπτώσεις άνω του 50%. Παρά τις προειδοποιήσεις φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο υπ. Υποδομών Χρ. Σπίρτζης επέμεινε τελικά στην απόφασή του να αναθέσει τουλάχιστον τις εργολαβίες 1 και 4 στην κοινοπραξία των εταιρειών Τοξότης - Ομάδα Κατασκευών, συμφερόντων Καλογρίτσα, κάνοντας δεκτή την αιτιολόγηση της προσφοράς, συνολικού ύψους 64,2 εκατ. ευρώ, και ενώ δεν έπραξε το ίδιο για τις ενδιάμεσες εργολαβίες 2 και 3.

Η αμφιλεγόμενη αυτή απόφαση, εν μέσω σωρείας προβλημάτων οικονομικής φύσεως για τον συγκεκριμένο επιχειρηματία, φαίνεται πως αποκτά ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις, μετά τη γνωστοποίηση σειράς ηλεκτρονικών πλειστηριασμών της κινητής περιουσίας της «Τοξότης», οι οποίοι είναι προγραμματισμένοι για το φετινό πρώτο τρίμηνο. Προμηθευτές, όπως η εταιρεία δομικών υλικών Μπετοφίν, έχουν κατασχέσει δεκάδες φορτηγά και μια μπετονιέρα της «Τοξότης», για τη διασφάλιση οφειλών άνω των 600.000 ευρώ. Το εύλογο ερώτημα που εγείρεται προς την ηγεσία του υπ. Υποδομών είναι πώς ακριβώς θα μπορέσει μια εταιρεία, η οποία δεν έχει ρευστότητα ούτε για την κάλυψη χρέους 600.000 ευρώ, να υλοποιήσει με επιτυχία συμβάσεις αξίας δεκάδων εκατ. ευρώ; Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από μερικές εβδομάδες, όταν δημοσιεύτηκε η απόφαση του υπουργού για την ανάθεση της εργολαβίας 4 (είχε προηγηθεί και η σχετική απόφαση για την πρώτη εργολαβία του έργου), αναφερόταν επί λέξει ότι «από την εξετασθείσα προσφορά της “Τοξότης” - Ομάδας Κατασκευών δεν προκύπτει πρόβλημα σ’ ό,τι αφορά την ομαλή υλοποίηση του έργου», με αποτέλεσμα να κρίνεται ότι οι εταιρείες διαθέτουν την απαιτούμενη πιστοληπτική ικανότητα και οικονομική επάρκεια, προκειμένου να υλοποιήσουν τα έργα.

Ασφαλώς, άλλες αναθέτουσες αρχές, όπως για παράδειγμα ο Δήμος Διονύσου ή ο ΔΕΔΔΗΕ, έχουν εκ διαμέτρου αντίθετη άποψη. Ειδικά, ο διαχειριστής του δικτύου της ΔΕΗ έχει πολλάκις κληθεί να χειριστεί προβλήματα που απορρέουν από τις δεκάδες εργολαβίες που έχει αναλάβει από το 2015 μέχρι σήμερα ο όμιλος Καλογρίτσα και παραμένουν μέχρι και σήμερα ημιτελείς, ή η κατασκευή τους έχει ήδη αναληφθεί από άλλες εταιρείες. Τον περασμένο Ιούλιο, η επιτροπή του διαγωνισμού για ανάθεση των φετινών εργολαβιών του ΔΕΔΔΗΕ ανέφερε, εξετάζοντας σχετική ένσταση της «Τοξότης», ότι «τα προβλήματα στις 10 εν εξελίξει εργολαβίες οξύνθηκαν, με αποκορύφωμα την ολοκληρωτική παύση εργασιών». Συνεχίζει, δε, λέγοντας ότι «η επιτροπή του διαγωνισμού, λαμβάνοντας υπόψη τα νεότερα δεδομένα με τις παύσεις εργασιών, κρίνει ότι υφίσταται θέμα αξιοπιστίας του εν λόγω οικονομικού φορέα». Λίγο αργότερα και ενώ έχουν πλέον κινηθεί οι διαδικασίες, ώστε να κηρυχθεί έκπτωτη η «Τοξότης», ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ Θ. Μισδανίτης κατέθεσε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ότι «όταν η “Τοξότης” έπαψε να αποδίδει ως εργολάβος, εμείς προχωρήσαμε σε έκπτωσή του από το σύνολο των περιοχών της χώρας, και αυτό οδήγησε στον αποκλεισμό του, παρότι είχε δώσει τη μεγαλύτερη έκπτωση και είχε τα τυπικά».

Εκτοτε, λύση στην οικονομική ρευστότητα Καλογρίτσα όχι μόνο δεν δόθηκε, αλλά αντιθέτως τα προβλήματα οξύνθηκαν, καθώς και η Τράπεζα Αττικής έχει σκληρύνει τη στάση της προκειμένου να διασφαλίσει μέρος των οφειλών, που υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 115 εκατ. ευρώ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ