ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μεγάλη αλλά κατακερματισμένη η αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μπορεί μια από τις πλέον πολύκροτες υποθέσεις που κλήθηκε να χειριστεί το μακρινό 2006 η Επιτροπή Ανταγωνισμού να ήταν το «καρτέλ του γάλακτος», όπου εμπλέκονταν πολλές εκ των κορυφαίων γαλακτοβιομηχανιών, όμως από τότε πολλά έχουν αλλάξει. Ο «πόλεμος των τιμών» που ξεκίνησε από το 2009, η μείωση της ζήτησης λόγω κρίσης, κυρίως σε γάλα και γιαούρτι, οι εκτεταμένες προωθητικές ενέργειες που ακολούθησαν ορισμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως η «Μαρινόπουλος» και δευτερευόντως η «Βερόπουλος», με τους προμηθευτές αναγκαστικά να ακολουθούν, έχουν αλλάξει δραματικά το τοπίο σε σύγκριση με 13 χρόνια πριν. Πλέον, ο βαθμός συγκέντρωσης της αγοράς είναι μικρός, καθώς οι πέντε μεγαλύτεροι παίκτες κάνουν μόλις το 40% του συνολικού τζίρου της αγοράς γαλακτοκομικών προϊόντων.

Σε μια αγορά που το συνολικό μέγεθός της υπολογίζεται σε τρία δισεκατομμύρια ευρώ και σε αυτήν συγκαταλέγονται το τυρί (51% του συνόλου), το γάλα (25%), το γιαούρτι (17%), τα βρεφικά γάλατα σε σκόνη (3%), το βούτυρο (2%) και οι κρέμες γάλακτος (επίσης 2%), την πρώτη θέση κατέχει η FrieslandCampina Hellas με μερίδιο αγοράς, ως προς τις πωλήσεις της σε αξία στα σούπερ μάρκετ, το 2018, σύμφωνα με την IRI, στο 11,2%. Στη δεύτερη θέση του συνόλου της αγοράς γαλακτοκομικών με μερίδιο 8% βρίσκεται η Optima (της οικογένειας Παντελιάδη), αντλώντας τη δύναμή της από τα τυροκομικά προϊόντα, με ισχυρή παρουσία τόσο στη φέτα με το σήμα «Ηπειρος» όσο και στα κίτρινα τυριά. Το τυρί άλλωστε αποτελεί στην ουσία μια αγορά 1,5 δισ. ευρώ η οποία δεν υπέστη σημαντικές απώλειες στη διάρκεια της κρίσης. Περίπου το ήμισυ της κατηγορίας των τυριών καταλαμβάνει η φέτα, προϊόν που αυξάνει τη μέση τιμή πώλησης αλλά έχει ισχυρή προοπτική και σε αγορές εκτός Ελλάδας. Δεν είναι τυχαίο ότι η FrieslandCampina Hellas, η οποία στην κατηγορία των κίτρινων τυριών κατέχει την πρωτιά με μερίδιο 16,6%, επιθυμεί να προσθέσει στο χαρτοφυλάκιό της φέτα μέσω εξαγοράς εταιρείας που δραστηριοποιείται στο εν λόγω προϊόν. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η ΔΕΛΤΑ με 7,6% και ισχυρό της χαρτί το φρέσκο γάλα, ακολουθεί σε μικρή απόσταση η «Ολυμπος» με 7,1%, η ΦΑΓΕ με 5% λόγω ηγετικού μεριδίου στο γιαούρτι, η «Δωδώνη» με 4,1% λόγω της πρωτοκαθεδρίας της στη φέτα. Το μεγαλύτερο, πάντως, μερίδιο, μετά την ολλανδική εταιρεία, με 9,6% συγκεντρώνουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Οι διαφορές μεταξύ των εταιρειών στην υποκατηγορία του λευκού γάλακτος είναι ακόμη πιο μικρές, με τη FrieslandCampina Hellas να κλείνει το 2018 με μερίδιο (κατ’ όγκο) 23,5%, ακολουθούμενη από τη ΔΕΛΤΑ με 21%, ενώ ένα στα πέντε προϊόντα της κατηγορίας που αγοράζουν οι καταναλωτές (20,3%) είναι γάλα ιδιωτικής ετικέτας. Στο γιαούρτι, μια αγορά που βρίσκεται σε περίοδο ελαφράς ανάκαμψης από το 2017 και το 2018 αυξήθηκε κατά 2,3% σε όγκο), η ΦΑΓΕ έχει αρχίσει να δέχεται πιέσεις από τους λοιπούς παίκτες με πιο ασφυκτική την πίεση της Κρι Κρι. Η γαλακτοβιομηχανία από τις Σέρρες τερμάτισε το 2018 στη δεύτερη θέση στην κατηγορία του γιαουρτιού με μερίδιο αγοράς 14,3%. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταλαμβάνουν την τρίτη θέση με μερίδιο 12,9% και ακολουθεί η ΔΕΛΤΑ με 11,9%. Ας σημειωθεί ότι ως προς την αξία η εν λόγω αγορά ενισχύθηκε το 2018 μόλις κατά 0,6%, καθώς οι συνεχιζόμενες προωθητικές ενέργειες καθηλώνουν την τιμή.

Παρά τις δυσκολίες, το μέγεθος της αγοράς εξακολουθεί να την καθιστά ιδιαιτέρως ελκυστική και κατά την επόμενη τριετία αναμένονται ανακατατάξεις μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ