Διδάσκοντας αρχαίο δράμα στο Μανχάταν

Διδάσκοντας αρχαίο δράμα στο Μανχάταν

2' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πόσες πιθανότητες υπάρχουν στη Νέα Υόρκη των εκατομμυρίων, κατοίκων μαζί και τουριστών, να συναντήσεις τυχαία στην έξοδο μιας αντισυμβατικής θεατρικής παράστασης μια Ελληνίδα σκηνοθέτιδα, απόγευμα Μεγάλης Τρίτης; Η έκπληξή μου ήταν μεγάλη όταν άκουσα ελληνικά και στράφηκα και είδα την Κατερίνα Ευαγγελάτου να βγάζει φωτογραφία δίπλα στην αφίσα του Μπεν Γουίσοου και της Ρενέ Φλέμινγκ, στο νέο πολιτιστικό κέντρο του Μανχάταν, το The Shed, ώστε χρειάστηκαν κάποια λεπτά για να επιβεβαιώσω το συναπάντημα.

Ηταν στη διάρκεια των πασχαλινών διακοπών μετά το τέλος της παράστασης με το νέο έργο «Norma Jeane Baker of Troy» της Καναδέζας ποιήτριας (και ελληνίστριας) Αν Κάρσον, σε σκηνοθεσία της Βρετανίδας Κέιτι Μίτσελ (είχε υπογράψει πρόσφατα στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο ΚΠΙΣΝ, την εξαιρετική «Λουτσία ντι Λαμερμούρ»), με πρωταγωνιστές τον διάσημο, από τον κινηματογράφο Μπεν Γουίσοου και την Αμερικανίδα ντίβα της όπερας Ρενέ Φλέμινγκ. Το πολύ πρόσφατα εγκαινιασμένο The Shed, στην περιοχή του Hudson Yards, μύριζε φρέσκα χρώματα και καινούργια μοκέτα.

Δίπλα στη Κατερίνα Ευαγγελάτου, η καθηγήτρια και διευθύντρια του Προγράμματος Ελληνικών Σπουδών του New York University (NYU) Λιάνα Θεοδωράτου. Η Ελληνίδα σκηνοθέτις ήταν προσκεκλημένη και φιλοξενούμενη του NYU για τρεις εβδομάδες (μέχρι τις αρχές Μαΐου) για σειρά διαλέξεων και μαθημάτων με θέμα το αρχαίο ελληνικό δράμα και ειδικότερα τη λειτουργία του χορού.

Διδάσκοντας αρχαίο δράμα στο Μανχάταν-1

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου (κάτω) προσεκλήθη από τους Λιάνα Θεοδωράτου και Στέφανο Γερουλάνο του NYU για σειρά διαλέξεων.

Διδάσκοντας αρχαίο δράμα στο Μανχάταν-2

Aυξημένο ενδιαφέρον

«Η πρωτοβουλία ήταν της Λιάνας Θεοδωράτου αλλά και του καθηγητή Στέφανου Γερουλάνου, που διδάσκει Ιστορία στο NYU», διευκρινίζει η κ. Ευαγγελάτου. «Εδωσα και μια ομιλία για το αρχαίο δράμα και την αναβίωσή του, υπό την αιγίδα και του ελληνικού προξενείου, που είχε μεγάλη συμμετοχή. Υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για το πώς αυτά τα κείμενα μπορούν να είναι σύγχρονα σήμερα. Οτι δεν αποτελούν μουσειακά κομμάτια. Η ευθύνη μου είναι να τους πείσω ότι τα κείμενα αυτά είναι ανοικτά και διαθέσιμα σε σημερινές ερμηνείες».

Παρακολουθήσαμε από κοντά την προσπάθειά της, δύο ημέρες αργότερα, σε μια αίθουσα της Bobst Library του NYU. Μόνο που ήταν ένα μάθημα διαφορετικό. Περιβαλλόταν από 20 φοιτητές, τους καλύτερους της χρονιάς από διάφορα τμήματα (Βιολογίας, Μαθηματικών, Οικονομικών, Βιοχημείας, Φιλοσοφίας, Ψυχολογίας, κ.ο.κ) που είχαν παρακολουθήσει τον χειμώνα στην Αθήνα την παράστασή της με την «Κωμωδία των παρεξηγήσεων» του Σαίξπηρ, στο θέατρο «Κατερίνα Βασιλάκου», στον Κεραμεικό. Η κ. Θεοδωράτου είχε συνοδεύσει τον Ιανουάριο 40 αριστούχους φοιτητές στην Αθήνα (με έξοδα του NYU), στο πλαίσιο των Honors Seminars του πανεπιστημίου, που, φέτος για πρώτη φορά στην ιστορία του, είχε ως «θέμα» την Ελλάδα (σ.σ. κάθε χρόνο είναι διαφορετικό θέμα και αφορά είτε χώρα είτε επιστήμη). Αυτό το πολυεθνικό σύνολο, 20χρονων, πάνω – κάτω, φοιτητών, ενθουσιάστηκε με την παράσταση, συναντήθηκε με τη σκηνοθέτιδα και τους ηθοποιούς.

Το μάθημα στο οποίο παραβρεθήκαμε ήταν συνέχεια αυτής της συζήτησης, με τους 20 από τους 40 παρόντες να θέτουν ερωτήματα στη σκηνοθέτιδα για τον τρόπο δουλειάς της με τους ηθοποιούς, για τα θέματα ταυτότητας που θίγει το έργο του Σαίξπηρ, για τη σχέση του με την αρχαία ελληνική τραγωδία. Η μία ώρα μάθημα περιελάμβανε και δύο θεατρικά παιχνίδια με τη συμμετοχή τους. Επρεπε να ασκήσουν την παρατηρητικότητα, το ομαδικό πνεύμα, τον συγχρονισμό, να επικοινωνήσουν με τους άλλους, να αποδείξουν ότι μπορούν να σκεφτούν και να λειτουργήσουν συλλογικά. Η Κατερίνα Ευαγγελάτου τους καθοδήγησε με τέχνη, χιούμορ και αμεσότητα, απάντησε στις παρατηρήσεις τους, σχολίασε μαζί τους τις επιδόσεις τους, έκρινε και κρίθηκε. Το αποτέλεσμα, μια κερδισμένη εμπειρία που επισφραγίστηκε με ένα θερμό χειροκρότημα, ευφορία και συγκίνηση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή