H ελληνική startup που ενοχλεί το Facebook

H ελληνική startup που ενοχλεί το Facebook

4' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Iανουάριος ήταν ένας καλός μήνας για την ομάδα της ελληνικής startup Face Τraveller. Ή τουλάχιστον έτσι νόμιζαν μέχρι που ξεκίνησε η περιπέτειά τους με το Facebook. Μέχρι εκείνη την ημέρα, όλες οι προσπάθειες του τελευταίου έτους είχαν αρχίσει να αποδίδουν. Στις αρχές του μήνα είχαν επιλεγεί μεταξύ 100 εταιρειών για να μπουν στη θερμοκοιτίδα του ΕΒΕΑ, και υπήρχε μεγάλο ενδιαφέρον για την εφαρμογή τους (έναν ψηφιακό ξεναγό), το ίδιο και για άλλα projects που κυνηγούσαν παράλληλα. Γι’ αυτό και το τηλεφώνημα που έλαβαν αργά το απόγευμα της 29ης Ιανουαρίου από μια δικηγόρο που εκπροσωπούσε το Facebook στην Ελλάδα τους αναστάτωσε. 

Ο Αλέξανδρος Ιωακειμίδης, ένας εκ των τριών ιδρυτών, βρισκόταν στο φροντιστήριο στο οποίο διδάσκει τα απογεύματα και έμπαινε στην τάξη όταν δέχθηκε την κλήση. «Πρόσφατα υπέπεσε στην αντίληψή μας ότι καταθέσατε αίτηση σήματος στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Το Facebook έχει κάποια ερωτήματα σχετικά με αυτό και σχετικά με εσάς», του είπε η δικηγόρος. «Δεν ξέρω γιατί, αλλά πάγωσα. Ενας θεός ξέρει πώς ολοκλήρωσα το μάθημα», λέει στην «Κ».

Το βράδυ βρέθηκε με τους δύο συνεταίρους του, Μπάμπη Μπαρούτα και Κατερίνα Παληοδήμου, και μαζί διάβασαν την επιστολή που τους είχα στείλει. Σε αυτή, ουσιαστικά, ανέλυαν την ηγετική θέση του Facebook παγκοσμίως, θέτοντας μια σειρά ερωτημάτων σχετικά με το πώς σκοπεύουν εκείνοι να χρησιμοποιήσουν το δικό τους σήμα. «Στον απόηχο της επιτυχίας μας, πολλοί επέλεξαν επωνυμίες που κάνουν χρήση στοιχείων μας και ενσωματώνουν τους όρους Face ή Book. Το σήμα σας ενδέχεται να δημιουργήσει σύγχυση με το φημισμένο σήμα μας. (…) Αναμένουμε την απάντηση το συντομότερο και σε κάθε περίπτωση μέχρι τις 8 Φεβρουαρίου 2019», κατέληγαν.

«Η πρώτη αίσθηση ήταν πως προσπαθούσαν κατά κάποιον τρόπο να μας εκφοβίσουν για να αλλάξουμε την επωνυμία μας. Η Face Τraveller όμως (το όνομα ή το σήμα) δεν έχει καμία σχέση με αυτό του Facebook», επιμένουν οι τρεις Ελληνες.

«Επιφοίτηση» στη Ρώμη

Η δική τους ιδέα γεννήθηκε μια ανοιξιάτικη ημέρα του 2016 σε ένα ταξίδι στη Ρώμη. Ο Μπάμπης και η Κατερίνα έκαναν βόλτα στα αξιοθέατα, και η Κατερίνα, μη έχοντας μεγάλη εξοικείωση με τη γλώσσα, του ζητούσε συνεχώς να της μεταφράζει. Κάποια στιγμή, εκείνος αναρωτήθηκε πώς και δεν υπάρχει εφαρμογή στο κινητό που να την ξεναγεί στα ελληνικά. «Ηταν σαν να μας ήρθε επιφοίτηση», θυμάται η Κατερίνα. «Μέχρι να επιστρέψουμε στην Αθήνα είχαμε πειστεί πως έπρεπε να το κάνουμε». Μίλησαν με τον Αλέξανδρο, και αμέσως ξεκίνησαν να σχεδιάζουν την εφαρμογή – ουσιαστικά έναν ξεναγό για αρχαία μνημεία παγκοσμίως με μετάφραση σε 14 γλώσσες. Οσο για το όνομα; «Θέλουμε ο τουρισμός να μην είναι κάτι απρόσωπο. Και τι είναι πιο αντιπροσωπευτικό από το πρόσωπο;» Εξ ου το face (πρόσωπο) του traveller (ταξιδιώτη).

Αμεσα προχώρησαν τις διαδικασίες για να καταχωρίσουν όνομα και σήμα τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως – διαφορετικές διαδικασίες που τους κόστισαν κάτι παραπάνω από 4.000 ευρώ. Μέχρι τον Δεκέμβριο, το σήμα είχε καταχωριστεί με επιτυχία στην Ελλάδα (υπουργείο Εμπορίου) και μέσα Φεβρουαρίου περίμεναν να ολοκληρωθεί και η διαδικασία και στον αρμόδιο οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Γι’ αυτό και το τηλεφώνημα και η επιστολή του Facebook τους είχαν αναστατώσει. Ηλπιζαν πως το Facebook δεν θα το «τραβούσε» και δεν θα έκανε αίτηση ανακοπής, και την Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου –καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή οποιασδήποτε ένστασης– ήταν και οι τρεις κολλημένοι στο υπολογιστή. Στις 19.21 ήρθε το μήνυμα που φοβόνταν. Στις 50 σελίδες της ένστασης, το Facebook επέμεινε πως το σήμα των τριών Ελλήνων προκαλεί σύγχυση στους 1,8 δισ. χρήστες του.

Ο οδικός χάρτης

«Αγχωθήκαμε, αλλά προσπαθήσαμε να παραμείνουμε ψύχραιμοι. Ο ευρωπαϊκός οργανισμός θα είχε θεωρητικά δύο μήνες να μελετήσει την ένσταση – να την απορρίψει ή να την αποδεχθεί. Στη συνέχεια θα υπήρχε χρόνος (δύο μήνες) για να βρούμε κάποια λύση μεταξύ μας. Εάν δεν υπήρχε συμφωνία, την απόφαση θα την έπαιρνε ο οργανισμός. Στη συνέχεια, βέβαια, θα μπορούσαμε να προσφύγουμε στα δικαστήρια». Κάτι που, όπως ανακάλυψαν, το Facebook κάνει συχνά σε άλλες χώρες. «Μέχρι μια νορβηγική ιστοσελίδα με ερωτικές ταινίες (τη faceporn) πήγαν στα δικαστήρια στην Καλιφόρνια – και έχασαν», συμπληρώνουν.

Τη Δευτέρα το πρωί, μόλις δύο –μη εργάσιμες– ημέρες μετά την υποβολή της αίτησης ανακοπής από το Facebook, την έκαναν αποδεκτή. Οι δύο πλευρές τώρα πρέπει να ξεκινήσουν να συζητούν, αν και όπως λένε στην «Κ», το Facebook μάλλον μοιάζει ανυποχώρητο: «Ο πελάτης μου σας συμβουλεύει να αποσυρθείτε. Κάντε πίσω γιατί θα κινηθούμε δικαστικά», λένε πως τους προειδοποίησε η δικηγόρος. Από την άλλη, ούτε οι Face Τravellers έχουν σκοπό να κάνουν πίσω. «Εχουμε πληρώσει και έχουμε ήδη κατοχυρώσει το σήμα μας στην Ελλάδα, επιπλέον έχουμε χτίσει εδώ και ένα χρόνο το brand name, με κόπο αλλά και έξοδα. Και το πιο σημαντικό; Το όνομα αυτό μας αρέσει και μας εκφράζει απόλυτα». Τους ανησυχεί βέβαια το ενδεχόμενο μιας δικαστικής διαμάχης αλλά και ο χρόνος που θα χρειαστεί: «Εχουμε θέματα με διαγωνισμούς που τρέχουν, με αιτήσεις για χρηματοδότηση. Δεν ξέρουμε τι σήμα θα πρέπει να χρησιμοποιούμε σε όλα αυτά. Και τι θα λέμε στους συνεργάτες ή στους πιθανούς επενδυτές; Πως είμαστε στα δικαστήρια με το Facebook; Είναι τρελό! Τα βάζουν με μια εταιρεία με 70.000 ευρώ τζίρο τον χρόνο, τη στιγμή που οι ίδιοι το πιθανότερο είναι ότι βγάζουν 70.000 δολάρια το… λεπτό!».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή