Φτιάχνοντας νέους ηγέτες

3' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Η αλλαγή είναι αναπόφευκτη και το μέλλον προς το οποίο κατευθυνόμαστε θα είναι πολύ διαφορετικό. Το πιο σύνηθες πρόβλημα είναι ότι οι άνθρωποι έχουν κουραστεί από την αλλαγή και δεν γίνεται να… αλλάξεις την αλλαγή, είναι αναπόφευκτη. Μπορείς μόνο να αλλάξεις τη σχέση σου μαζί της», υποστηρίζει ο Χέντρε Κοετσί, διεθνούς φήμης transformational coach και συνεργάτης της Sargia partners. Πρόκειται για μια εταιρεία που ιδρύθηκε στην Ελλάδα από την coach Γεωργία Καρτσάνη, πριν από μία δεκαετία, και δραστηριοποιείται στη συμβουλευτική ανώτατων διοικητικών στελεχών οργανισμών και επιχειρήσεων που επιθυμούν να ηγηθούν μιας επιτυχούς και βιώσιμης μετάβασης των επιχειρήσεών τους στα νέα δεδομένα της εποχής ή του κλάδου τους. Τα εργαλεία που χρησιμοποιεί βασίζονται στις θεωρίες και στις πρακτικές της νευροεπιστήμης, που έχει αποδείξει ότι ο εγκέφαλος μπορεί να προσαρμοστεί σε καταστάσεις δραματικών αλλαγών και να «προγραμματιστεί» να ολοκληρώσει μια μετάβαση σε νέα δεδομένα. «Γι’ αυτό και το μότο μας είναι το “get your brain in the game” – βάλε τον εγκέφαλό σου στο παιχνίδι», μας λέει η κυρία Καρτσάνη και προσθέτει: «Είμαστε εκεί για να πούμε στους Έλληνες επιχειρηματίες ότι, όταν όλα τα άλλα έχουν αποτύχει, μπορούν να βρουν τις λύσεις μέσα τους». Κομβικό ρόλο στη διαδικασία αυτή παίζουν η αυτογνωσία, ο έλεγχος των συναισθημάτων, ο οραματισμός, η εγρήγορση.

Και φυσικά οι νέοι ηγέτες, που καλούνται να επανεφεύρουν την επιτυχία, την ανάπτυξη, τη βιωσιμότητα. Ποιο είναι το προφίλ αυτών των νέων ηγετών; «Η ηγεσία γίνεται πιο επίπεδη, λιγότερο ιεραρχική. Ηγεσία πια είναι η ικανότητα να εμπνέει κανείς συνεργασία, να διαχειρίζεται ένα δημοκρατικό περιβάλλον όπου ο καθένας μπορεί να συμβάλλει. Χρειάζεται λοιπόν ένας ηγέτης που έχει ξεκάθαρο όραμα», εξηγεί ο Χέντρε Κοετσί και προσθέτει: «Διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν πολλοί ηγέτες που χρησιμοποιούν coaching skills και μπορούν να “ξεκλειδώσουν” το καλύτερο στους ανθρώπους γύρω τους. Μέρος της πρόκλησης στην παλιά οικονομία ήταν να βρεις τον καλύτερο και να τον βάλεις να ηγηθεί. Η νέα ηγεσία χρειάζεται ένα περιβάλλον όπου ο ηγέτης μπορεί να ενδυναμώσει τους ανθρώπους γύρω του, ώστε να γίνουν καλύτεροι από τον ίδιο, να κερδίζει την εμπιστοσύνη, να πλοηγεί σε περίπλοκες καταστάσεις, να είναι προσαρμόσιμος και, επειδή η πρόκληση είναι ότι το περιβάλλον μεταβάλλεται γοργά, να είναι διατεθειμένος να εξερευνήσει». «Επειδή οι επιχειρήσεις βαδίζουν στο άγνωστο και σε εποχές που είναι ταχύτατες οι αλλαγές, όπως είναι αυτή, είναι πολύ βασικό ο ηγέτης να εμπνεύσει. Παλιότερα οι συνταγές επιτυχίας ήταν πιο γνωστές. Τώρα ζητάει από τους ανθρώπους του να πάρουν ένα leap of faith, επομένως πρέπει να έχει δυνατό όραμα και να εμφυσήσει την εμπιστοσύνη στους ανθρώπους του για να τον ακολουθήσουν», υποστηρίζει η Γεωργία Καρτσάνη.

Όπως ένα GPS

Τα προγράμματα που εκπονούν απευθύνονται σε ηγετικά στελέχη μεμονωμένα ή και στις ομάδες τους και διαρκούν από 90 μέρες έως –ιδανικά– 12 μήνες. «Τους βοηθάμε να αναπτύξουν μια κουλτούρα, η οποία είναι η βάση κάθε οργανισμού. Όταν εργάζεσαι με τους ηγέτες μιας επιχείρησης, μεταβάλλεις τρόπους σκέψης και συμπεριφορές και ξεκαθαρίζεις το σύστημα αξιών της επιχείρησης, τι θέλουν ως φιλοσοφία στον οργανισμό», εξηγεί η Γεωργία Καρτσάνη, ενώ ο Χέντρε Κοετσί είναι λίγο πιο παραστατικός: «Λειτουργούμε σαν ένα GPS, το οποίο πρώτα ρωτάει πού θέλει κανείς να πάει. Ξεκινάμε λοιπόν κι εμείς από αυτό, τον στόχο, το όραμα. Μόλις εισαγάγεις τον προορισμό στο GPS, υπολογίζει πού είσαι και προτείνει τα βήματα. Ομοίως κι εμείς βλέπουμε πού θέλουν να πάνε οι άνθρωποι, τους λέμε αν είναι ρεαλιστικό ή όχι και μετά σχεδιάζουμε μια σειρά βημάτων ώστε να φτάσουν εκεί. Και, όπως και στο GPS, μπορούμε να επιλέξουμε να δούμε τη διαδρομή· κάποιες φορές έχει κίνηση και το λαμβάνουμε κι αυτό υπόψη».

Στην Ελλάδα θεωρούν ότι αυτή η μετάβαση σε μια νέα φιλοσοφία ηγεσίας και επιχείρησης είναι αναγκαία. «Οι άνθρωποι προσπαθούν να προστατεύσουν τους εαυτούς τους, να μη χάσουν άλλα πράγματα, επειδή δέχτηκαν επίθεση και έπρεπε να αμυνθούν. Η δυσκολία είναι να αναπτύξει κανείς ένα θαρραλέο όραμα. Χρειάζεται λοιπόν θαρραλέα ηγεσία που θα σχεδιάσει όχι τα επόμενα πέντε χρόνια, αλλά τους επόμενους έξι μήνες. Μια εταιρεία μεγαλώνει με επενδύσεις και τολμηρές κινήσεις», λέει ο κύριος Κοετσί και η κυρία Καρτσάνη συμπληρώνει: «Στην Ελλάδα έχουμε ανεκμετάλλευτες δυνατότητες, αλλά και πολύ καλούς επιχειρηματίες». ■

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή