ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αυξήθηκε κατά 2,2% ο τζίρος των σούπερ μάρκετ το 2018

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αύξηση  δεύτερη συνεχή χρονιά σημείωσαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το 2018, με τον κλάδο, μετά τις δραματικές εξελίξεις και τις ριζικές ανακατατάξεις του 2016 και του 2017, να εισέρχεται την προηγούμενη χρονιά σε μία περίοδο σχετικής ομαλότητας. Βεβαίως, και το 2018 υπήρξε έντονη κινητικότητα με εξαγορές και συγχωνεύσεις –όχι όμως και πτωχεύσεις–, τάση που αναμένεται να συνεχισθεί και το 2019.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η εταιρεία ερευνών αγοράς Nielsen, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στο σύνολο του 2018 ενισχύθηκαν σε αξία κατά 2,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο (οι μετρήσεις αφορούν σε καταστήματα άνω των 100 τ.μ. στην ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη, ενώ δεν συμπεριλαμβάνονται τα νησιά). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο τζίρος διαμορφώθηκε το 2018 σε περίπου 9,36 δισ. ευρώ, από περίπου 9,16 δισ. ευρώ που υπολογίζεται ότι έφθασε το 2017 και 9,02 δισ. ευρώ το 2016.

Ταχυκίνητα αγαθά

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα λεγόμενα ταχυκίνητα αγαθά (FMCG - Fast Moving Consumer Goods), δηλαδή τα βασικά προϊόντα καθημερινής χρήσης, τρόφιμα και μη, που καταναλώνονται συχνά και για αυτό αγοράζονται συχνά, σημείωσαν αύξηση των πωλήσεων χαμηλότερη από αυτή στο σύνολο του κλάδου. Η κατηγορία που βρίσκεται στον πυρήνα της δραστηριότητας των σούπερ μάρκετ κατέγραψε αύξηση πωλήσεων 1,8%, με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη να παρουσιάζουν οι υποκατηγορίες των μη τροφίμων. Ειδικότερα, στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης καταγράφηκε αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 2,4% και στα προϊόντα οικιακής χρήσης (απορρυπαντικά, καθαριστικά κ.λπ.) οι πωλήσεις ενισχύθηκαν το 2018 σε σύγκριση με το 2017 κατά 3%. Η αύξηση των πωλήσεων σε αξία στην υποκατηγορία των τροφίμων και ποτών ήταν το 2018 της τάξης του 1,5%.

Υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης σημείωσε για μία ακόμη χρονιά η κατηγορία των φρέσκων και επί ζυγίω προϊόντων (μη συσκευασμένα φρούτα, λαχανικά, ψάρια, κρέατα, αλλαντικά, τυριά), καταγράφοντας αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 2,9%, ενώ η μεγαλύτερη αύξηση, 4,8%, παρατηρήθηκε στις κατηγορίες Bazaar στις οποίες συγκαταλέγονται τα είδη ένδυσης, οι ηλεκτρικές συσκευές, τα βιβλία, τα εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός, είδη που συναντούμε κυρίως στα υπερμάρκετ.

Σύμφωνα με τη Nielsen, στη συνολική θετική εικόνα του κλάδου, η οποία οφείλεται τόσο σε αύξηση της ζήτησης όσο και σε οριακές πληθωριστικές τάσεις, συνέβαλε καθοριστικά η αναδιάρθρωση του δικτύου καταστημάτων του λιανεμπορίου. Σημειώνεται ότι το 2018 λειτουργούσε πλέον κανονικά σχεδόν το σύνολο του δικτύου της πρώην «Μαρινόπουλος», το οποίο πέρασε επισήμως στον έλεγχο της «Σκλαβενίτης» τον Μάρτιο του 2017. Το 2018 ήταν επίσης η χρονιά κατά την οποία έγινε η μεγάλη εξαγορά της «Προμηθευτικής Τροφίμων» από τη «Μασούτης» και η επαναδραστηριοποίηση στην Ελλάδα της ολλανδικής SPAR σε συνεργασία με μικρές και μεσαίες περιφερειακές αλυσίδες.

Τάσεις

Δύο τάσεις που συνεχίστηκαν και το 2018 και οι οποίες συνδέονται μεταξύ τους είναι από τη μία η συγκράτηση του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο επίπεδο του 15% και από την άλλη οι εκτεταμένες προσφορές οι οποίες έγιναν στο 50% και πλέον των βασικών προϊόντων σούπερ μάρκετ (ταχυκίνητων). Στα υψηλότερα επίπεδα έφθασε το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (εξαιρουμένης της Lidl, η οποία δραστηριοποιείται κυρίως σε αυτή την κατηγορία) το 2015, στο 16,5%, αλλά από τότε η τάση είναι καθοδική (15,3% το 2016 και 15,2% το 2017). Το 2007 το μερίδιό τους ήταν μόλις 9,5%. Από την άλλη, από το 2015 και έπειτα το ποσοστό των επώνυμων προϊόντων που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ υπό καθεστώς προσφορών υπερβαίνει το 50% (50,1% το 2015, 51% το 2016 και 51,7% το 2017).

Για το 2019 η Nielsen «βλέπει» συνέχιση των ζυμώσεων στον κλάδο των σούπερ μάρκετ με περαιτέρω συγχωνεύσεις και εξαγορές, ενώ καθοριστικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσουν και οι πολιτικές εξελίξεις.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ