Νέους πελάτες και επενδυτή ψάχνει στις ΗΠΑ η «Χαΐτογλου»

Νέους πελάτες και επενδυτή ψάχνει στις ΗΠΑ η «Χαΐτογλου»

7' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε διαδικασία αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή για την εταιρεία Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ βρίσκονται οι πιστώτριες τράπεζες σε συνεργασία με τους βασικούς μετόχους της εμβληματικής βορειοελλαδίτικης επιχείρησης προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον υψηλό δανεισμό, της τάξεως των 130 εκατ. ευρώ που βαραίνει τον όμιλο. Η αποστολή αυτή έχει ανατεθεί στην Alantra, η οποία προ μηνών εξαγόρασε το τμήμα Portfolio Solutions Group της KPMG, το οποίο ειδικεύεται στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε τράπεζες όσον αφορά τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα και τα μη βασικά στοιχεία ενεργητικού.

Καθοριστικής σημασίας για την επίτευξη συμφωνίας, όμως, είναι το προφίλ του αναζητούμενου, καθώς η οικογένεια Χαΐτογλου επιδιώκει τη συνεργασία με μεγάλο πολυεθνικό εμπορικό όμιλο που θα μπορέσει να τη διευκολύνει στην στροφή της προς τις αγορές του εξωτερικού και τις εξαγωγές. Με δεδομένο πως ήδη η εταιρεία, που το όνομά της έχει συνδεθεί με τον «Μακεδονικό Χαλβά», πραγματοποιεί το 10% των πωλήσεών της στις ΗΠΑ στελέχη των συμβουλευτικών οίκων που έχουν εμπλακεί στη διαδικασία ανεύρεσης επενδυτή εμφανίζονται συγκρατημένα αισιόδοξα. Το ίδιο και οι τράπεζες, ειδικά μετά την ανεύρεση επενδυτή για τη ΧΑΡΤΕΛ, την εταιρεία συσκευασιών που ανήκει σε συμφέροντα κάποιων μελών της οικογενείας Χαΐτογλου και η οποία βαρύνεται με άλλα μη εξυπηρετούμενα δάνεια 44 εκατ. ευρώ.

Δεν ζητεί «κούρεμα» χρέους

Η εταιρεία Αφοί Χαΐτογλου ζητεί την αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού της με επιμήκυνση της διαρκείας των δανείων και κλιμακωτές πληρωμές και όχι το «κούρεμα» τους. Εξ ου και η συναίνεση για αναζήτηση επενδυτή αποσκοπεί στην ταχύτερη ανάπτυξή της. Ομως, οι τράπεζες επιδιώκουν να λάβουν και κάποιο σημαντικό τμήμα του κεφαλαίου τους από τον ομολογιακό κυρίως δανεισμό. Δανεισμός ο οποίος αναλήφθηκε για τις επενδύσεις που έγιναν προ ετών σε μηχανολογικό εξοπλισμό, την πλήρη αξιοποίηση του οποίου επιζητεί το business plan της διοίκησης. Η τραπεζική έκθεση στη «Χαΐτογλου» παραμένει σε καθεστώς stand still τα τελευταία λίγα χρόνια, με τη διοίκηση να πληρώνει τόκους και ένα μικρό μέρος του κεφαλαίου, αλλά το ομολογιακό έχει λήξει από καιρό και η εκκρεμότητα αυτή πρέπει να κλείσει, αναφέρουν στην «Κ» πηγές με γνώση της υπόθεσης.

Σταθερός τζίρος

Ο κύκλος εργασιών του ομίλου Χαΐτογλου, ο οποίος δραστηριοποιείται κυρίως στην παραγωγή προϊόντων σησαμιού όπως ο χαλβάς, αλλά παράγει και μεγάλη γκάμα άλλων προϊόντων όπως μαρμελάδες, πραλίνες, λουκούμια και γκοφρέτες-πουράκια το 2018 κινήθηκε σε επίπεδα παρόμοια με αυτά του 2017, δηλαδή πέριξ των 70 εκατ. ευρώ. Τα δε κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν επίσης σε επίπεδα ίδια με αυτά του 2017 δηλαδή στα 8 εκατ. ευρώ. Ομως, όπως εξηγούν στην «Κ» πηγές της διοίκησης έχουν ωριμάσει πλέον οι πρώτες ενέργειές της στις ΗΠΑ, αγορά που έχει επιλέγει ως στρατηγικής σημασίας για το business plan το οποίο ως στόχο έχει σε μία πενταετία να φέρει κύκλο εργασιών 125 εκατ. ευρώ και κέρδη EBITDA 20 εκατ. ευρώ. Ηδη πέρυσι από το περίπου 30% των πωλήσεων του ομίλου που γίνονται στο εξωτερικό, το ένα τρίτο πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ, ενώ όπως εξηγούν στην «Κ» οι ίδιες πηγές αναμένεται να ενεργοποιηθεί φέτος και υπάρχουσα συμφωνία με μεγάλο όμιλο λιανικής που εκτιμάται πως μπορεί να αποφέρει έως και 12 εκατ. ευρώ πωλήσεων παραπάνω στις ΗΠΑ. Να σημειωθεί πως τα περιθώρια κέρδους στα εν λόγω προϊόντα είναι υψηλά, σε αντίθεση με πολλούς κωδικούς που κυκλοφορούν στην Ελλάδα όπου η πίεση στη λιανική αγορά είναι μεγάλη. Η επέκταση στις ΗΠΑ ενδεχομένως να τρέξει γρηγορότερα εφόσον καρποφορήσουν και οι επαφές που πραγματοποιούνται ήδη με δίκτυα όπως αυτό της Wal-Mart, της Costco αλλά και της BJ’s. Ενα από τα δυνατά σημεία της «Χαΐτογλου» στις ΗΠΑ είναι το πλασάρισμα των προϊόντων της στην κατηγορία των super foods και των βιολογικών και σε συσκευασίες ειδικά ανεπτυγμένες για εκεί. Ετσι, αργά αλλά σταθερά η «Χαΐτογλου», που απασχολεί περίπου 400 άτομα, επιδιώκεται να μετεξελιχθεί από μια βιομηχανία με έμφαση στην εγχώρια και περιφερειακή αγορά σε έναν διεθνή παίκτη.

Η συμφωνία των Πρεσπών και ο «Μακεδονικός Χαλβάς»

Το φλερτ της εταιρείας Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ με την αμερικανική αγορά είναι τέτοιο που προ ολίγων ημερών και στον απόηχο της κύρωσης της συμφωνίας των Πρεσπών για τη μετονομασία της ΠΓΔΜ σε Βόρεια Μακεδονία, ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζέφρεϊ Πάιτ επισκέφθηκε το εργοστάσιο του ομίλου συνοδευόμενος από τον Αμερικανό πρόξενο στη Θεσσαλονίκη Γκρέγκορι Φλέγκερ. «Σπουδαία επίσκεψη στο εργοστάσιο Χαΐτογλου με τον θεσπέσιο χαλβά τους! Ενας επιτυχημένος εξαγωγέας στις αλυσίδες τροφίμων των ΗΠΑ και μία από τις παλαιότερες επιχειρήσεις που λειτουργούν στη Βόρεια Ελλάδα – γι’ αυτό τόνισα τη σημασία των εμπορικών σημάτων για τέτοιες εμβληματικές μάρκες», έγραψε ο διακεκριμένος διπλωμάτης στον λογαριασμό του στο Τwitter. H επίσκεψη έδωσε έτσι de facto διπλό μήνυμα: την πρόθεση να διαλυθούν ανησυχίες περί των εμπορικών σημάτων της Μακεδονίας και τη στήριξη της εξωστρέφειας της βιομηχανίας τροφίμων προς την αμερικανική αγορά. Κάτι που άλλωστε συζητήθηκε εκτενώς με τη διοίκηση και τους μετόχους της εταιρείας.

Πηγές της σημειώνουν στην «Κ» πως η εμπορική ονομασία των προϊόντων της «Χαΐτογλου», όπως ο «Μακεδονικός Χαλβάς» αλλά και όλων των άλλων είναι κατοχυρωμένη σε ευρωπαϊκό επίπεδο και ουδεμία ανησυχία υφίσταται για το ζήτημα. Δεν συμβαίνει, όμως, το ίδιο με τα εμπορικά σήματα που φέρουν τον όρο «Μακεδονία» άλλων εταιρειών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, ο προσδιορισμός «Μακεδονία» – «Μακεδονικός» χρησιμοποιείται στην επωνυμία 182 επιχειρήσεων και σε 4.000 προϊόντα. Αλλά μόλις μερικές δεκάδες επιχειρήσεων έχουν κατοχυρώσει τα μακεδονικά προϊόντα τους σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Σύμφωνα με το υπουργείο Εξωτερικών «σήματα που έχουν καταχωριστεί από ελληνικές επιχειρήσεις σε εθνικό, ευρωπαϊκό ή διεθνές επίπεδο και εμπεριέχουν αναφορές στη Μακεδονία είναι απολύτως προστατευμένα». Ενώ σε ό,τι αφορά τα Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και τα Προϊόντα Γεωγραφικής Ενδειξης (ΠΓΕ) με αναφορά σε Μακεδονία, προσδιορίζονται ήδη από τους υπάρχοντες κανονισμούς της Ε.Ε. και αναφέρονται αποκλειστικά στη Μακεδονία.

Το ζαχαροπλαστείο που εξελίχθηκε σε βιομηχανία

Η ιστορία της εταιρείας Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ ξεκινά πριν από έναν αιώνα όταν η οικογένεια Χαΐτογλου, πρόσφυγες από το Ικόνιο στον απόηχο της Μικρασιατικής Καταστροφής εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη. Τα αδέλφια Κωνσταντίνος, Ελευθέριος και Σάββας Χαΐτογλου δημιουργούν μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση ζαχαροπλαστικής, συνεχίζοντας την παράδοση του παππού τους Νίκου που από τον 19ο αιώνα έφτιαχνε και πουλούσε χαλβά. Το ζαχαροπλαστείο ανοίγει στην πλατεία Αθωνος στο κέντρο της παλαιάς Θεσσαλονίκης. Εκεί αλέθεται το σησάμι για να γίνει ταχίνι που με τη σειρά του ζυμώνεται σε χαλβά. Οκτώ χρόνια μετά τα εγκαίνια στην Αθωνος, η παραγωγή μεταφέρεται σε νέα μονάδα στην οδό Δάμωνος σε οικόπεδο που αγοράστηκε από την Εθνική Τράπεζα το 1930. Η επιχείρηση καθ’ όλη τη δεκαετία του 1930 συνεχίζει να αναπτύσσεται. Με την έναρξη του πολέμου όμως το εργοστάσιο επιτάχθηκε. Αφού η χώρα απελευθερώθηκε αρχίζει πάλι να παράγεται κανονικά χαλβάς και τα προϊόντα μπαίνουν στα καταστήματα της Αθήνας. Το μεγάλο άλμα, όμως, για την αύξηση των πωλήσεων έγινε αρχικά το 1950, οπότε και κυκλοφόρησε η πρώτη συσκευασία «Μακεδονικού Χαλβά» σε λιθογραφημένο κουτί από λευκοσίδηρο και κατόπιν το 1955 με τυποποίηση του χαλβά σε διάφορα μεγέθη. Η εταιρεία Αφοί Χαΐτογλου ξεκινά τότε εξαγωγές με πρώτες αγορές την Ευρώπη και στη συνέχεια την Αμερική και τον Καναδά. Το 1962 η επιχείρηση μεταφέρεται σε νέες εγκαταστάσεις στη βιομηχανική περιοχή Καλοχωρίου Θεσσαλονίκης, όπου βρίσκεται και σήμερα, διευρύνοντας παράλληλα τις δραστηριότητές της και στην κονσερβοποιία. Το 1970 οι εγκαταστάσεις της εκτείνονται σε έκταση 170 στρεμμάτων. Το 1985, η επιχείρηση μετατρέπεται στη σημερινή ανώνυμη βιομηχανική και εμπορική εταιρεία με την επωνυμία Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ και το 1994 θέτει σε λειτουργία καινούργια υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής, ενώ το 2002 προσθέτει νέα γραμμή παραγωγής γκοφρετοποιίας. Από το 2004 έως το 2008 προστίθεται νέα μονάδα επεξεργασίας σησαμιού, παραγωγής Παρθένου Σησαμελαίου και μονάδα επεξεργασίας σησαμιού και παστερίωσης ταχινιού.

Νέους πελάτες και επενδυτή ψάχνει στις ΗΠΑ η «Χαΐτογλου»-1

Tο 2002 η εταιρεία Αφοί Χαΐτογλου δημιούργησε νέα γραμμή παραγωγής γκοφρετοποιίας.

Στον έλεγχο Λιβανέζων η Χαΐτογλου – ΧΑΡΤΕΛ

Στην κατάθεση αίτησης προστασίας από τους πιστωτές προχωρά τις αμέσως επόμενες ημέρες η Χαΐτογλου – ΧΑΡΤΕΛ ΑΒΕΕ Χάρτου Χαρτοκιβωτίων σε συνεργασία με τις πιστώτριες τράπεζες, καθώς δρομολογεί πλάνο εξυγίανσης με την είσοδο στρατηγικού επενδυτή. Η εταιρεία συσκευασιών, που έχει ορισμένους κοινούς μετόχους με την Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ αλλά αποτελεί ξεχωριστή ανεξάρτητη εταιρική οντότητα, βαρύνεται με μη εξυπηρετούμενες τραπεζικές υποχρεώσεις της τάξεως των 44 εκατ. ευρώ, αναφέρουν στην «Κ» τραπεζικές πηγές.

Επειτα από διεθνή διαδικασία αναζήτησης επενδυτή, που έτρεξε συμβουλευτική εταιρεία και ήταν γόνιμη, τράπεζες και μέτοχοι κατέληξαν στην επιλογή ισχυρού επενδυτικού σχήματος λιβανέζικών συμφερόντων με εδραιωμένη παρουσία στην Ελλάδα, που θα αναλάβει τον έλεγχο της εταιρείας μέσα από τη διαδικασία του άρθρου 106 β του πτωχευτικού δικαίου. Δηλαδή το πτωχευτικό δικαστήριο θα επικυρώσει τη συμφωνία εξυγίανσης μεταξύ οφειλέτη και πιστωτών που εκπροσωπούν τουλάχιστον το 60% των υποχρεώσεων οι οποίες και προφανώς θα απομειωθούν κατά τα συμφωνηθέντα.

Μέρος του δανεισμού είτε θα εξοφληθεί από τον επενδυτή είτε θα αναλάβει αυτός την εξυπηρέτησή του, παρέχοντας παράλληλα τις απαιτούμενες εξασφαλίσεις.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή