ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Η ανθρωπιά σε πρώτο πλάνο

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

H Ρίκε σαλπάρει ολομόναχη με το ιστιοπλοϊκό της προς ένα απομακρυσμένο νησάκι του Νότιου Ατλαντικού. Ο πνευματικός-αυτογνωσιακός σκοπός του ταξιδιού, ωστόσο, θα εξοκείλει, όταν στον ρουν της θα βρεθεί ένα καρυδότσουφλο με πρόσφυγες, ανοικτά των ακτών της Αφρικής.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μια απλούστατη, αλλά με ισχυρό μήνυμα γύρω από το παγκόσμιο μεταναστευτικό ζήτημα, ταινία μάς έρχεται αυτή την εβδομάδα από τη Γερμανία. Οι θάλασσες στις οποίες κάθε χρόνο χάνονται χιλιάδες ανθρώπινες ζωές παραλληλίζονται εδώ αλληγορικά με τη Στύγα, τη μυθική λίμνη που χώριζε τον κόσμο των ζωντανών από εκείνον των νεκρών.

Πρωταγωνίστρια του φιλμ είναι η Ρίκε, μια επιτυχημένη και ευκατάστατη νεαρή γιατρός, η οποία σαλπάρει ολομόναχη με το ιστιοπλοϊκό της προς ένα απομακρυσμένο νησάκι του Νότιου Ατλαντικού. Ο πνευματικός-αυτογνωσιακός σκοπός του ταξιδιού ωστόσο θα εξοκείλει όταν στον ρουν της θα βρεθεί ένα καρυδότσουφλο με πρόσφυγες, ανοικτά των ακτών της Αφρικής. Η Ρίκε καλεί αμέσως την ακτοφυλακή για βοήθεια, όμως κανείς δεν εμφανίζεται. Καθώς το πλοιάριο βάζει νερά, εκείνη καλείται να πάρει κάποιες κρίσιμες αποφάσεις.

Η ταινία του Βόλφγκανγκ Φίσερ ξεκινάει σαν κλασικό θρίλερ ή περιπέτεια στη θάλασσα, με την πρωταγωνίστρια να αναχωρεί, εξαιρετικά προετοιμασμένη και εξοπλισμένη, για το δύσκολο ταξίδι και εμάς να περιμένουμε πότε τα πράγματα θα πάνε στραβά. Αυτό γίνεται, αλλά όχι με τον κλισέ τρόπο· η Ρίκε δεν μένει αβοήθητη να προσπαθεί να επιβιώσει ύστερα από κάποιο ατύχημα στη θάλασσα. Αντιθέτως, συναντά ανθρώπους, οι οποίοι όντως παλεύουν για την επιβίωση, και το τραγικό βάρος γι’ αυτήν είναι ότι δεν μπορεί να τους προσφέρει βοήθεια. Στη πορεία θα διαπιστώσει ότι ο δικός της αυθόρμητος ανθρωπισμός μόνο αυτονόητος δεν μπορεί να θεωρείται.

Ωμή πραγματικότητα

Η αλληγορία που χτίζεται προσεκτικά, με τη γυναίκα-πρότυπο της δυτικής επιτυχίας να βλέπει ξαφνικά το πρόβλημα μπροστά της, κόβεται απότομα από την ωμή πραγματικότητα. Εδώ δεν πρόκειται ακριβώς για σενάριο ταινίας αλλά για κατάσταση υπαρκτή, η οποία, στις παραλλαγές της, συμβαίνει πια συνεχώς και στα μέρη μας. Για αυτόν, πιθανότατα, τον λόγο και η κινηματογράφηση γίνεται αυστηρά ντοκιμαντερίστικη, καταγράφοντας και την παραμικρή επίπονη ή αμήχανη λεπτομέρεια, από τη στιγμή του ναυαγίου και έπειτα.

Ο δημιουργός της ταινίας εξηγεί ως εξής τις προθέσεις του: «Η πιθανότητα και μόνο να βρεθεί κάποιο ιστιοπλοϊκό ή άλλο καράβι στη μέση του ωκεανού, δίπλα σε βάρκες πλημμυρισμένες με πρόσφυγες, φαντάζει εφιαλτική. Εντούτοις, η πραγματικότητα αποδεικνύει πως τέτοια περιστατικά είναι ολοένα και πιο συνήθη... Με βάση αληθινά γεγονότα, η ταινία πραγματεύεται αυτό το ερώτημα μέσα σε ένα μυθοπλαστικό πλαίσιο, αποτυπώνοντας τον τρόπο με τον οποίο τα οικονομικά συμφέροντα ανταγωνίζονται τις ανθρωπιστικές αρχές, η υπερβολική ζήτηση σφετερίζεται τη συμπόνια και η αδιαφορία διαλύει κάθε ελπίδα. Σε μια προσπάθεια ορισμού του Παραδείσου, η ταινία θέτει ερωτήματα ταυτότητας όπως: ποιοι είμαστε, ποιοι θέλουμε να είμαστε και τελικά ποιοι πρέπει να είμαστε. Πώς ορίζει ο καθένας μας τον Παράδεισο;».

Το βάρος της εβδομάδας

- Στο «Οταν οι ντομάτες συνάντησαν τον Βάγκνερ» παρακολουθούμε ένα βραβευμένο στη Θεσσαλονίκη ντοκιμαντέρ της Μαριάννας Οικονόμου, με θέμα την επιστροφή στην αγροτική παραγωγή τον καιρό της κρίσης. Σε ένα μισοερημωμένο χωριό της Θεσσαλίας δύο ξαδέλφια καλλιεργούν βιολογικές ντομάτες και άλλα προϊόντα, τα οποία εξάγουν κυρίως στο εξωτερικό. Μαζί με μερικές ηλικιωμένες γυναίκες που έχουν στη δούλεψή τους, θα καταφέρουν να δώσουν μια άλλη διάσταση στην πρωτογενή παραγωγή. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει την πραγματικότητα αλλά και τις δυνατότητες που μπορεί να δώσει η άλλοτε αδιαμφισβήτητη ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας. 

- Στο «Πώς να εκπαιδεύσετε τον δράκο σας 3», η επιτυχημένη σειρά ταινιών της Dreamworks ολοκληρώνεται(;) με άλλη μία διασκεδαστική περιπέτεια. Επικεφαλής πια της κοινότητας ανθρώπων και δράκων, ο Ψάρης θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια νέα πρόκληση, όταν ένας μοχθηρός κυνηγός θα βάλει στον μάτι τον αγαπημένο του δράκο, τον Φαφούτη, που είναι και... ερωτευμένος.

- Στο «Hellboy: Ξαναγύρισα από την Κόλαση», ο γνωστός κομίστικος ήρωας επιστρέφει για ένα καινούργιο reboot των περιπετειών του, διά χειρός Νιλ Μάρσαλ («Centurion»). Η αποστολή του θα τον φέρει αυτή τη φορά στην Αγγλία όπου θα πρέπει να αντιμετωπίσει τη «Βασίλισσα του Αίματος» ή «Κυρά της Λίμνης» από τον γνωστό μύθο του Αρθούρου. Την ίδια στιγμή ανακαλύπτει πράγματα γύρω από τη δική του καταγωγή και την ιστορία του στη Γη. Πλούσια σε ειδικά εφέ παραγωγή, αρκετό χιούμορ, καλογυρισμένη –στην πλειονότητα δράση– και ποταμοί αίματος σε μια καθαρά ενήλικη περιπέτεια.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ