ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μ. Εβδομάδα ψηφίζεται το νομοσχέδιο-σκούπα του υπ. Εργασίας

ΡΟΥΛΑ ΣΑΛΟΥΡΟΥ

Οταν ο εργαζόμενος σε ταχυμεταφορές χρησιμοποιεί δικό του μεταφορικό μέσο ο εργοδότης οφείλει να καταβάλλει πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση κίνησης και συντήρησης του οχήματος, ίση με το 15% του νόμιμου κατώτατου μισθού ή της προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απασχόλησης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Βρίθει θετικών διατάξεων και διευθετήσεων το σχέδιο νόμου-σκούπα του υπουργείου Εργασίας –πιθανότατα το τελευταίο πριν από τις εκλογές του Μαΐου– που αναμένεται, όπως δήλωσε χθες ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης, να έχει ψηφιστεί έως τη Μεγάλη Τρίτη. Ετσι, εκτός από τις διατάξεις για τη ρύθμιση οφειλών σε έως 120 δόσεις και τις βελτιώσεις στις συντάξεις χηρείας, μεταξύ των 86 άρθρων του, περιλαμβάνονται διατάξεις για τα βαρέα και ανθυγιεινά, αλλά και για τους εργαζομένους σε εταιρείες ταχυμεταφορών και εστίασης. Στον τομέα των εργασιακών, ενισχύεται και προστατεύεται ο ρόλος του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, ενώ στο ασφαλιστικό, καθιερώνονται ενιαίες προϋποθέσεις χορήγησης ασφαλιστικής ενημερότητας.

Αναλυτικά, επιμηκύνεται από 13 σε 17 χρόνια το χρονικό διάστημα στο οποίο πρέπει να έχουν συμπληρωθεί οι 1.000 εκ των 3.600 απαιτούμενων ημερών εργασίας σε βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα (ΒΑΕ) από συνολικό χρόνο ασφάλισης 4.500 ημερών ή 15 ετών. Η διάταξη αυτή αφορά ασφαλισμένους για πρώτη φορά έως τις 31/12/1992, προκειμένου οι εργαζόμενοι που απασχολούνται σε αυτά τα επαγγέλματα να δικαιούνται σύνταξη, μέχρι τη συμπλήρωση του κατά περίπτωση οριζόμενου ορίου ηλικίας ή μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης.

Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει και ρυθμίσεις προστασίας των εργαζομένων στον τομέα των ταχυμεταφορών. Μεταξύ άλλων, ορίζει ως υποχρέωση του εργοδότη να δηλώνει γραπτώς στο σύστημα «Εργάνη» το όχημα με τον αριθμό κυκλοφορίας που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι στον κλάδο.

Παράλληλα προβλέπει τη λήψη αναγκαίων μέτρων ώστε τα οχήματα που χρησιμοποιούνται από τους εργαζομένους να είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα και συντηρημένα, προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφάλεια και η υγεία τους.  

Τέλος, ορίζει πως ο εργοδότης οφείλει να εφοδιάζει με τον κατάλληλο εξοπλισμό ατομικής προστασίας τους εργαζομένους που κατά την εκτέλεση της εργασίας τους χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής δικής του ή των εργαζομένων.

Επιπλέον, όταν ο εργαζόμενος χρησιμοποιεί μεταφορικό μέσο δικής του ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής, ο εργοδότης οφείλει να καταβάλλει πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση κίνησης και συντήρησης του οχήματος, ίση με το 15% του νόμιμου κατώτατου μισθού ή της προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απασχόλησης. Η αποζημίωση αυτή δεν υπόκειται σε ασφαλιστικές εισφορές.

Στο ίδιο νομοσχέδιο-σκούπα περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που ενιαιοποιούν τις διαφορετικές, ανά πρώην ταμείο, προϋποθέσεις χορήγησης και πράξεις για τις οποίες είναι αναγκαία η προσκόμιση ασφαλιστικής ενημερότητας για μισθωτούς και μη μισθωτούς ασφαλισμένους.

Επίσης, θεσμοθετείται ενιαίο ποσό εξόδων κηδείας για όλους στα 850 ευρώ, καθώς παρατηρούνταν ανισότητες μεταξύ των πρώην φορέων όχι μόνο στα χορηγητέα ποσά αλλά και στους δικαιούχους.

Με τις προωθούμενες διατάξεις προστίθεται το κριτήριο του «καθεστώτος απασχόλησης», στα κριτήρια που καθορίζουν τις παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας και επισύρουν διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα από το ΣΕΠΕ. Στόχος της διάταξης είναι να δημιουργηθεί αντικίνητρο στην κατάχρηση ευέλικτων μορφών απασχόλησης που κρύβουν περιπτώσεις υποδηλωμένης εργασίας.

Με άλλη διάταξη, εξαιρούνται οι ελεγκτές του ΣΕΠΕ από την αυτόφωρη διαδικασία και ενισχύεται το υφιστάμενο πλαίσιο ποινικών ευθυνών όσων παρεμποδίζουν τους ελέγχους του ΣΕΠΕ. Ετσι, με τη νέα διάταξη προβλέπεται πως οποιοσδήποτε παρεμποδίζει την είσοδο σε υπάλληλο του ΣΕΠΕ ή του υπουργείου Εργασίας, που διενεργεί ή συμμετέχει σε έλεγχο, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 1 έτους ή με χρηματική ποινή τουλάχιστον 900 ευρώ, ή και με τις δύο αυτές ποινές.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ