ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ενα βουβό φιλί σε φιλμ του 1898

ΣΙΚΑΓΟ

Μια εξαιρετικά συγκινητική ανακάλυψη αναζωπυρώνει τη συζήτηση για τα πρώτα χρόνια του κινηματογράφου. Διάρκειας μόλις τριάντα δευτερολέπτων, το φιλμ που βρέθηκε πρόσφατα και σχεδόν αναπάντεχα χρονολογείται από το 1898 και δείχνει έναν άντρα και μια γυναίκα σε μία χαρούμενη στιγμή εναγκαλισμού. Το ζευγάρι είναι Αφροαμερικανοί και είναι πολλά αυτά που εντυπωσιάζουν ή που αξίζουν σχολιασμού. Η ανακάλυψη προκαλεί ήδη πλήθος σχολίων από ειδικούς της πρώιμης ιστορίας του κινηματογράφου. Η βουβή αυτή ταινία ανακαλύφθηκε από καθηγητή ερευνητή του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας, αλλά τα πρωτεία στη δημοσιότητα πήρε το Τμήμα Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου του Σικάγου όπου μελετήθηκε το εύρημα. Προκαλεί εντύπωση ο τρόπος που το ζευγάρι έχει στηθεί στον φακό. Ανεπιτήδευτοι και φυσικοί, πηγαίοι και λαμπεροί, οι δύο Αφροαμερικανοί δείχνουν να αψηφούν τους κώδικες της εποχής. Αυτό ίσως οφείλεται στην εμπειρία τους από το μουσικό θέατρο και το vaudeville, στο οποίο έκαναν καριέρα. Γνωρίζουμε τα ονόματά τους. Είναι ο Σεντ Σατλ και η Γκέρτι Μπράουν που έπαιζαν με μια ομάδα μουσικού θεάτρου, τη Ragtime Four. Είναι επίσης γνωστό ότι η ταινία γυρίστηκε στο Σικάγο από τον κινηματογραφιστή Γουίλιαμ Σέλιγκ και βγήκε αμέσως στην αγορά. Είναι απορίας άξιον πώς διασώθηκε, καθώς το 90% των πρώιμων ταινιών έχει καταστραφεί. Ακόμη και ένα σημαντικό ποσοστό από την περίοδο ακμής του βωβού κινηματογράφου έχει χαθεί, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για την πολύ πρώιμη περίοδο, πριν δηλαδή το 1908, έτος που θεωρείται η απαρχή της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Σχολιασμό της ταινίας έχει κάνει για τα διεθνή μέσα η καθηγήτρια κινηματογράφου και μέσων στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, Αλισον Νάντια Φιλντ. Μεγάλο ενδιαφέρον έχει η απόκλιση από τη στερεότυπη και ρατσιστική απεικόνιση των Αφροαμερικανών εκείνη την εποχή. Συνήθως χρησιμοποιούνταν για να προκαλέσουν γέλιο. Ακόμη και αυτή η ταινία πιθανώς να ενέπιπτε σε αυτόν τον κανόνα, αλλά η δροσιά και η χάρη των πρωταγωνιστών έθεσαν την ταινία έξω από το ρατσιστικό κάδρο της απαρχής του κινηματογράφου. Σπανίως έχουμε την ευκαιρία να δούμε σε φιλμ τις αυθόρμητες αντιδράσεις ενός ζευγαριού στα τέλη του 19ου αιώνα.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Εκθεση Ανδρέα Γεωργιάδη

Τη νέα έκθεση ζωγραφικής «Μυθολογία» του Ανδρέα Γεωργιάδη φιλοξενεί –στην Κωνσταντινούπολη– η Istanbul Concept Gallery έως τις 9 Φεβρουαρίου. Ο Ανδρέας Γεωργιάδης επιχειρεί μια συναισθηματική εικονογραφία βασισμένη σε έργα-σταθμούς: «Εγκλημα και τιμωρία» του Ντοστογιέφσκι, «Ο γλάρος» του Τσέχοφ, «Ο ματωμένος γάμος» του Λόρκα, «Οι Μαλαβόλιε» του Βέργκα, «Ο φεγγαροχτυπημένος» του Πιραντέλο, «Από τη μεριά του Σουάν» του Προυστ και «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή.

ΠΛΟΒΝΤΙΒ

Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα 2019

Η ιστορική βουλγαρική πόλη Πλόβντιβ, η γνωστή στους Ελληνες Φιλιππούπολη, είναι Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το έτος 2019 μαζί με την επίσης ιστορική πόλη της Ιταλίας Ματέρα. Είναι η πρώτη φορά που μια πόλη της Βουλγαρίας αναλαμβάνει αυτό το χρίσμα.

ΧΑΓΗ

Σχέδιο του Ρούμπενς στο φως

Μια νέα ανακάλυψη έρχεται να εμπλουτίσει τη λίστα έργων που αποδίδονται στον Πίτερ Πάουλ Ρούμπενς (1577-1640), ο οποίος είχε ως κέντρο την Αμβέρσα. Είναι ένα σχέδιο που εντόπισε η ιστορικός τέχνης Εμιλι ντε Ντόνκελααρ (αριστερά στη φωτογραφία) στην εταιρεία εμπορίας έργων τέχνης Hoogsteder and Hoogsteder στη Χάγη. Το έργο, ενδεικτικό του μπαρόκ στυλ στην Ολλανδία του 1600, ταυτίστηκε ως γνήσιο και του δόθηκε ο τίτλος «Η κοσμική ιεραρχία σε ώρα λατρείας».

ΙΝΣΜΠΡΟΥΚ

Η γκαλερί Αlma στην Art Innsbruck

Η γκαλερί Alma συμμετέχει στη διεθνή έκθεση σύγχρονης τέχνης Art Innsbruck 2019 με δύο από τους καλλιτέχνες της, τη Γωγώ Ιερομονάχου και τον Χαράλαμπο Κατσατσίδη. Η Γωγώ Ιερομονάχου, που παρουσίασε πρόσφατα ατομική έκθεση σε επιμέλεια Μάνου Στεφανίδη, ειδικεύεται σε μεγάλα εξπρεσιονιστικά πορτρέτα. Ο Χαράλαμπος Κατσατσίδης με μεγάλο έργο έως τώρα, έχει επίσης εξπρεσιονιστικό ιδίωμα. Η Art Innsbruck εγκαινιάστηκε στις 17 Ιανουαρίου και ολοκληρώνεται σήμερα.

ΒΕΡΟΛΙΝΟ

Ενας αιώνας Μπάουχαους

Εκατό χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την ίδρυση της σχολής Μπάουχαους στο Ντεσάου της Γερμανίας, ένα ρηξικέλευθο ρεύμα που ταυτίστηκε με το ανοικτό πνεύμα της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης. Στη διάρκεια του 2019 θα δούμε σε όλον τον κόσμο εκδηλώσεις και αφιερώματα στο Μπάουχαους (στην Ελλάδα από το Ινστιτούτο Γκαίτε).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ