Σεραφείμ Κωνσταντινίδης ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

Επιβαρύνουν μόνον τους καλούς πελάτες

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τα προβλήματα που ταλανίζουν τον ενεργειακό τομέα είναι πολύ παλιά. Ορισμένα αποδίδονται στη γεωγραφία. Η ηλεκτροδότηση των νησιών στην ίδια τιμή που πληρώνουν για παράδειγμα στη Βόρεια Ελλάδα κοστίζει περίπου 0,3% του ΑΕΠ, υπολογίζει η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ελληνική οικονομία. Αλλα προβλήματα οφείλονται στην περιορισμένη διασύνδεση με συστήματα γειτονικών ευρωπαϊκών χωρών όπως η Βουλγαρία και η Ιταλία. Το 80% της αγοράς συνεχίζει να καλύπτεται από τον κρατικό κολοσσό, ΔΕΗ, ενώ επίσης παλιό είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας παράγεται με λιγνίτη ή άλλα ορυκτά καύσιμα που επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Η έκθεση της Επιτροπής καταγράφει ότι όλα αυτά είναι εις βάρος των καταναλωτών, ότι η τιμή χονδρικής του ρεύματος είναι σχετικά υψηλή, ενώ σε μεγάλο και δυσεπίλυτο πρόβλημα εξελίσσεται η καθυστέρηση ή η αποφυγή πληρωμής λογαριασμών. Σ’ αυτά προσθέτουμε και νέα προβλήματα όπως είναι ότι η χώρα κινείται μακριά από τον στόχο ενεργειακής αποτελεσματικότητας. Η κατανάλωση ενέργειας μάλλον αυξάνεται ενώ υποτίθεται ότι θα κινούμασταν προς την αντίθετη κατεύθυνση. Της εξοικονόμησης ενέργειας…

Αυτά περιγράφουν με τεχνοκρατική ευγένεια οι συντάκτες της έκθεσης. Το θέμα είναι τι κάνουν οι καλοί άνθρωποι που επέλεξε η κυβέρνηση για να διοικήσουν τη ΔΕΗ. Εχουν τη σοφία να γνωρίζουν ότι αν τα παλιά προβλήματα ήταν εύκολα θα τα είχαν λύσει οι προηγούμενοι! Γι’ αυτό προτιμούν τα αυτονόητα, επιμένουν στα εύκολα.

Πρώτον, δεν χαλάνε το κέφι τους ανησυχώντας για απλήρωτους λογαριασμούς από επιχειρήσεις που κλείνουν, καταναλωτές που έχουν πραγματική ανέχεια, αγροτικούς συνεταιρισμούς εθισμένους σε διαγραφή οφειλών, μπαταχτσήδες που ανοιγοκλείνουν καταστήματα, συνήθως εστίασης, αφήνοντας απλήρωτες οφειλές. Ολα αυτά τα αναθέτουν σε εισπρακτική εταιρεία κι αν αυτή ανήκει σε συγγενή υπουργού ή σε «δικό μας» καταφερτζή, ακόμα καλύτερα.

Δεύτερον, επιβαρύνουν όσους πληρώνουν, τους καλούς πελάτες. Είχαν καθιερώσει έκπτωση 15% στους λογαριασμούς των συνεπών πελατών, προκειμένου να δυσκολέψουν τους ιδιώτες ανταγωνιστές που προσπαθούν να αποσπάσουν πελάτες. Η έκπτωση αυτή από τη μεθεπόμενη εβδομάδα μειώνεται σε 10%. Επίσης όσοι είχαν επιλέξει να προπληρώσουν τον λογαριασμό τους και είχαν έκπτωση 6%, από την 1η Απριλίου θα διαπιστώσουν ότι η έκπτωσή τους μειώνεται σε 4%.

Το μάνατζμεντ της ΔΕΗ είναι μοναδικό και πρέπει να διδάσκεται σε σχολές διοίκησης επιχειρήσεων. Αντίθετα με ό,τι διδάσκουν οι ακαδημαϊκοί, πλήττει αυτούς που δεν έπρεπε, τους καλούς πελάτες. Γιατί; Οπως ανακοίνωσε, «θα διατηρήσει αμετάβλητα τα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας μέσης και χαμηλής τάσης, παρά τις πιέσεις από εξωγενείς παράγοντες όπως η αύξηση της οριακής τιμής συστήματος και της τιμής των δικαιωμάτων εκπομπών CΟ2».

Περίφημα. Δεν αυξάνει το τιμολόγιό της ενώ ομολογεί ότι έπρεπε, αλλά επιβαρύνει τους καλούς πελάτες. Οχι όμως μόνον τους καλοπληρωτές οικιακούς καταναλωτές. Και τις βιομηχανίες που χρειάζονται ρεύμα υψηλής τάσης. Τα νέα τιμολόγια θα προβλέπουν αύξηση 10%. Κι αυτό σε μια οικονομία που η αύξηση του τιμαρίθμου είναι 0,6% (δωδεκάμηνο από Μάρτιο 2018 έως Φεβρουάριο 2019), αλλά η εγχώρια παραγωγή επιβαρύνεται με την άνοδο τιμής του ρεύματος. Απλό κι εύκολο. Και πολύ παλιό.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ