Ο Ρόμπερτ Μακέιμπ θυμάται πώς πρωτοερωτεύθηκε την Ελλάδα τη δεκαετία του 1950

Ο Ρόμπερτ Μακέιμπ θυμάται πώς πρωτοερωτεύθηκε την Ελλάδα τη δεκαετία του 1950

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στα γενέθλια γίνονται οι απολογισμοί. H Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία ιδρυθείσα το 1837 όχι μόνον αποτελεί έναν από τους πρώτους θεσμούς από τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους αλλά και τους πιο παραγωγικούς. Οι σκαπανείς της, λόγιοι, πολιτικοί και επιστήμονες, θέλησαν να προστατεύσουν ό,τι πολυτιμότερο είχε το έθνος. Και πράγματι, σε συνθήκες ιδιαιτέρως αντίξοες κατάφεραν να διαφυλάξουν σπαράγματα, μνημεία και κυρίως να πρωτοστατήσουν στο μεγάλο αφήγημα της εθνικής μας ταυτότητας. Ο νυν επικεφαλής της Βασίλης Πετράκος, πιστός στην παράδοση της εργατικότητας και της πατριωτικής αφοσίωσης, συνεχίζει αυτήν την αποστολή.

Στην έδρα της Εταιρείας, στο εμβληματικό κτίριο της οδού Πανεπιστημίου, θα φιλοξενείται μέχρι τα τέλη Μαρτίου η έκθεση «Χρονογραφία» του Αμερικανού φωτογράφου Μπομπ Μακέιμπ. Αποτίει φόρο τιμής στο πλούσιο έργο της εταιρείας μέσα από δεκάδες ασπρόμαυρες λήψεις του, τραβηγμένες ως επί το πλείστον στη διετία 1954-1955. Επρόκειτο για τα πρώτα του ταξίδια στην Ελλάδα, που γνώρισε και ερωτεύθηκε τη χώρα μας. Ο ίδιος περιέγραψε στη στήλη μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά περιστατικά εκείνων των ταξιδιών.

«Θυμάμαι την πρώτη φορά που είδα το Σούνιο με τον υπέροχο ναό του. Ημασταν με τον καλό μου φίλο Πέτρο Νομικό που είχε ένα πλεούμενο και θαυμάζαμε τη θέα. Μας πλησίασε ένα σκάφος του λιμενικού. Είπαν στον Πέτρο πως έψαχναν κάποιους δραπέτες φυλακών. Μόλις με είδε ένας από τους αξιωματικούς, με έδειξε με το δάχτυλό του και φώναξε “Αυτός είναι!”. Ευτυχώς ο Πέτρος τους εξήγησε ότι δεν είχα καμία σχέση με την υπόθεση και δεν πήγα για ανάκριση».

Ο Ρόμπερτ Μακέιμπ θυμάται πώς πρωτοερωτεύθηκε την Ελλάδα τη δεκαετία του 1950-1

Η άχτιστη Σαντορίνη των πρώτων χρόνων της δεκαετίας του ’60 απλώνεται κάτω από την αρχαία Θήρα.

Οι φωτογραφίες του Μακέιμπ δείχνουν μια Ελλάδα με λίγα αυτοκίνητα και μηδενικές υποδομές. Για να δει τα μνημεία χρησιμοποίησε κάθε μέσο μεταφοράς. O εξαίρετος φιλέλλην και λαμπρός αρχαιολόγος Βρετανός Αλαν Γουέις τον πήρε μαζί του με ένα παλαιό ταξί και Ελληνα οδηγό στα μεγαλύτερα μνημεία της Πελοποννήσου που δεν ήταν προσβάσιμα αλλιώς.

Αυτό όμως που είχε άλλη μαγεία κατά τον Μακέιμπ ήταν το γεγονός ότι μπορούσε κανείς να εισέρχεται μέσα σε μέρη που σήμερα δεν θα μπορούσε κανείς να φανταστεί: τον Παρθενώνα ή τον Θησαυρό των Αθηναίων στους Δελφούς που ήταν ανοιχτοί για το κοινό. Ο ίδιος θυμάται να διαβάζει το βιβλίο του στην Ακρόπολη και να είναι σκαρφαλωμένος πάνω στην Πύλη των Λεόντων στις Μυκήνες για να τραβήξει φωτογραφίες. Πιο αποκαλυπτικές είναι οι λήψεις περιοχών που πλέον έχουν αλλάξει δραματικά, όπως η Σαντορίνη. Σε μια άποψη του νησιού από την αρχαία Θήρα βλέπει κανείς ότι εκεί όπου σήμερα δεν φαίνεται σπιθαμή γης, ήταν όλα καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Στο πλαίσιο της έκθεσης θα γίνουν δύο οργανωμένες ξεναγήσεις στην έκθεση, το Σάββατο 16/2 και το Σάββατο 9/3 στις 11.30 π.μ. από τη δημοσιογράφο Κατερίνα Λυμπεροπούλου και τη γράφουσα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή