ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η Αθήνα εκ των έσω και οι Κυκλάδες του Αχιλλέα Χρηστίδη

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

Η «Μεγάλη Βρεταννία» από τον Αχιλλέα Χρηστίδη (2018), λάδι σε καμβά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο Αχιλλέας Χρηστίδης σκάβει βαθιά το τοπίο, το ανασκαλεύει, φέρνει στο φως τις σκοτεινές ρίζες. Αυτός ο εργάτης της γης, χειρώνακτας και ιχνηλάτης, περιφέρεται στο σκληρό φως των Κυκλάδων με τρόπο σχεδόν παγανιστικό, στα όρια μιας εξωσωματικής εμπειρίας. Τα έργα του από τις Κυκλάδες έχουν τη δική τους ιστορία, η «Σαντορίνη» του είναι θρυλική, αλλά και τώρα, στη νέα έκθεσή του, στην Αίθουσα Ζαχαρίου, ο Αχιλλέας Χρηστίδης δίνει τη νέα σοδειά, τοπία από τη Μύκονο και την Κίμωλο, και τοπία αθηναϊκά. Στα κυκλαδίτικά του έργα, ο Αχιλλέας Χρηστίδης δίνει και πάλι τη σάρκα της φύσης και τον χρυσαφί αέρα με εκείνα τα γεώδη χρώματα. Το λιμάνι της Μυκόνου τη νύχτα λάμπει με σκοτεινή λάμψη.

Αλλά ο Αχιλλέας Χρηστίδης μας δίνει δίπλα στις διονυσιακές Κυκλάδες, την αστική τοπιογραφία της Αθήνας. Στην Αίθουσα Ζαχαρίου, ένα χώρο με βαθιά αστική καταγωγή (όπου για τρίτη γενιά, ο Κώστας και η Μαρσούλα Ζαχαρίου συνεχίζουν τη χειροποίητη κορνίζα, τη συντήρηση και την παρουσίαση έργων τέχνης), θα δείτε ολόγυρα και διάσπαρτα τα αθηναϊκά έργα του Αχιλλέα Χρηστίδη. Είναι όλα καινούργια και συμπλέουν, σε έναν αόρατο χάρτη, με άλλα έργα διαφορετικών δημιουργών που παρουσιάζονται τα τελευταία χρόνια με θέμα την Αθήνα (αυτήν την περίοδο επίσης στην έκθεση του Γιώργου Χαδούλη, στην γκαλερί Σκουφά, θα δείτε τη σειρά με τις «Ακροπόλεις» του). Ο Αχιλλέας Χρηστίδης μπαίνει βαθιά στο άστυ. Στην πρόσφατη ομαδική έκθεση φωτογραφίας «Το κλεινόν άστυ: ματιές στην πόλη» (στον πολιτιστικό χώρο της Macart, Λένορμαν 244), ο Αχιλλέας Χρηστίδης είχε παρουσιάσει ασπρόμαυρες φωτογραφίες της Αθήνας με μια ιδιαίτερη θερμοκρασία.

Τώρα, στη νέα του έκθεση στην Αίθουσα Ζαχαρίου, η Αθήνα του θάλλει και μισοφέγγει άλλοτε κρυπτική και άλλοτε πάλλουσα, μας δίνει εδώ μια Αθήνα αστική, ως επί το πλείστον, από τα σπλάγχνα της μεταπολεμικής πόλης. Η «Μεγάλη Βρεταννία» του, με μέτωπο από τη Βασ. Σοφίας, είναι ένα κτίριο εξπρεσιονιστικό, με την παχιά πάστα λευκή και γκρίζα, χρωμοφοβική και αχόρταγη. Πιο κάτω, πολυκατοικίες γύρω από το Μουσείο, κτίρια γραφείων στη Συγγρού, μία απόκοσμη θέα της Αθήνας από το ανάγλυφο των Τουρκοβουνίων. Η Αθήνα του Αχιλλέα Χρηστίδη είναι ένα είδος προς διερεύνηση. Προβάλλει από τη βαθιά κοιλιά του εικοστού αιώνα, σαν μέσα από ένα αστικό κήτος, και εκλύεται αναγνωρίσιμη αλλά απόκοσμη, με ατμούς και κάτοπτρα, οικεία και τραχιά ταυτόχρονα. Ο Αχιλλέας Χρηστίδης οργώνει μέσα στο σώμα της πόλης.

Αίθουσα Ζαχαρίου, Ομήρου 21, έως 25 Μαΐου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ