Περιμένοντας το ασθενοφόρο

Περιμένοντας το ασθενοφόρο

2' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τουλάχιστον μία ώρα είναι αναγκασμένοι να περιμένουν το ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ τέσσερις στους δέκα ασθενείς που αντιμετωπίζουν επείγον πρόβλημα υγείας στην Αττική. Το κυκλοφοριακό της Αθήνας, το παράδοξο σύστημα εφημεριών των νοσοκομείων και οι άναρχες μετακινήσεις διασωστών σε άλλες θέσεις έχουν ως αποτέλεσμα το ΕΚΑΒ Αττικής να μην έχει βελτιώσει τις υπηρεσίες προς τον ασθενή, παρά την ενίσχυσή του με νέο στόλο, ψηφιακό συντονιστικό κέντρο και προσωπικό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη χθεσινή εκδήλωση για την 14η Ιανουαρίου, Ημέρα Θυσίας Διασώστη, το ΕΚΑΒ Αττικής εξυπηρετεί κατά μέσον όρο 21.000 επείγουσες διακομιδές τον μήνα. Το δίμηνο Νοέμβριος – Δεκέμβριος 2018, μόλις στο 12% των επειγόντων περιστατικών το ασθενοφόρο έφθασε στον ασθενή σε χρόνο μικρότερο των 15 λεπτών. Από 16 έως 20 λεπτά έκανε να φθάσει το ασθενοφόρο στο 8,7% των περιστατικών, από 21 έως 30 λεπτά περίμενε το 17,9% των ασθενών, ενώ στο 40,3% των περιστατικών η αναμονή για το ασθενοφόρο ξεπέρασε τα 60 λεπτά. Στην Αττική «βγαίνουν» στην πρωινή βάρδια μόλις 60 ασθενοφόρα για τα επείγοντα (58 στην απογευματινή και 30 στη νυχτερινή), τη στιγμή που για να καλυφθεί σωστά ο πληθυσμός θα έπρεπε να κυκλοφορούν τουλάχιστον 100. Αν και πρόσφατα το ΕΚΑΒ Αττικής ενισχύθηκε με νέα ασθενοφόρα με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, ο αριθμός των «ενεργών» διασωστών είναι μικρός, εάν αναλογιστεί κανείς ότι απαιτούνται δέκα ανά ασθενοφόρο για να καλύψουν όλες τις βάρδιες και τις αργίες. Και εδώ εντοπίζεται το πρόβλημα των άναρχων μετακινήσεων προσωπικού. Είναι ενδεικτικό ότι από τους 1.045 διασώστες της Αθήνας, λιγότεροι από τους μισούς (47%) επιχειρούν στους «δρόμους» του Λεκανοπεδίου.

Περιμένοντας το ασθενοφόρο-1

Οι εργαζόμενοι αναφέρθηκαν και στην απουσία πρωτοκόλλου ώστε να μπορεί το ΕΚΑΒ να διαχωρίζει τα πραγματικά επείγοντα περιστατικά. «Είτε πρόκειται για την κυρία στο Σύνταγμα που τη χτύπησε το παπούτσι είτε για ασθενή με ανακοπή, εμείς πρέπει να πάμε και στα δύο», ανέφερε ενδεικτικά στέλεχος του ΕΚΑΒ. Η ανορθολογική χρήση του 166 από τους ίδιους τους πολίτες δυσκολεύει ακόμα περισσότερο την κατάσταση. Οπως ανέφερε εργαζόμενος, «πηγαίνουν στο νοσοκομείο, βλέπουν ότι τα περιστατικά με ασθενοφόρο προηγούνται, βγαίνουν εκτός νοσοκομείου και μας καλούν από το κινητό για διακομιδή!». «Εχθρικό» προς το ΕΚΑΒ είναι και το ίδιο το ΕΣΥ, με πιο ενδεικτικό το σύστημα εφημεριών των νοσοκομείων. Ετσι, εάν κάποιος χτυπήσει στη Βούλα, είναι πιθανόν τα κοντινότερα νοσοκομεία που θα εφημερεύουν να είναι ο «Ευαγγελισμός» (Κολωνάκι) και το Αττικόν (Χαϊδάρι).

Στην ανάγκη να ενισχυθεί το ηθικό των διασωστών αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ Παναγιώτης Τζανέτης. Οπως είπε, «σήμερα οι διασώστες είναι ένα “στράτευμα” χαμένο σε μια πόλη που δεν το αναγνωρίζει, εγκαταλελειμμένο από την υπηρεσία του και με ηθικό πεσμένο». Μία από τις παρεμβάσεις που δρομολογούνται είναι η «διάσπαση» του Τομέα Αττικής σε οκτώ μικρότερους, στη λογική να λειτουργήσει ο κάθε τομέας ως ομάδα, ώστε να εμψυχωθεί το προσωπικό. Ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός τόνισε ότι, τώρα που διασφαλίστηκε η επιβίωση του ΕΣΥ, η επόμενη πρόκληση είναι η δημιουργία νέου συστήματος εφημεριών που θα λαμβάνει υπ’ όψιν το ζήτημα των διακομιδών.

Της εκδήλωσης προηγήθηκε τελετή θεσμοθέτησης της Ημέρας Θυσίας Διασώστη, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, ο οποίος διαβεβαίωσε ότι «η πολιτεία θα πράξει το παν για να διευκολύνει το έργο του ΕΚΑΒ και να το καταστήσει πιο αποτελεσματικό».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή