ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Υπογράφονται οι συμβάσεις για το 50% του άξονα Πάτρα - Πύργος

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

Τρία χρόνια μετά την ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού ουδείς μπορεί να δηλώσει μετά πάσης βεβαιότητoς ποιες ακριβώς από τις οκτώ συνολικά εργολαβίες του άξονα θα συμβασιοποιηθούν, καθώς οι εκκρεμότητες εξακολουθούν να είναι πολλές και σημαντικές.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στις αρχές της προσεχούς εβδομάδας αναμένεται να υπογραφούν οι συμβάσεις για την κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος, περίπου τρία χρόνια μετά την ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού. Ωστόσο, ακόμα και τώρα, ουδείς μπορεί να δηλώσει μετά πάσης βεβαιότητας, ποιες ακριβώς από τις οκτώ συνολικά εργολαβίες του άξονα θα συμβασιοποιηθούν, καθώς οι εκκρεμότητες εξακολουθούν να είναι πολλές και σημαντικές. Με βάση τις μέχρι στιγμής ενδείξεις, όλα δείχνουν ότι για το 50% του έργου, που αφορά τον νομό Αχαΐας, τα πράγματα θα κυλήσουν χωρίς εκπλήξεις και τα πρώτα εργοτάξια θα εγκατασταθούν πιθανώς τις ημέρες αμέσως μετά το Πάσχα. Οι εν λόγω εργολαβίες έχουν ανατεθεί στις εταιρείες IΝΤΕΡΚΑΤ και GD Infrastrutture (Μηχανική), που έχουν αναλάβει από δύο η κάθε μία.

Ωστόσο, για το τμήμα του έργου που αφορά τον νομό Ηλείας (άλλες τέσσερις εργολαβίες), τα προβλήματα φαίνεται να πολλαπλασιάζονται αντί να μειώνονται. Για παράδειγμα, για την ανάθεση της δεύτερης εργολαβίας θα αποφασίσει το ΣτΕ, λόγω προσφυγής των εταιρειών Cyfield και Θέμελη, που διεκδικούν τη σύμβαση, η οποία εντέλει κατέληξε στην Intrakat, λόγω του αποκλεισμού τόσο των δύο παραπάνω εταιρειών όσο και άλλων δύο μειοδοτών (όμιλος Καλογρίτσα και GD Infrastrutture), που είχαν καταθέσει επίσης υψηλότερη έκπτωση από την εισηγμένη. Η δικάσιμος έχει οριστεί για 11 Ιουνίου. Αλλη μία εργολαβία, η τρίτη κατά σειράν, εγκρίθηκε από τη Βουλή και θα υπογραφεί από την Intrakat πιθανώς μέχρι το τέλος Μαΐου.

Ο Καλογρίτσας

Μεγάλα ερωτήματα όμως παραμένουν η πρώτη και η τέταρτη εργολαβία, οι οποίες έχουν ανατεθεί στον όμιλο Καλογρίτσα, ο οποίος από τις αρχές του έτους αντιμετωπίζει κατασχετήρια του κινητού εξοπλισμού του και της ακίνητης περιουσίας του, λόγω οφειλών προς προμηθευτές του. Αυτήν την εταιρεία οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών και ο ίδιος ο κ. Χρ. Σπίρτζης, που υπέγραψε τις σχετικές αποφάσεις, την έκριναν οικονομικά βιώσιμη και έχουσα τη δυνατότητα να υλοποιήσει χωρίς προβλήματα τις εργολαβίες, στις οποίες μειοδότησε.

Ασφαλώς, μέχρι στιγμής η εν λόγω εταιρεία δεν έχει κατορθώσει να εξασφαλίσει τις απαιτούμενες εγγυητικές καλής εκτέλεσης, καθώς, αν φανεί ασυνεπής και αφερέγγυα, οι εγγυητικές θα καταπέσουν, με το ανάλογο κόστος για αυτούς που θα τις έχουν χορηγήσει.

Με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα, στην πρώτη εργολαβία ο όμιλος Καλογρίτσα συνεργαζόταν με την Τράπεζα Αττικής και για την τέταρτη με το ΤΜΕΔΕ, που συμπτωματικά είναι και ο μεγαλύτερος μέτοχος της Τράπεζας Αττικής... Σημειωτέον ότι για το ζήτημα της συμμετοχής Καλογρίτσα και προσπαθώντας να κατευνάσει τους ανησυχούντες φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Ηλείας, ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης είχε παράσχει πριν από λίγους μήνες διαβεβαιώσεις ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα, καθώς τον ρόλο του εγγυητή θα αναλάβει, εφόσον υπάρξει ανάγκη, η Intrakat... Πιο πρόσφατα, βέβαια, είχε αναφέρει ότι, αν σημειωθούν καθυστερήσεις, θα κινηθούν οι διαδικασίες της έκπτωσης του ομίλου Καλογρίτσα από τα έργα και το υπουργείο θα απευθυνθεί στους επόμενους μειοδότες.

Ως εκ τούτου, παράγοντες του κλάδου των κατασκευών προεξοφλούν ότι τελικά το «σαλαμοποιημένο» έργο θα κατασκευαστεί σε δόσεις και θα παραδοθεί με πολυετή καθυστέρηση. Ηδη, άλλωστε, έχουν περάσει σχεδόν τέσσερα χρόνια από τότε που ξεκίνησε η διαδικασία του διαγωνισμού, τα δύο εκ των οποίων αναλώθηκαν σε διαπραγματεύσεις με τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να εγκριθεί η χρηματοδότηση.

Πάντως, ο κ. Χρ. Σπίρτζης υπεραμύνθηκε της σχετικής επιλογής για τον τεμαχισμό του έργου, καθώς μόνο με τον τρόπο αυτό θα εξασφαλίζονταν υψηλές εκπτώσεις, άνω του 50%, ώστε να είναι εφικτή και η χρηματοδότησή του. Υπενθυμίζεται ότι το τελικό κόστος για τον άξονα των 75 χιλιομέτρων θα ανέλθει σε 240 εκατ. ευρώ, αντί του αρχικού προϋπολογισμού των 450 εκατ. ευρώ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ