ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Θα ήθελε η μουσική να συνδυάζει «μινιμαλισμό αλλά και δυναμισμό». Πώς θα επιτευχθεί; Ο Γιώργος Λάνθιμος προβληματίζεται, ο Γιώργος Κουμεντάκης προτείνει συνθέτες, ο δημιουργικός διάλογος με μέιλ έγινε πιο εντατικός τους τελευταίους μήνες. Αλλά υπάρχει αρκετός χρόνος ώς την άνοιξη του 2020. «Η μουσική επιλογή θα εκτείνεται από το μπαρόκ ώς τη σύγχρονη εποχή», σχολιάζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η οποία σε συνεργασία με τον Οργανισμό ΝΕΟΝ προσκαλούν στην Ελλάδα τον Γιώργο Λάνθιμο. Eχει αναλάβει να γυρίσει μια μικρού μήκους ταινία η οποία θα προβληθεί με ζωντανή μουσική στην κεντρική αίθουσα της ΕΛΣ, στο ΚΠΙΣΝ, τον ερχόμενο χρόνο. Το σενάριο δεν είναι ακόμη γνωστό, καθώς θα «συνομιλεί» με τη μουσική με τον τρόπο που θα επιλέξει ο Ελληνας δημιουργός. «Η μουσική θα είναι το λιμπρέτο του», συμπληρώνει ο Γ. Κουμεντάκης.

«Είμαι πολύ χαρούμενος που έστω με έναν έμμεσο τρόπο επιστρέφω στην Ελλάδα, παράγοντας ένα έργο το οποίο θα παρουσιαστεί σε ένα πολύ ενδιαφέροντα κύκλο μουσικής και εικαστικών τεχνών που έχουν δημιουργήσει η Εθνική Λυρική Σκηνή και ο Οργανισμός ΝΕΟΝ», δηλώνει ο σκηνοθέτης στην «Κ». «Πάντα με ενδιέφερε η θετική επίδραση που μπορούν να έχουν οι περιορισμοί κατά τη διαδικασία της δημιουργίας και το γεγονός ότι καλούμαι να κατασκευάσω μια ταινία που θα συνοδεύεται ηχητικά, αποκλειστικά από ζωντανή μουσική, είναι κάτι νέο για μένα και πολύ ενδιαφέρον».

Είναι η δεύτερη συνεργασία των δύο οργανισμών στο πλαίσιο του τριετούς προγράμματος The Artist on the Composer «που έχει τη δυνατότητα να προβάλει τη σύγχρονη ελληνική δημιουργικότητα διεθνώς», όπως επισημαίνει ο ιδρυτής του ΝΕΟΝ Δημήτρης Δασκαλόπουλος. «Η προσπάθεια των καλλιτεχνών να δώσουν ερμηνεία στη ζωή, η αγωνία για τη δημιουργία ενός νέου έργου με συγκινεί βαθιά. Γι’ αυτό στηρίζω με νέες αναθέσεις το έργο Ελλήνων καλλιτεχνών», σημειώνει ο κ. Δασκαλόπουλος, ο οποίος εκφράζει τη «μεγάλη χαρά του για την επιστροφή του Γ. Λάνθιμου στην Ελλάδα», με την εμπλοκή του στο πρόγραμμα. Η πρώτη δράση του The Artist on the Composer ήταν η ανάθεση στον εικαστικό Νίκο Ναυρίδη, αρχές του 2019, ο οποίος παρουσίασε στην ΕΛΣ το «Noli me Tangere (Μη μου άπτου)», ένα έργο-περφόρμανς, με τη συνεργασία μουσικών, λυρικών καλλιτεχνών και χορογράφων.


«Είμαι πολύ χαρούμενος που έστω με έναν έμμεσο τρόπο επιστρέφω στην Ελλάδα, παράγοντας ένα έργο το οποίο θα παρουσιαστεί σε έναν πολύ ενδιαφέροντα κύκλο μουσικής και εικαστικών τεχνών», λέει στην «Κ» ο Γιώργος Λάνθιμος.

Ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Γιώργος Κουμεντάκης συνδέονται με φιλία χρόνων. «Μας είναι εύκολο να συνεννοηθούμε σε όλη τη διαδρομή των σκέψεων. Από τα πιο απλά έως τα πιο σύνθετα. Είναι από τους κορυφαίους παγκοσμίως δημιουργούς και δεν θα μπορούσε να λείπει από τη σημερινή Λυρική Σκηνή και τον διεθνή χαρακτήρα της», λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής, σκιαγραφώντας τον άνθρωπο και τη συνεργασία τους. «Ο Γιώργος είναι από τους πιο οξυδερκείς ακροατές που έχω γνωρίσει και με άποψη, άρα είναι απαιτητικός. Εδώ και αρκετούς μήνες ανταλλάσσουμε μέιλ με μουσικές που θα διαμορφώσουν το σενάριο εικόνας - μουσικής. Ο Γιώργος λέει πάντα λίγα. Είναι λακωνικός και έχει ένα δικό του, ιδιότυπο, χιούμορ το οποίο μοιραζόμαστε».

Ο Ελληνας δημιουργός, που εκτινάχθηκε στο διεθνές κινηματογραφικό στερέωμα με τις 10 υποψηφιότητες για Οσκαρ για την ταινία «Η Ευνοούμενη» (την έκτη στη φιλμογραφία του), αιφνιδίασε στην αρχή της καριέρας του με το αλλόκοτο ύφος του (εγκαινιάζοντας το 2009 με τον «Κυνόδοντα» το «weird wave of Greek cinema»).

Επιβλήθηκε με το σκοτεινό, δυσοίωνο, αποστασιοποιημένο, απρόβλεπτο σύμπαν του (που μεθοδικά συνέθετε με τον στενό συνεργάτη του, συν-σεναριογράφο, Ευθύμη Φιλίππου). Είτε πειραματίζεται σε άδεια δωμάτια ξενοδοχείων, είτε σε μια έπαυλη στο πουθενά με μια απομονωμένη, δυσλειτουργική, οικογένεια, είτε εξελίσσει τους όρους της μαύρης κωμωδίας, παρεμβάλλοντας την καυστική, ακατάτακτη, ελλειπτική ματιά του, επιβάλλει τις εικόνες του, κατορθώνει να ισορροπεί ακροβατικά στην κόψη του ξυραφιού.


Η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου θα προβληθεί με ζωντανή μουσική στην κεντρική αίθουσα της ΕΛΣ, στο ΚΠΙΣΝ, τον ερχόμενο χρόνο.

Η κοσμοθεωρία του Γιώργου Λάνθιμου είχε, στις δύο πρώτες ταινίες του, ως βάση τη μικροαστική-μεσοαστική Ελλάδα, στην αισθητική και στη συμπεριφορά, την οποία όμως μετασχημάτιζε μέσα από τους χώρους που επέλεγε σε έναν τόπο – αλλού. «Ξεκινάει από κάτι που σε παρασύρει σε μια κανονικότητα, η οποία δεν υπάρχει, σε μια δική του πραγματικότητα», λέει ο Γ. Κουμεντάκης. «Η οπτική του είναι πολύ προσωπική αλλά δεν εγκλωβίζει τον θεατή σε δικές του “απαντήσεις”, είναι ανοιχτός στον διάλογο».

Η πρόταση των δύο οργανισμών του κέντρισε το ενδιαφέρον, όπως εξάλλου ομολογεί και ο ίδιος ο Γ. Λάνθιμος, που αυτές τις ημέρες βρίσκεται στις Κάννες ως μέλος της διεθνούς κριτικής επιτροπής του 72ου Φεστιβάλ.

Το ρίσκο

Για τη διευθύντρια του ΝΕΟΝ, Ελίνα Κουντούρη, –επιμελήτρια, μαζί με τον Γ. Κουμεντάκη, του κινηματογραφικού-εικαστικού-μουσικού πρότζεκτ– ο σκηνοθέτης έχει «το σθένος να “επιστρέψει” με έναν καθόλου συμβατικό τρόπο. Δέχεται να πάρει ένα ρίσκο».

Πριν από λίγους μήνες είχε σκηνοθετήσει (με σενάριο) μια φωτογράφιση μόδας με μοντέλο την Εμα Στόουν, τη μία εκ των τριών πρωταγωνιστριών της ταινίας του «Η Eυνοούμενη». Αναζητεί, άραγε, διαφορετικούς τρόπους έκφρασης; Ανταποκρίνεται σε προκλήσεις/προσκλήσεις, που του επιτρέπουν ποικίλες μεταμορφώσεις, μέσα από εκδοχές τέχνης οι οποίες αλληλοσυμπληρώνονται με ή χωρίς αφηγηματικό άξονα;

Εξάλλου και η κινηματογραφική δεινότητα του Γιώργου Λάνθιμου στηρίζεται, εκτός από τη σύνθεση των πλάνων και την ερμηνεία των ηθοποιών, στην ανατροπή του αναμενόμενου. Στην κίνηση που μπορεί να εντάσσει μια παράταιρη φιγούρα χορού στα ανάκτορα της Βασίλισσας Αννας, της τελευταίας των Στιούαρτ. Ή να κινηματογραφεί ρεαλιστικά ένα γυμνό ανδρικό παχύ πλαδαρό σώμα να τραντάζεται σε στιγμές ξεφαντώματος της Αυλής, ενώ μετατρέπεται εκουσίως σε στόχο ώριμων πορτοκαλιών. Η πλήξη είναι ο μεγαλύτερος εχθρός του Γιώργου Λάνθιμου και τον αντιμετωπίζει πάντα με όπλο τον αιφνιδιασμό. Σχεδόν εμμονικά. 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ