Παναγιώτης Κουλουράς, ένας λεπταίσθητος κόσμος που υμνεί το ελάχιστο

Παναγιώτης Κουλουράς, ένας λεπταίσθητος κόσμος που υμνεί το ελάχιστο

1' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στέκεσαι βουβός μπροστά στα έργα του Παναγιώτη Κουλουρά και παρατηρείς τη σπουδή του πάνω στη θέα ενός αγριόχορτου. Η νέα ατομική του έκθεση, αυτήν την περίοδο στην Eleftheria Tseliou Gallery, με τίτλο «Σημειώσεις για την Κόρη», μοιάζει να είναι μια ελεγεία για την ουσία της ζωής και, καθώς προχωράς ανάμεσα στις υδατογραφίες του, στις οποίες μένει ως αποτύπωμα ο μίσχος ενός αγριόχορτου και μόνο, γεμίζεις από πληρότητα όσο περιβάλλεσαι από το έλασσον. 

Ο Παναγιώτης Κουλουράς παραδίδει ένα σώμα δουλειάς που προϋποθέτει αμέτρητες ώρες στοχασμού και ενδοσκόπησης. Τα έργα του μοιάζουν να γεννώνται αβίαστα, αλλά όχι χωρίς βάσανο. Υπάρχει ένας πνευματικός τοκετός που στον θεατή φθάνει σαν ανάσα και φλοίσβος, σαν το ρίγος ενός χόρτου στο φως του ήλιου. Χρειάζεται τόλμη για να αποκαλύψεις αυτά τα λιτά έργα με το ειδικό βάρος. Φέρουν την προσωπική σφραγίδα του δημιουργού τους σαν δαχτυλικά αποτυπώματα και ενώ μοιάζουν παραλλαγές του ιδίου θέματος, η συγκατοίκησή τους γεννάει ένα έργο μεγάλο, ενιαίο και σπονδυλωτό σαν εγκατάσταση. Ανθρωπος ενός άλλου εσωτερικού χρόνου, ο Παναγιώτης Κουλουράς δίνει, αν μη τι άλλο, έργα υψηλής καλαισθησίας. Με επιμονή μοιάζει να ζητεί από τον θεατή να σκάψει μέσα του και να φθάσει σε εκείνον τον πυρήνα που ενδεχομένως παραμένει αγνός και πρωτογενής. Υπάρχει η έννοια του χειροποίητου, με εκείνη την αίσθηση του απολύτως αναγκαίου. Εδώ, ζητούμενο είναι το απολύτως ελάχιστο, που όσο απλό και αν μοιάζει ενδεχομένως, είναι περισσότερο η κατάληξη μιας σύνθετης και επώδυνης διαδρομής, από τον βόμβο στη μελωδία και από τον λειμώνα στο θαύμα του ενός αγριόχορτου που με απόλυτη οικονομία ανοίγεται στη ζωή. 

Ο Παναγιώτης Κουλουράς συνοψίζει πολύ όμορφα ο ίδιος το φιλοσοφικό απόσταγμα των έργων του: «Προσωπικά ένιωσα την πλήρωση από τη θέα ενός αγριόχορτου που μπορεί να φυτρώσει οπουδήποτε, στις πιο αντίξοες συνθήκες, από τη θέα ενός τίποτα που ή το προσπερνάς ή στέκεσαι και το βλέπεις. Γι’ αυτό δεν έχω να πω τίποτα, εκτός από το ότι θυμάμαι σε μια ταινία έναν πολεμιστή να στέκεται πριν τη μάχη μπροστά σε μια ανθισμένη κερασιά και να λέει στον αντίπαλό του ότι θα μπορούσε να κοιτάζει το άνθος της για μια ολόκληρη ζωή, χωρίς να θεωρήσει τη ζωή του χαμένη».

Αυτό το θέαμα της ανθισμένης κερασιάς υπονοείται διαρκώς στην έκθεση του Παναγιώτη Κουλουρά και συμβολίζεται εξαίσια στη θέα ενός και μόνο αγριόχορτου.

 

Εκθεση «Σημειώσεις για την Κόρη», Eleftheria Tseliou Gallery, Ηρακλείτου 3, τηλ. 210-36.18.188, [email protected], έως τις 9 Μαρτίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή