ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

«Η χαρά της ζωής» στην ΑΣΚΤ

ΜΑΡΩ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

«Unit 8 Cable Depot», Rab Harling, Αμστερνταμ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Δεν υπάρχει η λέξη “απαγορεύεται” στο λεξιλόγιο του Platforms Project», είπαν στη συνέντευξη Τύπου οι εικαστικοί Μιχάλης Αργυρίου, διευθυντής της διοργάνωσης και Αρτεμις Ποταμιάνου, επιμελήτρια. «Αντίθετα, η λέξη που τονίζουμε είναι η “συνεργασία”, και αυτό επιδιώκουμε μέσα από ευρείες, ανοιχτές διαδικασίες οι οποίες φέρνουν ανεξάρτητες εικαστικές πλατφόρμες από όλο τον κόσμο σε επαφή με το αθηναϊκό κοινό. Σκοπός μας είναι να προβάλουμε τις εικαστικές τέχνες ως έναν χώρο χωρίς όρια και χωρίς ελιτίστικα αισθητικά δεδομένα»», τόνισαν.

Στην 7η χρονιά του το Platforms Project –μεγαλύτερο από κάθε άλλη φορά– παρουσιάζει 60 πλατφόρμες από 17 χώρες που θα εγκατασταθούν στην Αθήνα για 4 ημέρες, αποτελώντας την κορυφαία στιγμή ενός παγκόσμιου δικτύου, το οποίο συνεργάζεται και επικοινωνεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Συμμετέχουν 800 καλλιτέχνες και πάνω από 130 εθελοντές που προσφέρουν πρόθυμα τις γνώσεις τους και ξεναγήσεις στο κοινό. Πραγματικά η εντύπωση του επισκέπτη που μπαίνει στον εκθεσιακό χώρο «Νίκος Κεσσανλής» της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ), είναι η συμμετοχή του σε μια γιορτή για νέους – κι αυτό δεν εκφράζεται μόνον ηλικιακά, αλλά και από τη διάθεση των συμμετεχόντων για πειραματισμό, ανατροπή, παιχνίδι, ακόμη και πρόκληση. Η συγκεκριμένη διεθνής έκθεση ανεξάρτητων καλλιτεχνών που δρουν ομαδικά και επιδιώκουν να δημιουργήσουν διαύλους επικοινωνίας μεταξύ τους αλλά και με το κοινό, «έχει ατμόσφαιρα καρναβαλική», όπως είπε ο πρύτανης της ΑΣΚΤ Πάνος Χαραλάμπους, «είναι η χαρά της ζωής και της τέχνης». Γι’ αυτό και η σχολή την καλοδέχεται και τη στηρίζει συμμετέχοντας ενεργά.

Περπατάμε ανάμεσα στα περίπτερα των καλλιτεχνών που υποδέχονται τους πρώτους επισκέπτες. Τα περισσότερα από τα έργα διαμορφώνονται επιτόπου. Τι περιμένουμε να δούμε από μία ομάδα που ονομάζεται «Μουσείο της Λήθης»; Γιατί ένα έργο που βλέπουμε σήμερα, όπως μας πληροφορούν, αύριο μπορεί να καταστραφεί και να αντικατασταθεί με κάποιο καινούργιο; Τι είναι άραγε η τέχνη της καθημερινής ζωής, της περιπλάνησης και της μεταμόρφωσης; Και η κοπέλα που ντυμένη στα μαύρα περπατά ανάμεσά μας έχοντας καλυμμένο το κεφάλι με έναν κύβο φτιαγμένο από καθρέφτες, τι επιδιώκει τραβώντας το βλέμμα μας και προβάλλοντας στη θέση του προσώπου της την εικόνα του θεατή;

Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που απασχολούν τον ευρύτατο πλέον εικαστικό χώρο, που συσπειρώνει διεθνώς δημιουργούς  από διαφορετικά  καλλιτεχνικά πεδία. Ετσι, από την επόμενη χρονιά το Platforms Project θα διευρύνει τους ορίζοντές του προς τον κινηματογράφο, την video art, τις παραστατικές τέχνες. Για το 2019 υπάρχει όμως κι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδίσει: τη διαμόρφωση ενός νέου εικαστικού κοινού μέσω του εκπαιδευτικού προγράμματος «Platforms Project for All 2019», που είναι σχεδιασμένο για παιδιά ηλικίας 7 έως 16 χρόνων και θα εισαγάγει τα παιδιά στη σύγχρονη τέχνη, προσκαλώντας τα να δημιουργήσουν ένα μίνι περίπτερο-κύβο με χαρτί, μολύβια, χρώματα, συρραπτικά ή κόλλα.

Στη φετινή διοργάνωση, το παράλληλο πρόγραμμα είναι ακόμη πιο διευρυμένο, με επιπλέον εκθέσεις Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, με ομιλίες, και βεβαίως πολλές περφόρμανς που παρουσιάζονται σε διάφορους χώρους της ΑΣΚΤ. Το αναλυτικό πρόγραμμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.platformsproject.com.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ