ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι αδερφοί Σίστερ ***
ΓΟΥΕΣΤΕΡΝ (2018)
Σκηνοθεσία: Ζακ Οντιάρ
Ερμηνείες: Γιοακίν Φίνιξ, Τζον Σ. Ράιλι, Τζέικ Τζίλενχαλ

Οι περισσότεροι από τους κώδικες του κλασικού γουέστερν βρίσκουν την εφαρμογή τους σε ένα φιλμ όπου η καλή δουλειά πίσω από την κάμερα –βραβείο σκηνοθεσίας στο περασμένο Φεστιβάλ Βενετίας– συνδυάζεται με τις ερμηνείες δύο εξαιρετικών ηθοποιών. Ο Γιοακίν Φίνιξ και ο Τζον Σ. Ράιλι βρίσκουν την κατάλληλη χημεία ερμηνεύοντας το φανταστικό δίδυμο των αδελφών Σίστερ (προφανές το λογοπαίγνιο), όπως το περιγράφει στο ομώνυμο μυθιστόρημά του ο Καναδός Πάτρικ Ντεβίτ.

Τα δύο αδέλφια βγάζουν το ψωμί τους ως πληρωμένοι δολοφόνοι, περιδιαβάζοντας πόλεις και πολίχνες του παλιού Ουέστ. Μια αποστολή θα τους στείλει στα ίχνη ενός επιστήμονα-επίδοξου χρυσοθήρα, εφευρέτη μιας επαναστατικής φόρμουλας εξόρυξης αλλά και εμπνευστή μιας εναλλακτικής κοινοβιακής κοινότητας. Τα πράγματα ωστόσο θα περιπλακούν, όταν στο παιχνίδι μπει και ένας νεαρός ανιχνευτής (Τζέικ Τζίλενχαλ) με γενναία καρδιά.

Ο Οντιάρ («Ενας προφήτης») κινηματογραφεί υπέροχα τα τοπία, βάζοντάς μας στη γοητευτική όσο και απειλητική ατμόσφαιρα της Αγριας Δύσης, δίχως ωστόσο πρόθεση να γείρει την ταινία του προς το θρίλερ. Πρότυπό του –αν και όχι πάντα επιτυχημένο– είναι οι ανάλογες ταινίες των αδελφών Κοέν, με το σενάριο να εμπλουτίζεται συχνά και με κωμικές πινελιές. Εδώ πάντως (στο σενάριο) εντοπίζεται και η βασική αδυναμία της ταινίας, η οποία δεν εμβαθύνει αρκετά στη δραματική εξέλιξη των χαρακτήρων, πλην ίσως του Φίνιξ, αφήνοντας έτσι ανεκμετάλλευτες και κάποιες από τις δυνατότητες των πρωταγωνιστών. Σε κάθε περίπτωση, ο ρυθμός και το ενδιαφέρον διατηρούνται μέχρι το φινάλε με μερικές πραγματικά καλοστημένες σκηνές στο ενδιάμεσο. Το δε αναμενόμενο δραματικό σχήμα επιφυλάσσει τις δικές του (αμφιλεγόμενες) εκπλήξεις.

Η χήρα ***
ΘΡΙΛΕΡ (2018)
Σκηνοθεσία: Νιλ Τζόρνταν
Ερμηνείες: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Κλόε Γκρέις Μόριτζ, Μάικα Μονρό

Δύο καλές ηθοποιοί από διαφορετικές γενιές (Ιζαμπέλ Ιπέρ, Κλόε Γκρέις Μόριτζ) συναντιούνται υπό τις οδηγίες του βραβευμένου με Οσκαρ δημιουργού Νιλ Τζόρνταν («Το παιχνίδι των λυγμών»), σε ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ που φλερτάρει και με το σινεμά του τρόμου. Η Φράνσις, μια νεαρή κοπέλα που έχει πρόσφατα μετακομίσει στη Νέα Υόρκη, βρίσκει τυχαία μια τσάντα στο μετρό και αποφασίζει να την παραδώσει στην ιδιοκτήτρια. Η τελευταία είναι η Γκρέτα, μια μυστηριώδης μοναχική γυναίκα, που της προσφέρει αμέσως τη φιλία της. Σταδιακά ωστόσο η Φράνσις ανακαλύπτει πως η Γκρέτα θέλει πολλά παραπάνω από εκείνη, και προσπαθεί (μάταια) να ξεφύγει, με τη βοήθεια της φίλης της, Ερικα.

Ο Τζόρνταν δημιουργεί ένα σενάριο το οποίο, παρά τις κάποιες ευκολίες του, μας πηγαίνει κατευθείαν στους σκοτεινούς ανθρώπινους διαδρόμους της εμμονής και της διαταραχής. Η Ιζαμπέλ Ιπέρ παίζει άψογα τον ρόλο της, τρομοκρατώντας τη νεαρή Φράνσις, αλλά ενίοτε και τους ίδιους τους θεατές. Γενικότερα το πρώτο κομμάτι της ταινίας προϊδεάζει για κάτι το εξαιρετικό. Η ατμόσφαιρα ωστόσο και τα ευρήματα του σασπένς κάποια στιγμή εξαντλούνται, αφήνοντας χώρο για το επόμενο (ψυχογραφικό) βήμα, που όμως δεν ολοκληρώνεται ποτέ. Είναι κρίμα, διότι το διπλό γυναικείο πορτρέτο θα μπορούσε, με λίγο περισσότερη τόλμη, να είναι πραγματικά μοναδικό.

Arctic
Σκηνοθεσία:  Τζο Πένα
Ερμηνείες: Μαντς Μίκελσεν, Μαρία Θέλμα Σμαραντότιρ
Ερμηνευτικός άθλος

Ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης Τζο Πένα καθοδηγεί τον σπουδαίο Μαντς Μίκελσεν («Hannibal») μέσα στα παγωμένα τοπία της Αρκτικής, σε μια περιπέτεια επιβίωσης που μπορεί παράλληλα και να χαρακτηριστεί ερμηνευτικός άθλος. Ο Δανός ηθοποιός υποδύεται έναν άνδρα, ο οποίος παγιδεύεται στην καρδιά της αρκτικής ερήμου μετά την πτώση του μικρού αεροσκάφους του. Εκεί θα κάνει τα πάντα προκειμένου να επιβιώσει σε ένα από τα πιο αφιλόξενα περιβάλλοντα του πλανήτη· με τις δικές του δυνάμεις κατασκευάζει καταφύγιο, αναζητεί τροφή, αλλά και αντιστέκεται στους κάθε λογής κινδύνους που προκύπτουν, ενώ παράλληλα ελπίζει σε διάσωση. Σύντομα ωστόσο θα κληθεί να αποφασίσει εάν θα μείνει στη σχετική του ασφάλεια ή θα ρισκάρει, αναζητώντας τη σωτηρία πέρα από τις παγωμένες εκτάσεις που τον περιβάλλουν.

Σκιά **½
Σκηνοθεσία: Ζανγκ Γιμού
Ερμηνείες: Τσάο Ντενγκ, Λι Σαν, Ράιαν Ζενγκ
Μινιμαλιστικό παραμύθι

Ο στυλίστας δημιουργός του «Ηρωα» και των «Ιπτάμενων στιλέτων» υπογράφει εδώ ένα μινιμαλιστικό παραμύθι που αντλεί έμπνευση ξανά από την κινεζική πολεμική - μοναρχική παράδοση των Τριών Βασιλείων (220-280 μ.Χ.). Ο εξόριστος λαός ενός ισχυρού αλλά ασταθούς βασιλιά ονειρεύεται την επιστροφή στην κατακτημένη πατρίδα. Στον αγώνα θα μπει μπροστάρης ένας γενναίος πολέμαρχος, ο οποίος όμως φέρει και ένα δικό του παράξενο μυστικό. Από την άλλη, τον δικό τους ρόλο παίζουν και δύο δυναμικές γυναίκες του παλατιού. Με χρωματική παλέτα που περιορίζεται αυστηρά στα ασπρόμαυρα, τα γκρίζα και τα ασημιά, καθώς και στις κλασικές χορογραφίες μάχης, το φιλμ του Ζανγκ Γιμού είναι εντυπωσιακό οπτικά, όμως παραμένει αρκετά ρηχό και δίχως συγκινήσεις σε όλους τους υπόλοιπους τομείς.

Οι αγώνες μας **½
Σκηνοθεσία:  Γκιγιόμ Σενέζ
Ερμηνείες:  Ρομέν Ντιρίς, Λετίσια Ντος, Λούσι Ντιμπέι
Οικογενειακό δράμα

Ο Βέλγος Γκιγιόμ Σενέζ, τον οποίο αρκετοί έχουν συγκρίνει κινηματογραφικά με τους αδελφούς Νταρντέν, σκηνοθετεί ένα οικογενειακό δράμα με έντονες κοινωνικές προεκτάσεις. Ο Ολιβιέ, πατέρας δύο μικρών παιδιών, δουλεύει σκληρά σε κάποιο εργοστάσιο της επαρχιακής Γαλλίας, αντιμέτωπος σχεδόν καθημερινά με εργασιακές αντιξοότητες. Τα πράγματα ωστόσο θα γίνουν πολύ χειρότερα όταν η σύζυγός του θα εγκαταλείψει ξαφνικά την οικογενειακή εστία, αφήνοντάς του τη φροντίδα των παιδιών. Εκείνος ξεκινά έναν σκληρό αγώνα προκειμένου να ανταποκριθεί σε όλες του τις υποχρεώσεις. Ο Ρομέν Ντιρίς είναι πολύ καλός στον κεντρικό ρόλο ενός ανθρώπου ο οποίος καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στο προσωπικό και στο συλλογικό, στις επιθυμίες και στα «πρέπει». Ο Σενέζ κάνει εδώ ρεαλιστικό σινεμά, δίχως όμως ιδιαίτερες εκπλήξεις.

Εμείς...

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου συμπληρώνει φέτος την άνοιξη 10 χρόνια ζωής και τα γιορτάζει διοργανώνοντας εβδομάδες προβολών σε 10 συν 1 πόλεις της χώρας. Με την υποστήριξη του Κέντρου Κινηματογράφου, η αρχή γίνεται από αύριο με την Κέρκυρα ενώ ακολουθούν τα Γιάννενα, η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Κοζάνη, η Ξάνθη, τα Τρίκαλα, τα Χανιά, η Καλαμάτα, η Σαντορίνη και η Καβάλα. Οι ταινίες που θα προβληθούν θα είναι εκείνες οι οποίες έχουν αποσπάσει τα βραβεία Ιρις της Ακαδημίας μέσα σε αυτά τα 10 χρόνια. Στην Αθήνα οι προβολές ξεκινούν στις 21/3 (μέχρι 27/3) στον κινηματογράφο Ανδόρα.

...και οι άλλοι

Μια βαθιά ανάσα στο παγκόσμιο box office στην –πάντα κάπως άνυδρη– μετά τα Οσκαρ περίοδο ήρθε να δώσει το κομίστικο «Captain Marvel». Η πολυαναμενόμενη ταινία της Ντίσνεϊ και της Marvel, παρόλο που ελάχιστα συγκίνησε με ποιοτικά κριτήρια, έφερε πάρα πολύ κόσμο στις αίθουσες, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας. Σε παγκόσμιο επίπεδο έχει ξεπεράσει ήδη το μισό δισ. δολάρια σε εισπράξεις, μέσα σε λιγότερο από μία εβδομάδα προβολών. Γενικώς η περιπέτεια φαντασίας με πρωταγωνίστρια την (οσκαρική) Μπρι Λάρσον αποτελεί την καλύτερη επιβεβαίωση πως τα κόμικς παραμένουν η οικονομική ναυαρχίδα της κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ