ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εξειδίκευση, τεχνολογία, αλλά και η ίδια η ιεράρχηση των αναγκών μας αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο γυρίζουμε τον κόσμο.

01. ΑΠΟ ΤΟ SHOWROOM ΣΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ

Τα δεδομένα στον χώρο της διαμονής μέρα με τη μέρα αλλάζουν. Ο σημερινός ταξιδιώτης δεν ικανοποιείται εύκολα και συχνά επιλέγει ξενοδοχεία που μπορούν να του προσφέρουν κάτι πέρα από τα συνηθισμένα. Αυτό ωθεί τη βιομηχανία να είναι πιο ανοιχτή και δεκτική σε νέα ερεθίσματα, κατά μία έννοια να «πειραματίζεται» περισσότερο. Σε αυτό το κλίμα άρχισαν να ανθίζουν τα homeware hotels. Πρόκειται για ξενοδοχεία που στήθηκαν από εταιρείες οικιακών ειδών, προκειμένου οι πελάτες να δοκιμάζουν από πρώτο χέρι τις καρέκλες, τα στρώματα, τον εξοπλισμό μπάνιου ή οτιδήποτε είναι αυτό που πουλάει η εκάστοτε επιχείρηση. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τo νεοϋορκέζικο ΜΑDE hotel (του βρετανικού πολυκαταστήματος επίπλων που πουλάει από τραπεζάκια και φωτιστικά μέχρι παπουτσοθήκες και πουφ) και το Vipp στη Δανία (που δημιουργήθηκε για να προμοτάρει τις κουζίνες της ομώνυμης εταιρείας).

Η άποψη της ειδικού*: Δεν πρόκειται για κάτι αμιγώς καινούργιο, αν σκεφτεί κανείς ότι η Armani εγκαινίασε το πρώτο της ξενοδοχείο στο Ντουμπάι το 2010. Ουσιαστικά το φαινόμενο των homeware hotels αποδεικνύει ότι ο τουρισμός λειτουργεί σαν ένα ακόμα πεδίο προώθησης προϊόντων για μεγάλες εταιρείες, κάτι που γίνεται εδώ και πολλά χρόνια σε άλλους τομείς, όπως π.χ. ο κινηματογράφος. Μέσα από τέτοιου είδους ξενοδοχεία η κατανάλωση αγαθών μετατρέπεται σε lifestyle: το «φοράω Armani» γίνεται «μένω σε Armani», που σημαίνει ότι «είμαι Armani», άρα αισθάνομαι ότι είμαι σημαντικός και μεγαλώνει η αξία μου. 

02. ΜΗΝ ΠΕΤΑΞΕΙΣ ΤΙΠΟΤΑ

Η κλιματική αλλαγή ήρθε για να μείνει. Αυτή είναι μια τρομακτική διαπίστωση, που όμως ωθεί όλο και περισσότερους ανθρώπους να αλλάξουν συνήθειες προκειμένου να προστατεύσουν το περιβάλλον. Στον χώρο του τουρισμού αυξάνονται σταθερά τα ξενοδοχεία που επενδύουν σε αειφόρες πρακτικές και αντίστοιχα οι ταξιδιώτες προσπαθούν να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, προτιμώντας τις υπηρεσίες επιχειρήσεων με χαμηλό ή μηδενικό ποσοστό απορριμμάτων (όπως είναι το εστιατόριο Silo στο Brighton, που έχει μια ολιστική οικολογική προσέγγιση, παράγει δικές του πρώτες ύλες, τα έπιπλά του είναι κατασκευασμένα από επαναχρησιμοποιούμενα υλικά, ακόμα και τα σερβίτσια του είναι φτιαγμένα από πλαστικές σακούλες). Στον χορό μπαίνουν και τα μεγάλα ξενοδοχεία, με τη Marriott International να δηλώνει ότι μέχρι το 2025 σκοπεύει να μειώσει κατά το ήμισυ τα περισσεύματα τροφίμων της και το πολυτελές The Langham του Λονδίνου να είναι το πρώτο στην Ευρώπη που χρησιμοποιεί σύστημα γρήγορης κομποστοποίησης, το οποίο κάθε 24 ώρες μετατρέπει έναν τόνο σκουπιδιών σε νερό.

Η άποψη της ειδικού*: Υπήρχαν και παλιότερα ξενοδοχεία που αποφάσιζαν να μειώσουν το ποσοστό των απορριμμάτων τους καθαρά για οικονομικούς λόγους, όμως δεν το διαφήμιζαν, όπως κάνουν σήμερα. Οι περιβαλλοντικά ορθές πρακτικές πλέον εντάσσονται στη στρατηγική μάρκετινγκ των τουριστικών επιχειρήσεων. Κι αυτό γιατί οι πελάτες βλέπουν τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής και –σε αντίθεση με το παρελθόν– είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω για να μείνουν σε ένα ξενοδοχείο με σωστή περιβαλλοντική πολιτική.


03. ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΧΡΗΜΑ ΘΑ ΡΕΥΣΕΙ... ΑΦΘΟΝΟ

Τα κρυπτονομίσματα δεν ανήκουν στη σφαίρα ενός δυστοπικού μέλλοντος ούτε χρησιμοποιούνται από φρικιά του διαδικτύου, όπως μπορεί να υποθέσει όποιος δεν ασχολείται με το θέμα. Είναι ένα παράλληλο σύστημα συναλλαγών, το οποίο γίνεται όλο και πιο mainstream. Πέρα από το γνωστό bitcoin, υπάρχουν κρυπτονομίσματα όπως το ethereum και το litecoin που κερδίζουν έδαφος. Σήμερα, υπολογίζεται ότι περί τα 450.000 ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο δέχονται πληρωμή σε ethereum μέσα από την εφαρμογή Tripio (ανάμεσα σε αυτά και τα πεντάστερα Marina Bay Sands στη Σιγκαπούρη, The Ritz-Carlton στο Τόκιο και Hyatt Regency στο Σίδνεϊ), ενώ αεροπορικές εταιρείες όπως η Air Baltic δέχονται bitcoins ως πληρωμή για κάποια από τα προϊόντα τους.

Η άποψη της ειδικού*: Υπάρχουν πρακτορεία, όπως το TravelbyBit, αλλά και ολόκληρες πόλεις, όπως το Agnes Water στην Αυστραλία, που οι επιχειρήσεις τους δέχονται κρυπτονομίσματα. Ο τουρισμός ακολουθεί τη γενικότερη τάση διείσδυσης των κρυπτονομισμάτων στη ζωή μας.

04. ΚΑΝΕ ΤΟ ΧΟΜΠΙ ΣΟΥ ΤΑΞΙΔΙ

Η βιομηχανία του τουρισμού σήμερα –περισσότερο από ποτέ– προωθεί τα ταξίδια που στήνονται πάνω σε ένα κόνσεπτ. Μιλάμε για το λεγόμενο niche travel, δηλαδή τον εξειδικευμένο, θεματικό τουρισμό, σύμφωνα με τον οποίο ένα ταξίδι εστιάζει σε μια θεματική και ασχολείται αποκλειστικά με αυτήν. Είναι το ακριβώς αντίθετο της φιλοσοφίας «λίγο απ’ όλα» (λίγο αρχαιολογικοί χώροι, λίγο μουσεία, λίγο πάρκα, λίγο εστιατόρια), με βάση την οποία στήνονταν επί χρόνια τα ταξιδιωτικά πακέτα. Υπάρχουν πάρα πολλά είδη θεματικού τουρισμού – από αρχιτεκτονικό, φωτογραφικό, ιαματικό, γαστρονομικό ή ορνιθολογικό μέχρι τουρισμό σε φάρους, καζίνο ή πρώην πεδία μάχης. Υπάρχει ακόμα και ο νοσταλγικός τουρισμός, με τον ταξιδιώτη να επισκέπτεται μέρη που έχουν συναισθηματική αξία γι’ αυτόν (π.χ. την πόλη όπου έζησε ως φοιτητής).

Η άποψη της ειδικού*: Το niche travel καλύπτει τις πιο ουσιαστικές ανάγκες του ταξιδιώτη, βοηθώντας τον να εμβαθύνει σε ένα θέμα που τον ενδιαφέρει (π.χ. να μάθει μια τέχνη όπως η κεραμική, να πάει στην Ινδία να κάνει γιόγκα κ.ά.). Αν σκεφτούμε την ιεράρχηση των αναγκών του Αμερικανού ψυχολόγου Abraham Maslow (σ.σ. γνωστή και ως «πυραμίδα του Maslow», που διακρίνει πέντε επίπεδα αναγκών στον άνθρωπο: ανάγκη για επιβίωση, ασφάλεια, κοινωνική αποδοχή, αυτοεκτίμηση, αυτοολοκλήρωση), θα λέγαμε ότι το niche travel βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας, καλύπτοντας την ανώτερη κατηγορία αναγκών του καταναλωτή. 

05.  ΜΙΑ ΘΕΣΗ ΣΤΗ ΓΑΛΑΡΙΑ

Το λεωφορείο ανέθρεψε γενιές και γενιές ταξιδιωτών, κάποια στιγμή υποτιμήθηκε επειδή ήταν αργό και παλιομοδίτικο, όμως σήμερα φαίνεται ότι ξαναβρίσκει τη θέση του, ειδικά στον τομέα των μικρών και μεσαίων αποστάσεων (200-300 χλμ.). Η επιστροφή του οφείλεται στο ότι τα ταξίδια με τρένο είναι συνήθως ακριβότερα, ενώ τα αεροπορικά χάνουν σταδιακά την αίγλη τους, μέρος του κοινού τα θεωρεί κουραστικά λόγω των πολλαπλών ελέγχων, ενώ ο περιορισμός των αποσκευών στις εταιρείες χαμηλού κόστους επίσης ενοχλεί. Στον αντίποδα, η μετακίνηση με λεωφορείο είναι οικονομική και άνετη, ενώ τα οχήματα είναι πολύ πιο εκσυγχρονισμένα απ’ ό,τι στο παρελθόν. Κάποια έχουν ασύρματο ίντερνετ, υποδοχή για πρίζες ή δερμάτινα καθίσματα με ρυθμιζόμενη πλάτη, ενώ σε άλλα έχει αφαιρεθεί μια σειρά καθισμάτων για να υπάρχει περισσότερος χώρος για τους επιβάτες. Επίσης, το λεωφορείο ελκύει τους περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους τουρίστες, που το προτιμούν αντί του αυτοκινήτου.

Η άποψη της ειδικού*:Ήταν θέμα επιβίωσης του κλάδου να αλλάξει και η εικόνα και το περιεχόμενο ενός ταξιδιού με λεωφορείο. Στη Γαλλία, για παράδειγμα, υπάρχουν λεωφορεία που διοργανώνουν εξαιρετικές οινογαστρονομικές ξεναγήσεις. Μοιάζει σαν να βρίσκεσαι σε ένα υψηλών προδιαγραφών εστιατόριο, όπου δοκιμάζεις γκουρμέ πιάτα και παράλληλα κάνεις βόλτα στην πόλη.

06. ΤΙ ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ ΤΙ ΦΟΛΕΝΤΑΜ

Το 2018 η λέξη «overtourism» χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον για να περιγράψει το φαινόμενο του υπερβολικού τουρισμού που έχει σαρωτική δύναμη και αρνητικό αντίκτυπο στους προορισμούς (π.χ. Ταϊλάνδη, Βενετία, Σαντορίνη κ.ά.). Η δράση όμως φέρνει αντίδραση, κάτι που σημαίνει ότι πλέον πολλοί άνθρωποι επιθυμούν να ταξιδέψουν σε μέρη που έχουν τα αντίθετα χαρακτηριστικά, δηλαδή δεν είναι πλημμυρισμένα από το πρωί έως το βράδυ με κόσμο, έχουν καλύτερες τιμές και προσφέρουν ποιοτικότερες υπηρεσίες. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η τουριστική άνθηση μικρών ή μεσαίων σε πληθυσμό πόλεων, που συχνά φαντάζουν πιο «αληθινές» από την πρωτεύουσα της χώρας στην οποία ανήκουν. Έτσι, το ποσοστό αυτών που όταν ταξιδέψουν στην Αγγλία δεν θα πάνε μόνο στο Λονδίνο, αλλά θα θελήσουν να δουν και την Οξφόρδη, ή όταν επισκεφθούν την Ολλανδία, πέρα από το Άμστερνταμ, θα πάνε και στο Φόλενταμ όλο και μεγαλώνει.

Η άποψη της ειδικού*: Η ανάπτυξη των μικρών πόλεων εντάσσεται στη λογική του slow travel, που προωθεί περιοχές με ήπιο τουριστικό προφίλ. Θέλει όμως προσοχή, γιατί είναι εύκολο να επέλθει κορεσμός και μια πόλη που διαφημίζεται ως μη τουριστική να καταλήξει να γίνει γρήγορα το ακριβώς αντίθετο.


07. Ο ΓΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΣΕ ΠΟΛΛΑ WEEKENDS

Μία ακόμα τάση που αναμένεται να αναδειχθεί περισσότερο μέσα στο 2019 είναι οι εκδρομές του Σαββατοκύριακου (ή γενικότερα οι ολιγοήμερες αποδράσεις). Οι ταξιδιώτες είναι πολύ πιο έμπειροι απ’ ό,τι πριν από μερικά χρόνια και έχουν περισσότερη επιθυμία για ταξίδια. Παράλληλα υπάρχουν οικονομικές πτήσεις ακόμα και για προορισμούς του εξωτερικού, ενώ οι ψηφιακές πλατφόρμες και τα travel apps σε βοηθούν να προετοιμάσεις το ταξίδι σου σε χρόνο μηδέν. Προτεραιότητα των ταξιδιωτών του Σαββατοκύριακου θεωρείται ότι είναι να μείνουν σε ένα ιδιαίτερο κατάλυμα, γι’ αυτό από αυτή την τάση αναμένεται να επωφεληθούν τα μπουτίκ ξενοδοχεία και γενικά οι επιχειρήσεις διαμονής που προσφέρουν κάτι παραπάνω από δωμάτιο με πρωινό σε μπουφέ.

Η άποψη της ειδικού*: Τα φθηνά αεροπορικά εισιτήρια ευνοούν τις ολιγοήμερες αποδράσεις (π.χ. το να μπορείς να ταξιδέψεις στη Βαρσοβία με 40 ευρώ), όμως υπάρχει ένας ακόμα λόγος, που έχει να κάνει με την αγορά εργασίας. Στις μέρες μας ο μέσος επαγγελματίας δεν έχει μια σταθερή θέση σε μια εταιρεία, που να του δίνει την ασφάλεια ότι μπορεί να φύγει έναν μήνα διακοπές. Οι περισσότεροι άνθρωποι δουλεύουν με συμβόλαια, αγωνιούν για το αν αυτά θα ανανεωθούν κι έτσι προτιμούν να πηγαίνουν διακοπές συχνότερα, αλλά για μικρότερα διαστήματα, προκειμένου να μη μείνουν «έξω από τα πράγματα».  

08. ΑΔΡΕΝΑΛΙΝΗ ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ

O τουρισμός εμπειριών σαρώνει στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, όμως μια συγκεκριμένη υποκατηγορία δείχνει να έχει ιδιαίτερη απήχηση. Πρόκειται για τις «εμπειρίες περιπέτειας» (από ράφτινγκ σε υπόγεια νερά και ποδηλασία σε ορυζώνες μέχρι αναζήτηση μακάκων), που μπορούν να ανεβάσουν τα επίπεδα αδρεναλίνης και να προσφέρουν κάτι διαφορετικό από την πεπατημένη σε όσους τις δοκιμάσουν. Σύμφωνα με στοιχεία του Interpid Adventure Travel Index που βασίστηκαν στις απαντήσεις 1.000 ταξιδιωτών από την Αυστραλία, το 51% θεωρεί ότι ο λόγος που επιλέγει να βάλει την περιπέτεια στις διακοπές του είναι για να «φορτίσουν οι μπαταρίες μου, αφού διαρκώς αισθάνομαι ότι είμαι απασχολημένος, κουρασμένος και αγχωμένος». Κορυφαίοι προορισμοί του τουρισμού περιπέτειας θεωρούνται το Βιετνάμ και η Ινδία.

Η άποψη της ειδικού*: Πολλοί άνθρωποι λόγω των συνθηκών ζωής θέλουν να ξεφύγουν, να αλλάξουν παραστάσεις, να κάνουν κάτι τρελό. Η λεγόμενη τάση του escapism ικανοποιεί την ανάγκη της φυγής.

09. ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΦΗΦΙΑΚΟ ΞΕΝΑΓΟ

Σε μια λίστα σαν κι αυτή δεν θα μπορούσε να μην υπάρχει μια αναφορά στις τάσεις της τεχνολογίας, η οποία επηρεάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουμε. Σύμφωνα με στοιχεία της Βooking που αντλήθηκαν από τις προτιμήσεις 21.500 ταξιδιωτών από 29 χώρες, οι τουρίστες θέλουν να μπορούν να μπαίνουν στο δωμάτιο του ξενοδοχείου τους χωρίς κλειδί, χρησιμοποιώντας απλώς το τηλέφωνό τους, αλλά και να εντοπίζουν τις αποσκευές τους σε πραγματικό χρόνο όταν βρίσκονται στο αεροδρόμιο, μέσα από εφαρμογή στο κινητό. Πολλοί είναι και αυτοί που προτιμούν τα ρομπότ που έχουν τη δυνατότητα να μιλήσουν τη γλώσσα τους στην υποδοχή ξενοδοχείων. Από την πλευρά τους οι επαγγελματίες αναμένεται να επενδύσουν σε chatbots, δηλαδή σε προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης για chat (όπως είναι οι «ψηφιακοί ξεναγοί», που λύνουν ταξιδιωτικές απορίες και απαντούν σε ερωτήσεις).

Η άποψη της ειδικού*: Τα ρομπότ –είτε σαν υπάλληλοι ρεσεψιόν είτε στο σέρβις εστιατορίων– ενδιαφέρουν το κοινό. Όμως η πιο δυνατή τάση είναι αυτή του augmented reality (επαυξημένη πραγματικότητα), γιατί επιτρέπει στον ταξιδιώτη να διατηρεί την επαφή του με το περιβάλλον. Για παράδειγμα, κάποιος που θα του άρεσε να παρακολουθεί σόου με δελφίνια, αλλά δεν θέλει να βασανίζονται, μπορεί να πάει σε ένα υδάτινο πάρκο και να χρησιμοποιήσει το κινητό του για να παρακολουθήσει μια ψηφιακή επίδειξη δελφινιών.

10. ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΟΝΕΣ ΕΤΟΙΜΑΖΟΥΝ ΒΑΛΙΤΣΕΣ

Ποιοι είναι οι λόγοι που ωθούν μια γυναίκα να ταξιδέψει μόνη της; Σύμφωνα με έρευνα της πλατφόρμας Solo Travel Society, το 46% των γυναικών που ρωτήθηκαν απάντησαν ότι νιώθουν ελεύθερες, ανεξάρτητες και ότι μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν όποτε το θέλουν. Δευτερευόντως, γιατί δεν θέλουν να περιμένουν τους υπολοίπους και να συντονίζονται με το πρόγραμμά τους (22%), αλλά και για να αποκτήσουν περισσότερη αυτοπεποίθηση (15%). Σε κάθε περίπτωση, τα σόλο γυναικεία ταξίδια είναι ήδη δημοφιλή και αυτό δεν αναμένεται να αλλάξει μέσα στο 2019. Ανάμεσα στα tips που δίνει η πλατφόρμα σε μια γυναίκα που θέλει να ταξιδέψει μόνη της είναι να μην αποκαλύπτει σε ανθρώπους που πρωτογνωρίζει το μέρος στο οποίο διαμένει.

Η άποψη της ειδικού*: Όσο αυξάνεται το εισόδημα των γυναικών τόσο περισσότερη απήχηση έχει το women travel.


* Η Μαριάννα Σιγάλα είναι καθηγήτρια Τουρισμού στο University of South Australia.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ