ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Στην πρίζα» ο κλάδος των ηλεκτρικών συσκευών

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Η φετινή χρονιά δεν αναμένεται να είναι ιδιαιτέρως ανοδική σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις του κλάδου των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, αλλά αναμφίβολα θα είναι μια ενδιαφέρουσα χρονιά». Με τα λόγια αυτά κορυφαίος παράγοντας του κλάδου δίνει το στίγμα για όσα πρόκειται να ακολουθήσουν τους επόμενους μήνες και δη την πολυσυζητημένη συμφωνία Public - MediaMarkt που θα οδηγήσει σε περαιτέρω συγκέντρωση της εν λόγω αγοράς και την πολυαναμενόμενη είσοδο της αλυσίδας «Πλαίσιο» στην κατηγορία των λεγόμενων «λευκών συσκευών» (κουζίνες, πλυντήρια, ψυγεία). Αμφότερες οι παραπάνω κινήσεις ξεκίνησαν το προηγούμενο έτος, χωρίς, ωστόσο, να έχουν ολοκληρωθεί. Μάλιστα, ακόμη δεν έχει γίνει γνωστό για καμία από τις δύο κινήσεις πότε θα υλοποιηθούν.

Οι εκτιμήσεις που υπήρχαν στα τέλη Μαρτίου ήταν ότι η συμφωνία της Public και για την ακρίβεια του ομίλου Olympia (συμφερόντων Πάνου Γερμανού) με τη MediaMarkt βρισκόταν στο στάδιο του οικονομικού και νομικού ελέγχου (due dilligence) προκειμένου εντός Απριλίου να πέσουν οι υπογραφές και να γίνουν και οι σχετικές ανακοινώσεις. Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες, η διαδικασία του due dilligence είναι ακόμη σε εξέλιξη, κάτι που ενδεχομένως καθυστερήσει για λίγο την υπογραφή της σχετικής συμφωνίας.

Οι βασικές πτυχές της συμφωνίας, υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι δεν θα ανατραπούν τα δεδομένα την τελευταία στιγμή, είναι οι ακόλουθες:

• Θα συσταθεί καινούργια εταιρεία στην οποία θα μεταβιβαστούν οι δραστηριότητες της MediaMarkt στην Ελλάδα. Την πλειοψηφία των μετοχών θα έχει ο όμιλος Olympia, όμως θα κρατήσει και ένα μικρό ποσοστό ο γερμανικός όμιλος MediaMarkt Saturn Retail Group. Υπενθυμίζεται ότι από την πρώτη στιγμή ήταν ανοιχτό το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα το λεγόμενο «ρωσικό μοντέλο», ενδεχομένως με κάποιες μικρές παραλλαγές. Τον Ιούνιο του 2018 όλες οι δραστηριότητες του γερμανικού ομίλου στη Ρωσία μεταβιβάστηκαν στον ρωσικό όμιλο SAFMAR. Ταυτόχρονα, η MediaMarktSaturn εξαγόρασε το 15% της εταιρείας λιανικής πώλησης ηλεκτρονικών καταναλωτικών προϊόντων «M. video», θυγατρική του ομίλου SAFMAR και κορυφαία εταιρεία του κλάδου στη Ρωσία.

•Θα διατηρηθεί το σήμα Media Markt στα 12 καταστήματα που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα, καθώς το σήμα του γερμανικού ομίλου, αν και δεν είχε ίσως την επιθυμητή ανάπτυξη στην Ελλάδα, είναι αναγνωρίσιμο, διακριτό και αρμόζει στα χαρακτηριστικά μεγάλης μερίδας καταναλωτών.

Το παραπάνω σημαίνει ότι ο όμιλος Olympia θα δραστηριοποιείται στην ευρύτερη κατηγορία των ηλεκτρονικών καταναλωτικών ειδών με δύο διαφορετικά σήματα, Public και MediaMarkt. Η μεν πρώτη αλυσίδα θα συνεχίσει να έχει ως πυρήνα των δραστηριοτήτων της τα προϊόντα τεχνολογίας (κινητά, tablets, υπολογιστές κ.ά.) η δε δεύτερη θα εστιάσει στις μικρές και μεγάλες οικιακές συσκευές. Η κατηγορία της τηλεόρασης αναμένεται να κατέχει περίοπτη θέση και στις δύο αλυσίδες, ενώ μένει να δούμε εάν στα καταστήματα Public θα συνεχιστεί η διάθεση κάποιων συσκευών, όπως είναι οι μηχανές παρασκευής καφέ εσπρέσο και τα κλιματιστικά μηχανήματα.

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται η δραστηριοποίηση της εταιρείας «Πλαίσιο» στην κατηγορία των «λευκών συσκευών», η οποία φημολογείτο από πέρυσι και επιβεβαιώθηκε επισήμως πριν από λίγες ημέρες κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας για τη χρήση του 2018 στην Ενωση Θεσμικών Επενδυτών. Ωστόσο, συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα δεν έχει ανακοινωθεί, με τις πληροφορίες, πάντως, να θέλουν η έναρξη να γίνεται στις αρχές του καλοκαιριού και να αφορά αρχικά περιορισμένους κωδικούς προϊόντων σε κάποια καταστήματα και δη στα μεγαλύτερα, όπως αυτό που εγκαινιάστηκε μόλις πέρυσι στον Σταυρό Αγίας Παρασκευής και στο εμπορικό κέντρο The Mall Athens.

Τόσο η επικείμενη συμφωνία Ομίλου Olympia - MediaMarkt όσο και η επέκταση της εταιρείας «Πλαίσιο» στις «λευκές συσκευές» αναμένεται να ασκήσουν πιέσεις, αν και περιορισμένες στην αρχή, στον ηγέτη της ευρύτερης αγοράς αυτή τη στιγμή, την «Κωτσόβολος». Πρόκειται, άλλωστε, για την αλυσίδα που ωφελήθηκε περισσότερο από την πτώχευση της «Ηλεκτρονικής Αθηνών» το 2016.

Η «Κωτσόβολος» που κατά την προηγούμενη οικονομική χρήση (1/5/2017 έως 30/4/2018) είχε κύκλο εργασιών 456,87 εκατ. ευρώ, μακράν περισσότερο από τους υπόλοιπους «παίκτες» του κλάδου «αντιδρά» μέχρι στιγμής με ανακαινίσεις καταστημάτων. Ο νέος κύκλος ανακαινίσεων –ελάχιστα χρόνια μετά τον προηγούμενο–ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2018 από το κατάστημα της αλυσίδας στο The Mall Athens. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του καταστήματος στο Εμπορικό Πάρκο του Αεροδρομίου των Σπάτων, εκεί όπου φιλοξενείται πλέον και το πρώτο Samsung Hub στην Ελλάδα, ενώ θα ακολουθήσουν ανακαινίσεις των καταστημάτων στην Πυλαία Θεσσαλονίκης και στη Λεωφόρο Κηφισίας, έναντι του Γηροκομείου Αθηνών. Μάλιστα, στο κατάστημα αυτό πρόκειται να δοθεί έμφαση στις συσκευές που χρησιμοποιούν κυρίως οι επιχειρήσεις και να δημιουργηθεί ένα είδος business hub.

Η αγορά φέτος μπορεί να εμφανίζει από πλευράς πωλήσεων σημάδια στασιμότητας. Οι προαναφερθείσες επιχειρηματικές  κινήσεις και όσες ακόμη δεν έχουν προαναγγελθεί προϊδεάζουν, πάντως για μια χρονιά όπου τα νερά κάθε άλλο παρά λιμνάζοντα θα είναι. 

«Φρένο» στις πωλήσεις λόγω  εκλογών

Σημάδια ανάκαμψης εμφάνισε η αγορά ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών το 2018, με τις πωλήσεις να καταγράφουν αύξηση 5,4% σε σύγκριση με το 2017 και να διαμορφώνονται στα 2,18 δισ. ευρώ.

Το 2019, ωστόσο, η ζήτηση ήταν αυξημένη μόνο κατά το πρώτο δίμηνο, όσο διαρκούσαν οι χειμερινές εκπτώσεις. Από τον Μάρτιο και μετά, η κίνηση χαρακτηρίζεται υποτονική και η συνέχεια, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, δεν αναμένεται να πολύ διαφορετική. Και αυτό διότι, πρώτον, φέτος δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί κάποιο μεγάλο δημοφιλές αθλητικό γεγονός, το οποίο συνήθως ενισχύει τις πωλήσεις της υποκατηγορίας των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών, λόγω της αύξησης των πωλήσεων τηλεοράσεων. Κάτι τέτοιο συνέβη το 2018, όταν λόγω Μουντιάλ οι πωλήσεις της παραπάνω υποκατηγορίας ενισχύθηκαν κατά 5,4% σε σύγκριση με το 2017 και διαμορφώθηκαν στα 347 εκατ. ευρώ.

Ο παράγοντας εκλογές καθορίζει επίσης τη ζήτηση στον κλάδο. Αν και παραδοσιακά η προεκλογική περίοδος επηρεάζει θετικά τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, συμβαίνει το αντίθετο σε ό,τι αφορά τους υπόλοιπους κλάδους του λιανεμπορίου που δραστηριοποιούνται σε προϊόντα τα οποία δεν θεωρούνται πρώτης ανάγκης. Μάλιστα, η πολιτική αβεβαιότητα αποτρέπει αρκετούς καταναλωτές από το να προβούν σε μεγάλες αγορές, όπως είναι συνήθως αυτές που αφορούν μεγάλες ηλεκτρικές συσκευές, τηλεοράσεις και, δευτερευόντως, κινητά τηλέφωνα.

Πέρα από την αύξηση στην υποκατηγορία των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών, το 2018 ενισχύθηκαν σημαντικά οι πωλήσεις στις δύο μεγαλύτερες υποκατηγορίες του κλάδου. Πρόκειται για τις τηλεπικοινωνίες, οι οποίες έχουν για ισχυρό χαρτί τα κινητά τηλέφωνα, κατηγορία που το 2018 είχε πωλήσεις 666 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 9,5%. Στη δεύτερη μεγαλύτερη υποκατηγορία του κλάδου που είναι οι μεγάλες οικιακές συσκευές καταγράφηκαν πωλήσεις 480 εκατ. ευρώ, ενισχυμένες κατά 5,8% σε σύγκριση με το 2017.

Η αλυσίδα «Πλαίσιο» έκλεισε το 2018 με πωλήσεις 308,9 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 8% σε ετήσια βάση, τον Ιούνιο αναμένεται η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της «Κωτσόβολος» για τη χρήση 1/5/2018 - 30/4/2019, ενώ την ερχόμενη Πέμπτη ανακοινώνει τα οικονομικά της αποτελέσματα η Public.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ