ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Αφιέρωμα Αυτοκινήτου

Ταξιδεύουμε πίσω, στην απαρχή της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, και «προσπερνούμε» στα γρήγορα μερικά από τα σημαντικότερα ορόσημα της ιστορίας της αυτοκίνησης.
 
Το 1885, ο Karl Benz κατασκευάζει το πρώτο αυτοκίνητο. Καταθέτει τη σχετική πατέντα την επόμενη χρονιά και κατασκευάζει 25 αντίτυπα. Το 1890 ο Armand Peugeot κατασκευάζει το πρώτο του όχημα, με κινητήρα εσωτερικής καύσης της Pahnard- Daimler. Έναν χρόνο μετά, ο Rudolf Diesel επινοεί τον πετρελαιοκινητήρα (αυτός της βενζίνης προϋπήρχε του Otto το 1876). Στις 31 Αυγούστου του 1894 ο χημικός Pedro Salom και ο εφευρέτης Henry Morris διασχίζουν τους δρόμους της Πενσυλβάνια καθισμένοι στο Electrobat. Ήταν το πρώτο αξιόλογο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο. Ναι, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπήρχαν ίσως και πριν από αυτά με μηχανές εσωτερικής καύσης.
 
«Βάψτε το όπως θέλετε, αρκεί να είναι μαύρο». Ο Χένρι Φορντ είχε μια παράξενη αίσθηση του χιούμορ. Το 1908 το Model T ήταν το πρώτο φτηνό αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής. Το 1919, ο André Citroën παρουσιάζει το πρώτο του μοντέλο, το Type-A. Το 1923 η Hertz κάνει το όνειρο των οικονομικά ασθενέστερων πραγματικότητα. Όποιος δεν μπορεί να αγοράσει το δικό του αυτοκίνητο μπορεί κάλλιστα να νοικιάσει ένα, καταβάλλοντας ένα λογικό τίμημα. Μετά τους αεροπορικούς κινητήρες και τις μοτοσικλέτες, η BMW αποφασίζει, το 1929, να δοκιμάσει την τύχη της και στα αυτοκίνητα.
 
Ο ΠΡΩΤΟΣ ΣΚΑΡΑΒΑΙΟΣ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ
 
Έναν χρόνο αργότερα, ο πρώτος σκαραβαίος αφήνει τη γραμμή παραγωγής ως στρατιωτικό όχημα, για να ακολουθήσει η πολιτική έκδοση το 1945, με τη λήξη του δεύτερου μεγάλου πολέμου. Οι περισσότερες εταιρείες σταματούν τις γραμμές παραγωγής αυτοκινήτων και επιδίδονται στην κατασκευή στρατιωτικών οχημάτων και αεροσκαφών. Μετά τον πόλεμο, αρκετές θα δυσκολευτούν να ορθοποδήσουν, ενώ κάποιες άλλες θα χαθούν.
 
ΜΟΝΤΕΛΑ - ΣΤΑΘΜΟΙ
 
Τον Οκτώβριο του 1950, στο σαλόνι του Παρισιού, έμελλε να παρουσιαστεί ένα από τα σημαντικότερα αυτοκίνητα όλων των εποχών, το Citroën 2CV. To 1955 παρουσιάζεται ο θρυλικός «βάτραχος». Το προχωρημένο τεχνολογικά Citroën DS με το απίστευτα αεροδυναμικό του σχήμα, με υδραυλικές αναρτήσεις και προβολείς που κατευθύνουν τη δέσμη τους ανάλογα με την περιστροφή του τιμονιού. Δύο χρόνια αργότερα, η Fiat παρουσιάζει το 500, ένα από τα μοντέλα που έγραψαν εποχή χάρη στην ευχρηστία, στις περιορισμένες διαστάσεις και στο μικρό του κόστος.
 
Στις 13 Αυγούστου 1959, στη σουηδική πόλη Kristianstad παραδόθηκε το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο με ζώνες ασφαλείας τριών σημείων. Ήταν ένα Volvo PV544. Τα επόμενα 50 χρόνια, η ζώνη ασφαλείας τριών σημείων έσωσε πάνω από ένα εκατομμύριο ζωές σε ολόκληρο τον κόσμο. Το ίδιο έτος, ο Αλέξανδρος Ισιγόνης σχεδιάζει το αυτοκίνητο που θα μπορούσε να του αποδώσει τον τίτλο του Sir. Ήταν το αρχέτυπο Mini, που κυριάρχησε και στους αγώνες.  
 

To 1957, η Fiat παρουσιάζει το 500, ένα από τα μοντέλα που έγραψαν εποχή χάρη στην ευχρηστία, στις περιορισμένες διαστάσεις και στο μικρό του κόστος. 

 
Η Porsche παρουσίαζε τον αντικαταστάτη της 356, την 901. Ωστόσο, η Peugeot ήταν αυτή που έκανε ένσταση για την εν λόγω ονομασία, θεωρώντας πως το μηδενικό ανάμεσα σε δύο αριθμούς ήταν ένα χαρακτηριστικό της δικής της ονοματολογίας. Έτσι, η Porsche αναγκάστηκε να χαλάσει τη φιέστα του 1964 από 82 μοντέλα 901 και να αλλάξει το 0 σε 1, για να προκύψει η εμβληματική 911. Το 1967, η VW εξαγοράζει το μεγαλύτερο πακέτο μετοχών της Auto Union, καταργεί τους δίχρονους κινητήρες και αναδεικνύει μέσα από αυτήν την Audi. Παρ’ όλα αυτά, το σήμα των τεσσάρων κύκλων παραμένει ακόμα και σήμερα, θυμίζοντας εκείνη την εποχή. Ποιος ξεχνά την τούρμπο BMW 2002 με τις σούπερ επιδόσεις, που παρουσιάστηκε το 1977; 
 
ΤΟ ΠΡΩΤΟ «5»
 
Το 1969, η Fabrica Italiana Automobili Torino (FIAT) αγοράζει τις Lancia και Ferrari. Το 1972, με την πετρελαϊκή κρίση να μαίνεται, η Renault παρουσιάζει μια εναλλακτική, οικονομική πρόταση. Το πρώτο «πεντάρι» έγινε γρήγορα αποδεκτό από το ευρύ κοινό, ενώ, στην υπερτροφοδοτούμενη εκδοχή του, σαρώνει στους αγώνες. Ο χαρισματικός Soihiro Honda δοκίμαζε ο ίδιος προσωπικά όλα τα νέα του αυτοκίνητα. Το τελευταίο του, λίγο πριν αποσυρθεί, το 1973, ήταν το πρώτο Civic. H VW παρουσιάζει το 1974 τη δεύτερη μεγαλύτερη επανάσταση της ιστορίας της μετά τον σκαραβαίο. Με πάνω από 35 εκατ. πωλήσεις, το Golf αποτελεί έκτοτε το σημείο αναφοράς μιας ολόκληρης κατηγορίας. Γνωρίζετε πως τα τελευ- ταία 45 χρόνια ανά 41 δευτερόλεπτα πωλείται κάπου στον πλανήτη ένα Golf; Παρά ταύτα, η Toyota Corolla, με πάνω από 40 εκατ. πωλήσεις, έχει το παγκόσμιο ρεκόρ πωλήσεων.
 
Το Pony 1200, το πρώτο αποκλειστικά κατασκευασμένο στην Κορέα αυτοκίνητο της Hyundai αφήνει το 1975 τη γραμμή παραγωγής. Το 1981 το Audi Quattro κάνει την εμφάνισή του στα ράλι. Η τετρακίνηση του δίνει τέτοιες δυνατότητες, που τα υπόλοιπα αυτοκίνητα κοπιάζουν για να το πλησιάσουν. Το ABS παρουσιάστηκε στις 22-25 Αυγούστου του 1978 από τη Mercedes και την Bosch και πέρασε στην παραγωγή με την S-Class την ίδια χρονιά. Μέχρι το 1981 το ABS ήταν διαθέσιμο και ως προαιρετικό σε κάθε μοντέλο και επαγγελματικό της εταιρείας. Από τον Οκτώβριο του 1992 αποτελεί στάνταρ στοιχείο κάθε Mercedes.
 
Το 1984, με σχεδιαστή τον Αντώνη Βολάνη, η μικρή γαλλική Matra συμφωνεί με τη Renault και κατασκευάζει το πρώτο MPV. Ήταν το Espace. Ακολουθεί, το 1992, το ριζοσπαστικό Twingo, δίνοντας χρώμα στις αστικές μετακινήσεις. To 1997 λανσάρεται το πρώτο υβριδικό ευρείας παραγωγής, το Toyota Prius. Το 1999, και μετά μια μεγάλη περίοδο ύφεσης, η Skoda παρουσιάζει τη Fabia. Η εξαγορά της τσέχικης εταιρείας από τη VW της εξασφαλίζει μια δεύτερη ευκαιρία, την οποία συνεχίζει να αξιοποιεί στο έπακρο.
 

Τα τελευταία 45 χρόνια, ανά 41 δευτερόλεπτα πωλείται κάπου στον πλανήτη ένα Golf, σημείο αναφοράς μιας ολόκληρης κατηγορίας. 

 

*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 14/4.2019, στο Αφιέρωμα Αυτοκινήτου του περιοδικού ΚΑΠΑ.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ