Τα νούμερα του… αέρα

7' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ιστορικά ρεκόρ, πρωτιές και αριθμοί από τον συναρπαστικό κόσμο των αερομεταφορών.

Γεύμα εν πτήσει

Toν Οκτώβριο συμπληρώνονται 100 χρόνια από το δρομολόγιο Λονδίνο-Παρίσι της Handley Page Transport, στο οποίο οι επιβάτες έφαγαν για πρώτη φορά γεύμα εν ώρα πτήσης. Το μενού περιλάμβανε ένα σάντουιτς και μερικά φρούτα. Τα αεροπορικά κέτερινγκ είναι μια βιομηχανία 13 δισ. δολαρίων, η οποία υπολογίζεται ότι μέχρι το 2021 θα έχει αυξήσει τον κύκλο εργασιών της στα 18 δισ. δολάρια. Όταν το αεροπλάνο βρίσκεται στα 30.000 πόδια, η αίσθηση της γεύσης επηρεάζεται λόγω υγρασίας και χαμηλής ατμοσφαιρικής πίεσης. Αν λοιπόν βρίσκετε το σερβιριζόμενο φαγητό κάπως άνοστο, δεν φταίει απαραίτητα ο… σεφ, αλλά οι συνθήκες. Στα μεγάλα υψόμετρα, η ικανότητα του ανθρώπινου εγκεφάλου να αντιληφθεί το γλυκό μειώνεται κατά 15-20%, ενώ το αλμυρό κατά 20-30%.

Η ιστορική ΚLM

Ήταν 7 Οκτωβρίου 1919 όταν υπογράφηκε η ίδρυση της ολλανδικής KLM, με έδρα το Άμστερνταμ. Πρόκειται για την παλαιότερη αεροπορική εταιρεία στον κόσμο, που εξακολουθεί να λειτουργεί με την ονομασία με την οποία ιδρύθηκε. Στις 17 Μαΐου 1920 η KLM πραγματοποίησε το πρώτο της δρομολόγιο, Άμστερνταμ-Λονδίνο. Οι πτήσεις της εποχής δεν είχαν καμία σχέση με τη σύγχρονη αεροπορική εμπειρία: στους επιβάτες δίνονταν παλτό για να προστατεύονται από το κρύο και μόνο ο πιλότος ήταν σε καλύτερη… μοίρα, αφού ο θάλαμος διακυβέρνησης ήταν πιο «προστατευμένος» από τις εξωτερικές συνθήκες. Η πρώτη διηπειρωτική πτήση της KLM πραγματοποιήθηκε το 1924, με προορισμό την Τζακάρτα. Για να φτάσει το αεροσκάφος στον προορισμό του, χρειάστηκε έναν μήνα και 21 στάσεις για ανεφοδιασμό, ενώ το εισιτήριο, σε σημερινά χρήματα, κόστιζε 29.000 ευρώ (!). Μέχρι τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αυτή ήταν και η μεγαλύτερη απόσταση που είχε διανύσει ποτέ αεροπλάνο.

Η επανάσταση του 747

Τα νούμερα του… αέρα-1

Η πρώτη αεροπορική εταιρεία που ενέταξε στον στόλο της τo Boeing 747 ή «τζάμπο» ήταν η Pan American. (Φωτογραφία: Gamma-Keystone/Getty Images/Ideal Image)

 

Η πρώτη εμπορική πτήση με Boeing 747 έγινε το 1970. Το πρωτοποριακό αεροσκάφος ονομάστηκε «τζάμπο», επειδή μπορούσε να μεταφέρει περισσότερους επιβάτες και φορτίο από οποιοδήποτε άλλο εκείνης της εποχής –ρεκόρ που διατήρησε για 37 ολόκληρα χρόνια–, κάνοντας τα αεροπορικά ταξίδια πιο προσιτά για εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Κατασκευάστηκε στις ΗΠΑ από την Boeing Commercial Airplanes και η πρώτη αεροπορική εταιρεία που το ενέταξε στον στόλο της ήταν η Pan American World Airways. Είχε 150% μεγαλύτερη χωρητικότητα από το Boeing 707, τον πιο διαδεδομένο τύπο εμπορικού αεροσκάφους τη δεκαετία του 1960. Η ζήτησή του ως επιβατηγού αεροσκάφους έχει πλέον μειωθεί σημαντικά – μέχρι τον Ιανουάριο του 2018 οι αμερικανικοί αερομεταφορείς το είχαν αποσύρει από τα δρομολόγια εντός ΗΠΑ.

 

Oι πρώτες αεροσυνοδοί

Τα νούμερα του… αέρα-2

Η υπολοχαγός Ellen E. Church ήταν μία από τις αεροσυνοδούς του πρώτου πληρώματος καμπίνας της United Airlines, το 1930. (Φωτογραφία: Bettmann/Getty Images/Ideal Image)

Για πρώτη φορά προσλήφθηκε πλήρωμα καμπίνας το 1930, από την United Airlines (τότε λεγόταν Boeing Air Transport). Οι οκτώ αεροσυνοδοί έπρεπε να είναι κάτω των 25 ετών, ελαφρύτερες από 52 κιλά και το ύψος τους να μην ξεπερνά το 1,62 μ. Η American Airlines υιοθέτησε την ιδέα το 1933 και η TWA το 1935. Στην Ευρώπη η πρώτη αεροσυνοδός ήταν η Nelly Diener, που απογειώθηκε με τη Swissair το 1934.  

Ο πιλότος των 65.000 ωρών

Ο Αμερικανός πιλότος John Edward «Ed» Long Jr. (1915-1999) μπήκε στη λίστα με τα ρεκόρ Γκίνες, ως ο πιλότος με τις περισσότερες ώρες πτήσης (πάνω από 65.000). Άρχισε να πετάει το 1933 σε ηλικία 17 χρόνων, οπότε έκανε ένα και μοναδικό μάθημα διακυβέρνησης αεροσκάφους. Το 1989 έσπασε το ρεκόρ των 52.929 ωρών, που κρατούσε ο συμπατριώτης του Max Conrad από το 1974.

O πιο πολυταξιδεμένος επιβάτης

Ο Βρετανός Frederick Finn είναι από το 1983 ο κάτοχος του ρεκόρ Γκίνες στην κατηγορία «επιβάτης με τα περισσότερα αεροπορικά μίλια στο ενεργητικό του». Σήμερα, στα 78 του χρόνια, έχει διασχίσει τον Ατλαντικό πάνω από 2.000 φορές (τις 718 με υπερηχητικό Concorde) και έχει επισκεφθεί 139 χώρες του κόσμου, πολλές από τις οποίες πάνω από μία φορά (π.χ. έχει ταξιδέψει πάνω από 600 φορές με προορισμό την Κένυα).

Απόσταση-ρεκόρ

Τον Οκτώβριο του 2018, η Singapore Airlines ξεκίνησε να συνδέει το αεροδρόμιο Changi της Σιγκαπούρης με το Newark της Νέας Υόρκης, καλύπτοντας απόσταση 9.534 μιλίων σε 18 ώρες και 30 λεπτά με αεροσκάφος τύπου Airbus A350-900ULR. Πρόκειται για το μεγαλύτερο απευθείας δρομολόγιο στον κόσμο, το οποίο επανέφερε η εταιρεία μετά από πέντε χρόνια διακοπής (είχε σταματήσει γιατί, λόγω του υψηλού κόστους των καυσίμων, είχε κριθεί ασύμφορο). Η καμπίνα επιβατών δεν διαθέτει οικονομικές θέσεις, αλλά 67 business και 94 premium economy.

Lounge πολλών αστέρων

Σύμφωνα με τα ετήσια αεροπορικά βραβεία της Skytrax, καλύτερο ανεξάρτητο lounge αεροδρομίου για το 2018 αναδείχθηκε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά το Plaza Premium Lounge στο Terminal 2 (επίπεδο αναχωρήσεων) του αεροδρομίου Heathrow του Λονδίνου. Διαθέτει ιδιωτικές σουίτες ξεκούρασης, πολυτελή ντους για όσους θέλουν να φρεσκαριστούν, spa με υπηρεσίες ευεξίας, μπαρ και εστιατόριο. Τη συγκεκριμένη κατηγορία lounges δεν διαχειρίζονται οι αεροπορικές εταιρείες, αλλά ανεξάρτητοι επιχειρηματίες. Πρόσβαση μπορούν να έχουν –με το ανάλογο αντίτιμο– όλοι οι διερχόμενοι από το αεροδρόμιο.

O ψηλότερος πύργος ελέγχου

Το Suvarnabhumi International Airport ή αλλιώς New Bangkok International Airport of Thailand έχει τον υψηλότερο πύργο ελέγχου στον κόσμο, που ορθώνεται στα 132,2 μ. από το έδαφος. Εγκαινιάστηκε το 2005 και η κατασκευή του κόστισε συνολικά 18 εκατ. δολάρια. Ο εξοπλισμός του προσφέρει θέα 360 μοιρών σε όλη την επιφάνεια του αεροδρομίου, που φτάνει τα 32,4 τ.χλμ.

Η μεγαλύτερη φωτεινή επιγραφή

Η μεγαλύτερη φωτεινή διαφημιστική πινακίδα εντός αεροδρομίου, επιφάνειας 174,171 τ.μ., τοποθετήθηκε τον Φεβρουάριο του 2013 από την αυτοκινητοβιομηχανία Nissan Motor Co LTD στο αεροδρόμιο του Ντουμπάι, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Ο Ινδός συλλέκτης καρτών

Τη μεγαλύτερη συλλογή καρτών επιβίβασης (boarding pass) κατέχει ο K. Ullas Kamath από την Ινδία και περιλαμβάνει 3.030 κάρτες, των οποίων η εγκυρότητα επαληθεύτηκε και καταχωρίσθηκε στο ρεκόρ Γκίνες τον Αύγουστο του 2014.

Πληρότητα που φέρνει κέρδη

Τα δρομολόγια από το Heathrow του Λονδίνου προς το JFK της Νέας Υόρκης και αντίστροφα είχαν τη μεγαλύτερη πληρότητα το τρίτο τρίμηνο του 2018, σημειώνοντας αύξηση 6% συγκριτικά με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους (1.001.810 επιβάτες). Η σύνδεση των δύο αεροδρομίων, την οποία εξυπηρετούν τέσσερις αερομεταφορείς (American Airlines, British Airways, Delta Air Lines και Virgin Atlantic), ταξινομήθηκε πέρυσι ως η πιο προσοδοφόρα στον κόσμο. Επί ευρωπαϊκού εδάφους, τα σκήπτρα κρατάει η Ryanair με 40.149.081 επιβάτες.

Αεροδρόμια-«βασιλιάδες»

Τα νούμερα του… αέρα-3

Το Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport είχε 104 εκατ. διερχόμενους επιβάτες το 2018. (Φωτογραφία: Shutterstock)

 

Το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στον κόσμο για το 2018 ήταν το Hartsfield–Jackson Atlanta International Airport, με σχεδόν 104 εκατ. διερχόμενους επιβάτες. Ευρωπαίος «νικητής» το Heathrow του Λονδίνου (δεύτερο στον κόσμο), με 80.126.856 επιβάτες τον χρόνο. Τα σχέδια επέκτασής του βρίσκονται στο τραπέζι από τα τέλη της δεκαετίας του 1970, διχάζοντας πολίτες και πολιτικούς, οι οποίοι φοβούνται ότι θα επιβαρύνει τη βρετανική πρωτεύουσα με επιπλέον θόρυβο και ατμοσφαιρική ρύπανση. Το περασμένο καλοκαίρι, το βρετανικό κοινοβούλιο ενέκρινε τελικά την επέκταση – φυσικά οι αντιδράσεις συνεχίζονται.

 

Changi, ο πρωταγωνιστής

Τα νούμερα του… αέρα-4

Για 7η συνεχόμενη χρονιά το Διεθνές Αεροδρόμιο της Σιγκαπούρης Changi διακρίθηκε ως το καλύτερο του κόσμου. (Φωτογραφία: Shutterstock)

Για έβδομη συνεχόμενη χρονιά η Skytrax ανέδειξε πριν από λίγες ημέρες τον Διεθνή Αερολιμένα Σιγκαπούρης Changi ως το καλύτερο αεροδρόμιο του κόσμου. Η κατάταξη λαμβάνει υπόψη 39 προσφερόμενες υπηρεσίες, ανάμεσά τους την τοποθεσία που έχει επιλεγεί για τα μπάνια, αλλά και τις γλωσσικές δεξιότητες που διαθέτει το προσωπικό του αεροδρομίου. Η χρονική συγκυρία είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, καθώς στις 17 Απριλίου εγκαινιάζεται το Jewel Changi Airport,  ένα νέο δεκαώροφο συγκρότημα πολλαπλών χρήσεων εντός του αεροδρομίου, που μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει τον μεγαλύτερο καταρράκτη εσωτερικού χώρου στον κόσμο. 

Υπηρεσίες πολυτελείας

Τα νούμερα του… αέρα-5

Πολυτελής διαμονή στις σουίτες τoυ Α380 της Singapore Αirlines. (Φωτογραφία: flashfilm)

Μπορεί το ταξίδι στον αέρα να παραπέμπει σε ξενοδοχειακή εμπειρία πέντε αστέρων; Ναι, αρκεί να σκεφτείτε ότι οι σουίτες της πρώτης θέσης μοιάζουν με δωμάτια πολυτελούς ξενοδοχείου: άνεση, ιδιωτικότητα, σαμπάνια (φυσικά), μενού από αστεράτους σεφ και άλλες υψηλού επιπέδου υπηρεσίες περιμένουν τους ταξιδιώτες. Για το 2018 η εταιρεία που διακρίθηκε για την καλύτερη πρώτη θέση της ήταν η Singapore Airlines. Ο χώρος της First Class του A380 φιλοξενεί έξι σουίτες, με δύο από αυτές να προσφέρουν διπλό… κρεβάτι. Ο χώρος περιλαμβάνει επίσης δερμάτινη πολυθρόνα χαλάρωσης από την Poltrona Frau, οθόνη υψηλής ευκρίνειας 32 ιντσών, ντουλάπα και πολυτελή φινιρίσματα σε όλα τα αντικείμενα. Ενδεικτική τιμή για πτήση από τη Σιγκαπούρη στο Σίδνεϊ: 3.583,20 ευρώ.

To πιο εμπορικό αεροσκάφος

Το 2018 η Boeing γιόρτασε το 10.000ό αεροσκάφος 737 που βγήκε από τη γραμμή παραγωγής της – και ήταν παραγγελία της Southwest Airlines. Με αυτό το νούμερο μπήκε στα ρεκόρ Γκίνες ως το πιο εμπορικό αεροπλάνο στον κόσμο. Κατασκευάστηκε το 1964 και άρχισε να πραγματοποιεί εμπορικές πτήσεις το 1967.  

Θεαματικό λανσάρισμα

Τα νούμερα του… αέρα-6

Επισκέπτες της έκθεσης Farnborough Airshow εξετάζουν το μοντέλο ενός Boeing 787 Dreamliner. (Φωτογραφία: Andy Shaw/Getty Images/Ideal Image)

Το Boeing 787 Dreamliner μεταφέρει από 210 έως 330 επιβάτες. Το λανσάρισμά του έγινε τον Απρίλιο του 2004 και έως τη στιγμή που πραγματοποίησε το πρώτο του δρομολόγιο, τον Ιούνιο του 2007, είχε επιτύχει τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία των αερομεταφορών σε τόσο σύντομο διάστημα. Συγκεκριμένα, μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2010 είχαν πωληθεί 846 αεροσκάφη – παραγγελίες συνολικού ύψους 164 δισ. δολαρίων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή