Αλλες περιπτώσεις αποτυχίας

Αλλες περιπτώσεις αποτυχίας

2' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με την αποτυχία του Airbus A380 μπορεί να συγκριθεί η διακοπή κατασκευής του ιστορικού υπερηχητικού αεροσκάφους Concorde, το οποίο παρά την τεχνολογική καινοτομία που εισήγαγε στον κλάδο της αεροναυπηγικής αποσύρθηκε το 2003 ύστερα από 27 χρόνια υπηρεσίας. Το βρετανικής και γαλλικής κατασκευής αεροσκάφος εκτελούσε πτήσεις από Λονδίνο και από Παρίσι προς Νέα Υόρκη σε λιγότερο από 3,5 ώρες, στον μισό χρόνο σε σχέση με τα συνηθισμένα αεροπλάνα. Ο μειωμένος χρόνος πτήσης, το δυνατό στοιχείο του Concorde, αποδείχθηκε πως ήταν ταυτόχρονα το τρωτό του σημείο, διότι η ταχύτητα 2.04 Mach (2 φορές την ταχύτητα του ήχου) που ανέπτυσσε, απαιτούσε τεράστια ποσότητα καυσίμων. Το 1969, όταν κατασκευάστηκε, αυτό δεν αποτέλεσε ιδιαίτερο πρόβλημα για τους αγοραστές, ωστόσο κατά τη δεκαετία του ’70, που οι τιμές των καυσίμων ανέβηκαν κατακόρυφα, το πρόβλημα κατανάλωσης έγινε εμφανές. Εκτός αυτού, η περιορισμένη χωρητικότητα μεταφέροντας μόλις 128 επιβάτες και οι ιδιαίτερα υψηλές τιμές των εισιτηρίων απευθύνονταν μόνο στους ολίγους και στους πλουσίους. Η απαιτητική συντήρηση του αεροσκάφους, η ξεχωριστή εκπαίδευση που χρειάζονταν οι πιλότοι και ο φοβερός θόρυβος που παρήγαγε ήταν ορισμένα από τα επιπλέον προβλήματα. Συνολικά κατασκευάστηκαν μόλις 20 αεροπλάνα. Το τελειωτικό χτύπημα για το Concorde έδωσε το πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα του 2000 στο Παρίσι, που σε συνδυασμό με τη στασιμότητα που επικράτησε στον κλάδο μετά τα τρομοκρατικά επεισόδια της 11ης Σεπτεμβρίου, προκάλεσε ανησυχίες για την ασφάλεια του αεροσκάφους.

Αντίστοιχος συνδυασμός ατυχών παραγόντων οδήγησε στην αποτυχία του Mercure. Το αεροπλάνο θα αποτελούσε το άνοιγμα της κατασκευάστριας Dassault στις εμπορικές πτήσεις, που μέχρι τότε κατασκεύαζε μαχητικά αεροπλάνα. Ο στόχος απείχε από το αποτέλεσμα, αφού μετά την κατασκευή μόλις 12 αεροσκαφών, το Mercure έπαψε να παράγεται. Τουλάχιστον ατυχής μπορεί να χαρακτηριστεί η περίοδος προώθησής του το 1974, καθώς συνέπεσε με την πρώτη κρίση στην αγορά πετρελαίου. Η ταυτόχρονη υποτίμηση του δολαρίου έδωσε προβάδισμα στους Αμερικανούς ανταγωνιστές, την Boeing και τη McDonnell-Douglas, ενώ ο αυξημένος πληθωρισμός στην Ευρώπη τους ευνοούσε ακόμη περισσότερο. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μειονέκτημα του Mercure ήταν η ιδιαίτερα περιορισμένη εμβέλειά του, που επέτρεπε την πραγματοποίηση πτήσεων μόνο σε πολύ κοντινούς προορισμούς.

Ιδιαίτερη περίπτωση αποτελεί το L-1011 TriStar της αμερικανικής Lockheed, δεδομένων των σχεδόν 40 ετών υπηρεσίας και των 250 αεροσκαφών που κυκλοφορούν μέχρι και σήμερα, έστω σε περιορισμένο βαθμό. Ωστόσο, η κακή συνεργασία της Lockheed με τη Rolls-Royce, που προμήθευε τις μηχανές, δεν μπορεί να παραλειφθεί. Προβλήματα ανάπτυξης των μηχανών και οικονομικά ζητήματα στη Rolls-Royce καθυστέρησαν την κυκλοφορία του TriStar, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να διαχειριστεί τον ανταγωνισμό. Οι διεθνείς πωλήσεις ήταν πολύ λιγότερες από το προσδοκώμενο, οδηγώντας στην απόσυρση της Lockheed από την κατασκευή εμπορικών αεροσκαφών το 1995.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή