Ιλαροτραγωδία με φόντο την Αγκυρα

Ιλαροτραγωδία με φόντο την Αγκυρα

3' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το Πραξικόπημα ***

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΔΡΑΜΑ (2018)

Σκηνοθεσία: Μαχμούτ Φαζίλ Κοσκούν

Ερμηνείες: Αλί Σεκινέρ Αλιτσί, Ταρχάν Καραγκιόζ, Μουράτ Κίλικ

Στην πολύ επίκαιρη τουρκική πολιτική πραγματικότητα μας ταξιδεύει το βραβευμένο στο Φεστιβάλ Βενετίας -στο τμήμα «Orizzonti»- φιλμ του Μαχμούτ Φαζίλ Κοσκούν, μέσα από μια ιστορία που φαίνεται να επαναλαμβάνεται, στις παραλλαγές της, διαρκώς στη γειτονική χώρα. Τον Μάιο του 1963, μια ομάδα αξιωματικών του στρατού ετοιμάζει άλλο ένα πραξικόπημα για την ανατροπή της κυβέρνησης στην Αγκυρα.

Την ίδια ώρα στην Κωνσταντινούπολη οι συνωμότες ξεκινούν για να καταλάβουν τον Κρατικό Ραδιοφωνικό Σταθμό, ώστε από εκεί να εκπέμψουν το μήνυμα του κινήματός τους. Σχεδόν τίποτα ωστόσο δεν πάει όπως το είχαν από πριν σχεδιάσει…

Τα γεγονότα

Ισορροπώντας κάπου ανάμεσα στο σατιρικό χιούμορ και τη σοβαρή κοινωνική παρατήρηση, η ταινία παρουσιάζει τα γεγονότα μιας και μόνης βραδιάς στη διάρκεια της οποίας η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα.

Οι τρεις άκαμπτοι στρατιωτικοί-πρωταγωνιστές είναι αποφασισμένοι για όλα, όμως πηγαίνοντας στον προορισμό τους πέφτουν σε μπλόκο της τροχαίας. Στη συνέχεια πρέπει να αντιμετωπίσουν έναν προδότη. Κι όταν τα πάντα πια φαίνεται να μπαίνουν στη θέση τους προκύπτει το πιο σοβαρό ζήτημα: ο τεχνικός που ξέρει να χειρίζεται τα μηχανήματα για τη μετάδοση λείπει και πρέπει οι ίδιοι να τον αναζητήσουν μέσα στη νύχτα της Κωνσταντινούπολης. Κι όλα αυτά με τη βροχή να πέφτει καταρρακτώδης συνεχώς δημιουργώντας, ξανά ειρωνικά, το νουάρ-θρίλερ σκηνικό μιας «σοβαρής» απόπειρας.

«Το Πραξικόπημα» είναι μια ιστορία σύγκρουσης και ενότητας δύο διαφορετικών κομματιών της κοινωνίας, των στρατιωτών και των απλών πολιτών, οι οποίοι αντιλαμβάνονται τον κόσμο και τη ζωή από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Λένε ότι, «Η κινητοποίηση στη Δύση κερδίζει την αναμονή στην Ανατολή».

«Το χάος και η ιλαροτραγωδία αυτής της δήλωσης είναι ορατά στην Τουρκία εδώ και πολλά χρόνια», επισημαίνει ο δημιουργός της ταινίας.

Πράγματι αυτού του είδους η ιλαροτραγωδία όπως και οι αντιφάσεις, διαπερνούν με κωμικό τρόπο το φιλμ, σε σκηνές όπου οι πρωταγωνιστές κάνουν τις πιο κοινότυπες κουβέντες την ώρα της κρίσης, ενώ η σεκάνς με τον ύμνο της Βορείου Κορέας είναι απλώς ανεπανάληπτα σουρεαλιστική. Τα παραπάνω βέβαια έχουν σαν αποτέλεσμα να χάνεται κάπως ο ρυθμός, την ώρα που και η παραγωγή είναι σχετικά φτωχή.

HOME CINEMA

Μπιγιονσέ, ένα σύμβολο πίσω από τα φώτα

Homecoming ***

ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ (2019)

Σκηνοθεσία: Μπιγιονσέ, Εντ Μπερκ

Εμφανίζονται: Μπιγιονσέ, Jay-Z, Kέλι Ρόουλαντ, Σολάνζ

Ιλαροτραγωδία με φόντο την Αγκυρα-1

Στη διάρκεια του ντοκιμαντέρ παρακολουθούμε το εξοντωτικό αλλά τρομερά δημιουργικό πρόγραμμα της Μπιγιονσέ.

 

Η αδιαμφισβήτητη βασίλισσα της σημερινής ποπ, Μπιγιονσέ, δίνει μια συναυλία-αφιέρωμα στη «μαύρη» νεολαία της Αμερικής και ταυτόχρονα δημιουργεί ένα ντοκιμαντέρ, σκηνοθετημένο από την ίδια, το οποίο αποκαλύπτει τη μακροχρόνια προετοιμασία γι’ αυτή την ιστορική εμφάνιση. «Την ημέρα που γέννησα τα δίδυμα ήμουν 95 κιλά», λέει σε κάποιο σημείο η Μπιγιονσέ, ανατρέχοντας περίπου έναν χρόνο πριν από τη συναυλία του φετινού φεστιβάλ Coachella, του οποίου έγινε η πρώτη Αφροαμερικανή γυναίκα headliner. Στη διάρκεια του ντοκιμαντέρ παρακολουθούμε το εξοντωτικό αλλά τρομερά δημιουργικό πρόγραμμα, τις πρόβες που οδήγησαν σε αυτή, με την 37χρονη σταρ να υποβάλλεται ταυτόχρονα σε αυστηρότατη δίαιτα έτσι ώστε να επανέλθει σε φόρμα.

Η επιρροή

Αυτά βέβαια τα αναδρομικά κλιπ είναι μόνο σφήνες ανάμεσα στην απαθανάτιση ενός λάιβ διαφορετικού από τα συνηθισμένα. Εκεί η Μπιγιονσέ, απαστράπτουσα πια, ηγείται ενός σχήματος άνω των 200 ατόμων που βρίσκονται επί σκηνής, πάνω σε εξέδρες που προσομοιάζουν στα κολεγιακά γήπεδα των ΗΠΑ. Στο κοινό, χιλιάδες πρόσωπα εκστασιασμένων μαύρων παιδιών που τραγουδούν, είναι ενδεικτικά όχι μόνο της καλλιτεχνικής αλλά της γενικότερης επιρροής της Μπιγιονσέ.

Για όλους αυτούς και για εκατομμύρια άλλους Αφροαμερικανούς, η συγκεκριμένη είναι σύμβολο επιτυχίας αλλά και συνεχούς αγώνα ενάντια σε ένα σύστημα άνισων για τους ίδιους ευκαιριών, στην ισχυρότερη χώρα του κόσμου. Κι ας είναι εκείνη και ο σύζυγός της Jay-Z –ανεβαίνει επίσης στη σκηνή– ζάπλουτοι. Απευθυνόμενη στο ενθουσιώδες πλήθος, η Μπιγιονσέ τους καλεί να αγαπήσουν τον εαυτό τους, ανεξάρτητα από το χρώμα, τη σεξουαλικότητα, τα κιλά ή τη μόρφωσή τους. Λέει πως το δικό της πανεπιστήμιο ήταν οι Destiny’s Child. Περισσότερο κι από συναυλία, εδώ έχουμε μια κινηματογραφημένη πολιτισμική τοποθέτηση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή