Νέες ταινίες: Η βίαιη ενηλικίωση ενός πρόσφυγα

Νέες ταινίες: Η βίαιη ενηλικίωση ενός πρόσφυγα

4' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Καπερναούμ ***½

ΔΡΑΜΑ (2018)

Σκηνοθεσία: Ναντίν Λαμπακί

Ερμηνείες: Ζάιν αλ Ραφέα, Γιορντάνος Σιφερό, Φάντι Γιούσεφ

Η Ναντίν Λαμπακί δίνει στην ταινία της το όνομα της βιβλικής πόλης, περιγράφοντας μια κατάσταση «χάους και θαυμάτων» που συντελείται τούτη ακριβώς την ώρα στη χώρα της, τον Λίβανο. Εκεί ο Ζάιν, ένας 12χρονος πρόσφυγας από τη Συρία, ζει με την πολυμελή οικογένειά του σε άθλιες συνθήκες. Οταν τα πράγματα θα φτάσουν στο απροχώρητο ο μικρός, που είναι πολύ πιο ώριμος από την ηλικία του, θα το σκάσει αναζητώντας μια καλύτερη τύχη, μακριά από όσους νιώθει πως τον προδίδουν και τον παραμελούν.

Η Λαμπακί δημιουργεί ένα γεμάτο ευαισθησία και ανθρώπινο πόνο φιλμ, βασισμένη κυρίως σε δύο άξονες: ο πρώτος είναι η ρεαλιστική κινηματογράφηση ενός τοπίου απόλυτης φτώχειας και εγκατάλειψης.

Ο φακός της περιδιαβαίνει ανάμεσα σε μισοδιαλυμένα σπίτια παραγκουπόλεων και βρώμικα στενά, ενώ συχνά αιωρείται σαν εποπτεύων οφθαλμός ενός δράματος που είναι έργο των ανθρώπων. Ο δεύτερος άξονας είναι οι ερμηνείες των πρωταγωνιστών της, οι οποίοι είναι όλοι τους ερασιτέχνες και μάλιστα προέρχονται ακριβώς από τους πληθυσμούς που έχουν ζήσει αυτές τις καταστάσεις. Εξι μήνες γυρισμάτων και πάνω από 500 ώρες υλικού έχουν δώσει ένα αποτέλεσμα που αναβλύζει αυθεντικότητα και γνήσιο αίσθημα ανθρωπιάς.

Στο κέντρο φυσικά των πάντων βρίσκεται η παιδική ψυχή. Τον μικρό Ζάιν τον βλέπουμε αρχικά σε μια σκηνή δικαστηρίου να καταγγέλλει τους γονείς του «επειδή με έφεραν στον κόσμο». Στη συνέχεια, παρακολουθούμε πώς το παιδί έφτασε εκεί, κατηγορούμενο για απόπειρα φόνου.

Η διαδικασία της ενηλικίωσης εδώ είναι βίαιη και το περιθώριο δεν μοιάζει καθόλου με τη ρομαντική εικόνα που έχουμε δει σε άλλες παρόμοιες παραγωγές. Η ταινία απέσπασε το βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες και είναι υποψήφια για το ξενόγλωσσο Οσκαρ.

Μια προσωπική ιστορία ***

Σκηνοθεσία: Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι

Ερμηνείες: Λούκα Μαρινέλι, Λορέντσο Ρικέλμι

Κύκνειο άσμα των Ταβιάνι

Η τελευταία ταινία των σπουδαίων αδελφών Ταβιάνι (την ολοκλήρωσε μόνον ο Πάολο) είναι ένα δράμα χαρακτήρων τοποθετημένο στην Ιταλία του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Εκεί ο Μίλτον, ένας νεαρός αντάρτης, αναθυμάται τις όμορφες ημέρες που πέρασε στο πλευρό της όμορφης Φούλβια. Ταυτόχρονα όμως τον τρώει η αμφιβολία σχετικά με τα αισθήματά της για τον αγαπημένο του φίλο Τζόρτζο. Οταν ο τελευταίος θα πιαστεί αιχμάλωτος από τους φασίστες, ο Μίλτον θα ξεκινήσει έναν υπεράνθρωπο αγώνα για να τον απελευθερώσει. Οι Ταβιάνι διασκευάζουν ένα αυτοβιογραφικό βιβλίο του Μπέπε Φενόλιο, σε μία από τις γνωστές τους ιστορίες όπου το προσωπικό μπλέκεται με το συλλογικό και τα ηθικά διλήμματα έρχονται αμείλικτα στο προσκήνιο.

Η νηπιαγωγός ***

Σκηνοθεσία: Σάρα Κολάντζελο

Ερμηνείες: Μάγκι Τζίλενχαλ, Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ

Εμμονή για το ταλέντο

Μια ταινία που ξεκινά ως συνηθισμένο δράμα εξελίσσεται με πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον και στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ που την ξεχωρίζουν. Η Μάγκι Τζίλενχαλ υποδύεται (πολύ επιτυχημένα) μια δασκάλα νηπιαγωγίου, η οποία με έκπληξη αντιλαμβάνεται το ποιητικό ταλέντο που έχει ένας από τους μικρούς μαθητές της. Προσπαθώντας και η ίδια, μάταια, να ακολουθήσει το μονοπάτι της τέχνης, βάζει πλέον σκοπό της ζωής της να βοηθήσει το παιδί ώστε να γνωρίσει το χάρισμά του στον κόσμο. Η επιθυμία ωστόσο μπορεί εύκολα να εξελιχθεί σε εμμονή… Το φιλμ διαχειρίζεται έξυπνα μια συνηθισμένη ιστορία, θέτοντας ενδιαφέροντα ερωτήματα που έχουν να κάνουν και με τη θέση των χαρισματικών ανθρώπων στον σύγχρονο κόσμο.

Αλίτα: O άγγελος της μάχης

Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ

Ερμηνείες: Ρόζα Σάλαζαρ, Κρίστοφ Βαλτς, Κίαν Τζόνσον

Περιπέτεια φαντασίας

Ο Τζέιμς Κάμερον υπογράφει το σενάριο και την παραγωγή της περιπέτειας φαντασίας, ενώ τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο μετρ της καλτ δράσης Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ. Η Αλίτα, ένα ιδιαίτερο ανθρωποειδές, ξυπνάει χωρίς να έχει μνήμη των περασμένων. Ο ευγενικός επιστήμονας Ιντο την παίρνει υπό την προστασία του και τη βοηθά να ξεκλειδώσει τα μυστικά της ύπαρξής της. Ταυτόχρονα, στους επικίνδυνους δρόμους της Αϊρον Σίτι φονικοί εχθροί καταδιώκουν την Αλίτα, θέλοντας να επωφεληθούν από τις μοναδικές της ικανότητες. Αυτές, φυσικά, αφορούν τα πολεμικά χαρίσματα τα οποία η πρωταγωνίστρια πλέον θα εκμεταλλευθεί για να σώσει εαυτόν, φίλους και γενικώς τον κόσμο όπως πρόλαβε να τον γνωρίσει και να τον αγαπήσει.

Εμείς…

Ανακοινώθηκαν οι συμμετοχές του ελληνικού προγράμματος του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Επειτα από ρεκόρ καταθέσεων (132) θα προβληθούν τελικά 31 μικρού και 50 μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ. Επιπλέον το φεστιβάλ φέτος εισάγει δύο νέα τμήματα με τίτλο «Πλατφόρμα» και «Από την οθόνη στην Οθόνη», με στόχο να αναδείξει ακόμη περισσότερο τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ελληνικών ταινιών. Πολιτική, κοινωνία, μνήμη, τέχνες, προσωπικότητες αλλά και απρόσμενες, συγκινητικές ιστορίες περνούν μπροστά από τον φακό. Ειδική προβολή ντοκιμαντέρ θα αφιερωθεί τέλος στη μνήμη του πρόσφατα χαμένου κινηματογραφιστή Γιώργου Καρυπίδη.

…και οι άλλοι

Στη φιλόξενη στέγη του Netflix φαίνεται πως θα καταφύγει και ο Σπάικ Λι για την επόμενη ταινία του με τίτλο «Da 5 Bloods», η οποία ασχολείται με τον πόλεμο του Βιετνάμ. Το φιλμ θα ακολουθεί μια ομάδα βετεράνων στρατιωτών, οι οποίοι επιστρέφουν στη ζούγκλα, σε μια προσπάθεια να ξαναβρούν τη χαμένη τους αθωότητα. Οι αναφορές για το καστ προαναγγέλλουν την παρουσία του ανερχόμενου Τσάντγουικ Μπόουζμαν, που έγινε γνωστός από τον ρόλο του στο «Black Panther». Η παραγωγή της ταινίας αναμένεται να ξεκινήσει τον επόμενο μήνα, όταν και θα έχει ολοκληρωθεί η οσκαρική πορεία της «Παρείσφρησης» του Λι. Οπως είπαμε, αυτή θα είναι η πρώτη φορά που ο Αμερικανός σκηνοθέτης θα συνεργαστεί με το Netflix, με τη διαδικτυακή πλατφόρμα να προσελκύει έτσι ακόμα ένα μεγάλο όνομα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή