ΕΛΛΑΔΑ

«Μονομαχία» λυκείου - φροντιστηρίου

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Γρήγορος και απρόσκοπτος ρυθμός στη διδασκαλία της ύλης, εξατομικευμένη διδασκαλία για κάθε υποψήφιο, πολλές επαναλήψεις, προσομοίωση των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Πρόκειται για ορισμένα από τα πλεονεκτήματα που διαφημίζουν ετησίως οι φροντιστές για να προσελκύσουν υποψηφίους για τα ΑΕΙ. Μπορεί το σχολείο να ανταγωνιστεί το φροντιστήριο, όπως προβλέπει το νέο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τη Γ΄ Λυκείου; Ή μήπως το ορθότερο ερώτημα είναι εάν πρέπει το σχολείο να διεκδικεί τον ρόλο του φροντιστηρίου; Πόσο εφικτός είναι ο στόχος του περιορισμού της δαπάνης των γονιών για τα φροντιστήρια προετοιμασίας των παιδιών τους.

Ειδικότερα, η πρόταση του υπουργείου Παιδείας για τη Γ΄ Λυκείου περιορίζει δραστικά τις ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων Γενικής Παιδείας (δεν υπάρχουν πλέον Αρχαία, Φυσική, Μαθηματικά, Ιστορία, αλλά διατηρούνται τα Θρησκευτικά) ώστε να δοθεί ο αντίστοιχος χρόνος στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. «Στόχος είναι η αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων της Γ΄ Τάξης του γενικού λυκείου, που οφείλονται κυρίως στη διττή ιδιότητα όσων φοιτούν σε αυτή την τάξη, δηλαδή αφενός του μαθητή λυκείου και αφετέρου του υποψήφιου φοιτητή ΑΕΙ. Αυτή η πραγματικότητα οδήγησε στην αδιαφορία των μαθητών για όσα μαθήματα δεν εμπλέκονται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, την αντιμετώπιση γενικά του σχολείου ως πάρεργου με αντίστοιχη προσήλωση στην παραπαιδεία, την υποβάθμιση του απολυτηρίου και, βεβαίως, την άσκηση ασφυκτικής καθημερινής πίεσης στους νέους αλλά και στις οικογένειές τους», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, εστιάζοντας στα υπέρογκα ποσά που αναγκάζονται να δαπανούν οι οικογένειες για την προετοιμασία προς τις Πανελλαδικές».

Μάλιστα, σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, παρά τη σημαντική συνολική μείωση που σημειώθηκε στο σύνολο της ετήσιας ιδιωτικής δαπάνης, οι δαπάνες για φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα διατήρησαν το μερίδιό τους (37% και 20% αντίστοιχα) στο σύνολο της ετήσιας δαπάνης για την εκπαίδευση των παιδιών. Επίσης, με βάση την τελευταία ετήσια έκθεση για την εκπαίδευση 2017-18 του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ, οι ελληνικές οικογένειες ξόδεψαν για φροντιστήρια εκπαίδευσης και ιδιαίτερα μαθήματα το ποσό των 753.633.197 ευρώ μέσα σε ένα χρόνο (στοιχεία 2015).

Σύμφωνα με τον φυσικό και φροντιστή Γιώργο Χατζητέγα, «η σύγκριση και η αναμέτρηση του πρωινού σχολείου που θα προπαρασκευάζει τους μαθητές ως φροντιστήριο θα είναι αναπόφευκτη με τον, διαχρονικό και ανθεκτικό στις μεταρρυθμίσεις, θεσμό του φροντιστηρίου. Το προπαρασκευαστικό έτος στη Γ΄ Λυκείου συνιστά επομένως μια απειλή, καθώς το πρωινό σχολείο-φροντιστήριο θα δημιουργήσει συνειρμούς στην κοινωνία, όπως σχετικά με την ανάγκη του απογευματινού φροντιστηρίου. Το αν η νέα Γ΄ Λυκείου, πέρα από την προσδοκία και την πρόθεση του υπουργείου, θα αποτελέσει και το αντίπαλον δέος του αήττητου, μέχρι σήμερα, ιδιωτικού φροντιστηρίου μένει να αποδειχθεί. Είναι ωστόσο κάτι διαφορετικό από τα αποτυχημένα μεταλυκειακά και τις διάφορες ονομαστικές παραλλαγές της ενισχυτικής και της πρόσθετης που απέτυχαν μετά πολλών επαίνων στο παρελθόν».

Διετής προετοιμασία

Τι θα αντιτάξει το απογευματινό φροντιστήριο στο σχολείο; «Την ποιότητα των υπηρεσιών του και τα διετή προγράμματα σπουδών. Οταν δηλαδή οι μαθητές ξεκινούν να διδάσκονται την εξεταστέα ύλη τον Σεπτέμβριο της Γ΄ Λυκείου οι μαθητές στο φροντιστήριο έχουν ήδη ξεκινήσει ένα χρόνο πριν την προπαρασκευή τους», απαντά ο κ. Χατζητέγας. 

Ο μαθηματικός - αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης δηλώνει στην «Κ» ότι, πέρα από τον οξύ ανταγωνισμό στις περιζήτητες σχολές όπως οι ιατρικές και οι νομικές, που δημιουργεί την ανάγκη για ενίσχυση, υπάρχουν και άλλοι λόγοι για να προσφύγουν στη φροντιστηριακή βοήθεια οι μαθητές. «Η διδασκαλία της ύλης, σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας, ολοκληρώνεται λίγες μέρες πριν από την ολοκλήρωση των μαθημάτων στα σχολεία, αφού η διδασκαλία έχει ξεκινήσει μετά τις 11 Σεπτεμβρίου. Δεν υπάρχει, συνεπώς, χρόνος για την επανάληψη, διαδικασία πολύ σημαντική για να “τακτοποιήσει” την ύλη στο μυαλό του ο υποψήφιος. Αντίθετα, στο φροντιστήριο ξεκινά η διδασκαλία της ύλης το αργότερο από το καλοκαίρι της Β΄ Λυκείου και ολοκληρώνεται το αργότερο τον Μάρτιο, δίνοντας στον υποψήφιο τη δυνατότητα να κάνει την επανάληψή του επί τρεις μήνες και να αντιμετωπίσει συνδυαστικά θέματα, που διαφορετικά δεν θα μπορούσε, αφού απαιτείται η γνώση όλης της ύλης για την αντιμετώπισή τους», λέει ο κ. Στρατηγάκης.

Από την άλλη, η αύξηση των ωρών διδασκαλίας σε –έξι– για την εμβάθυνση στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα συνοδεύεται με σημαντική αύξηση της ύλης. Η ανάγκη πολύ καλής επανάληψης θα είναι, λοιπόν μεγαλύτερη. «Αλλά και η ίδια η λειτουργία του σχολείου δεν ευνοεί τη σωστή προετοιμασία των υποψηφίων. Χρόνια τώρα, ακούγεται ότι θα είναι όλοι οι καθηγητές στις θέσεις τους πριν από τον αγιασμό, αλλά ποτέ δεν έχει συμβεί κάτι τέτοιο, αφού αναπληρωτές διορίζονται έως τον Μάρτιο. Και το ίδιο το υπουργείο “σαμποτάρει” την προετοιμασία των υποψηφίων με τις πολλές ώρες διδασκαλίας που χάνονται, όταν, για παράδειγμα, αποφασίζει το υπουργείο να κηρύξει την ημέρα του αθλητισμού, που σημαίνει ότι εκείνη την ημέρα οι μαθητές ασχολούνται με τον αθλητισμό και δεν γίνονται μαθήματα», λέει ο κ. Στρατηγάκης και τονίζει: «Οι ώρες που χάνονται από τέτοιες αιτίες είναι πολλές και δεν επιτρέπουν σε ένα γονέα να στηριχθεί στο σχολείο για την προετοιμασία του παιδιού του για τις εισαγωγικές εξετάσεις, που έτσι κι αλλιώς δεν είναι ο σκοπός του σχολείου».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ