Με νέου τύπου ΣΔΙΤ ο διαγωνισμός του οδικού έργου Καλαμάτας – Μεθώνης

Με νέου τύπου ΣΔΙΤ ο διαγωνισμός του οδικού έργου Καλαμάτας – Μεθώνης

1' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην προκήρυξη του δεύτερου έργου ΣΔΙΤ, το οποίο αναμένεται να πραγματοποιηθεί με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου και τη μέθοδο των πληρωμών διαθεσιμότητας, προχώρησε την Τρίτη το υπουργείο Υποδομών, μέσω σχετικής απόφασης. Πρόκειται για τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, το κόστος του οποίου εκτιμάται ότι θα κυμανθεί πέριξ των 200 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση με τον ανάδοχο θα έχει διάρκεια 30 χρόνια, εκ των οποίων τέσσερα χρόνια θα αφορούν την κατασκευαστική περίοδο και τα υπόλοιπα 26 τη συντήρηση.

Η διαφορά των συγκεκριμένων έργων ΣΔΙΤ σε σχέση με τις υπόλοιπες συμβάσεις του είδους είναι ότι θα προκριθεί η λύση των λεγόμενων πληρωμών διαθεσιμότητας, μια μέθοδος ιδιαίτερα διαδεδομένη στην Ευρώπη, καθώς, όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, πάνω από το 70% των οδικών έργων που κατασκευάζονται μέσω ΣΔΙΤ γίνονται με τον συγκεκριμένο τρόπο.

Μέσω των «πληρωμών διαθεσιμότητας», ο ανάδοχος και διαχειριστής του έργου θα λαμβάνει «ενοίκιο» από το Δημόσιο, όταν καλύπτει συγκεκριμένες απαιτήσεις/προδιαγραφές ποιότητας κατά τη λειτουργία του οδικού άξονα. Επειδή οι «πληρωμές διαθεσιμότητας» καταβάλλονται κατά τη λειτουργία του έργου, ο ανάδοχος έχει κίνητρο να το ολοκληρώσει όσο πιο γρήγορα μπορεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το όφελος προς το Δημόσιο. Στη συνέχεια, εφόσον παραδοθεί το έργο, ο ανάδοχος πληρώνεται με ένα προσυμφωνημένο ποσό, κάτι που συνεπάγεται σταθερές ροές εσόδων στους αναδόχους, όπως δηλαδή συμβαίνει και με μια τυπική σύμβαση παραχώρησης, όπου όμως τα έσοδα παράγονται από την εκμετάλλευση των διοδίων.

Ανάλογο μοντέλο έχει προκριθεί και για την κατασκευή του δεύτερου σκέλους του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), συνολικού μήκους 22 χιλιομέτρων, που θα συνδέσει τη Χερσόνησο με τη Νεάπολη, με το κόστος να υπολογίζεται σε 250 εκατ. ευρώ. Για το εν λόγω τμήμα, έχουν προκριθεί ήδη στο δεύτερο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη», στην οποία συμμετέχει η Αβαξ με το επενδυτικό fund Marguerite, η Ακτωρ Παραχωρήσεις, η Shikun Binui Ltd (ισραηλινός όμιλος) και, τέλος, η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίος – Intertoll.

Αντίστοιχα, για το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο (Χερσόνησος), το οποίο θα υλοποιηθεί με τη μέθοδο της παραχώρησης εκμετάλλευσης και είναι προϋπολογισμού της τάξεως του 1 δισ. ευρώ, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον η Ακτωρ Παραχωρήσεις, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Αβαξ, η Vinci και η κοινοπραξία του ομίλου Μυτιληναίου και της ισπανικής Acciona.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή