Στην Cartoon Gallery στο εξοχικό παλάτι Χάμπτον Κορτ, το τζιν φόρεμα της  Έμα Στόουν ως Άμπιγκεϊλ Χιλ στην ταινία «Favourite» (Ευνοούμενη) του Γιώργου Λάνθιμου συνδέει την ιστορία με την εφευρετικότητα. Δημιουργία της Βρετανίδας ενδυματολόγου Σάντι Πάουελ, το ρούχο «μιλάει» για τα πρώτα βήματα της νεαρής Άμπιγκεϊλ ως μέλους του υπηρετικού προσωπικού στην αυλή της βασίλισσας Άννας, στις αρχές του 1700. Όταν η Άμπιγκεϊλ θα κερδίσει την εύνοια της βασίλισσας (μέσω της συναρπαστικής Ολίβια Κόλμαν) και τα «βέλη» της εξαδέλφης της, λαίδης Σάρα Τσόρτσιλ (Ρέιτσελ Βάις), μια πιο περίπλοκη ενδυμασία θα υποδεικνύει τον νέο της ρόλο, ως κυρίας επί των τιμών. 

Κοινωνικός καθρέφτης αιώνων, το ένδυμα έχει τη δική του αποκαλυπτική γλώσσα. Βραβευμένα, πλέον, κοστούμια από την «Ευνοούμενη» παρουσιάζονται στο Χάμπτον Κορτ (όπου γυρίστηκαν σκηνές της ταινίας), αλλά και στο παλάτι του Κένσινγκτον (η βασίλισσα Άννα απεβίωσε εκεί το 1714), στο Λονδίνο, μέχρι τις 10 Μαρτίου. Σφιχτοί κορσέδες του 18ου αιώνα αναμειγνύονται με ντένιμ και πλαστικά υλικά, σε μια παραγωγή που σύμφωνα με την Πάουελ βασίστηκε σε χαμηλό προϋπολογισμό και ελάχιστο χρόνο.

«Η Σάντι Πάουελ γνωρίζει τους κανόνες της ιστορικής ένδυσης και τους λυγίζει, φέρνοντας μια δημιουργική πανκ αισθητική στα ρούχα της αυλής», λέει μιλώντας στο «Κ» ο επιμελητής των δύο εκθέσεων, Matthew Storey. «Καθώς τα κοστούμια αντλούν έμπνευση από γνώριμες σιλουέτες του 18ου αιώνα, η Πάουελ πειραματίζεται με το χρώμα, το ύφασμα και το ντιζάιν, αναπτύσσοντας μια σύγχρονη ερμηνεία του αυλικού στιλ και κάνοντας την οπτική ταυτότητα του έργου προσιτή στον σημερινό θεατή με έξυπνο τρόπο».

Μιλώντας στην πρόσφατη τελετή των βρετανικών BAFTA, όπου παρέλαβε το τρίτο βραβείο BAFTA της καριέρας της για την «Ευνοούμενη», η Πάουελ μίλησε για το έργο ως «το όνειρο κάθε ενδυματολόγου, μία από τις λιγοστές ευκαιρίες που έχει κανείς να σχεδιάσει για τρεις δυναμικές γυναίκες πρωταγωνίστριες», ενώ ευχαρίστησε τον Λάνθιμο για την «εμπνευσμένη του αποφασιστικότητα να συνεχίσει να σπάει τους κανόνες». Η ενδυματολόγος έχει στην κατοχή της τρία βραβεία Όσκαρ, ενώ διεκδικεί άλλο ένα στις 24 Φεβρουαρίου, καθώς είναι υποψήφια για την «Ευνοούμενη», αλλά και την οικογενειακή «Η Μαίρη Πόπινς επιστρέφει».

 

 

Γαλλική επιρροή

Την εποχή που η Αγγλία και η Σκωτία, υπό τη βασίλισσα Άννα, ενώνονται σε ένα Ηνωμένο Βασίλειο, το ενδυματολογικό στιλ της βρετανικής αυλής επηρεάζεται από το αντίστοιχο γαλλικό της αυλής του Λουδοβίκου ΙΔ΄. «Το ντύσιμο της βασιλικής αυλής δεν είχε να κάνει με τη μόδα ή τις τάσεις, αλλά με το να δείξεις ότι διέθετες τον πλούτο και το κύρος για να φορέσεις τα κατάλληλα ρούχα», σημειώνει ο Storey.

Στους βασιλικούς διαδρόμους της «Ευνοούμενης», το νυχτικό της βασίλισσας Άννας «συντροφεύει» την κάκιστη υγεία της, ενώ ένας λόγος στο κοινοβούλιο επιβάλλει «βαριά», βελούδινη αμφίεση. Σ’ έναν χορό, η Σάρα Τσόρτσιλ στροβιλίζεται μέσα στη βραδινή τουαλέτα της, ενώ φοράει ένα ανδρογενές ρούχο ιππασίας για σκοποβολή – κάτι όχι ασυνήθιστο για τις αριστοκράτισσες της εποχής, οι οποίες ντύνονταν με αντρικές γραμμές για υπαίθριες δραστηριότητες.

«Η ιστορία μάς λέει ότι ύστερα από έναν καβγά η Σάρα εκβίασε τη βασίλισσα Άννα, κατηγορώντας τη για σεξουαλική σχέση με την Άμπιγκεϊλ. Μολονότι δεν γνωρίζουμε αν οι ισχυρισμοί της αληθεύουν, γράμματα της Άννας αποκαλύπτουν έντονα και ζεστά αισθήματα και προς τις δύο γυναίκες», συμπληρώνει ο Storey, ο οποίος ειδικεύεται σε βρετανικά βασιλικά θέματα με γκέι περιεχόμενο. «Για μένα, ένα από τα πιο δυνατά σημεία της “Ευνοούμενης” είναι ότι διαλύει εντελώς την άποψη ότι, λόγω των επίσημων, περίτεχνων αυλικών ρούχων, οι άνθρωποι τον 18ο αιώνα δεν λειτουργούσαν από ένστικτο, παρασυρμένοι από τις ορέξεις τους, ότι δεν ήταν συχνά ωμοί και πάρα πολύ σεξουαλικοί». ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ