ΠΟΛΗ

Εθνική Πινακοθήκη: Kαταγγέλλουν... παραποίηση

ΜΑΡΩ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

Το κτίριο για την επέκταση της Εθνικής Πινακοθήκης, με εμφανή τα ψηλά τοιχία από μπετόν αντί της λεπτής μεταλλικής κατασκευής.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με επιστολή που κοινοποιείται σήμερα στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το υπουργείο Πολιτισμού, τη γενική επιθεώρηση Δημόσιας Διοίκησης και το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής, η «Αρχιτεκτονική ΕΠΕ Γραμματόπουλος-Πανουσάκης», το γραφείο δηλαδή που εκπόνησε τη μελέτη επέκτασης της Εθνικής Πινακοθήκης καταγγέλλει παραποίηση της εγκεκριμένης μελέτης και ταυτόχρονα κάνει έκκληση για προστασία του έργου. Οπως αναφέρεται, οι «“ανορθόδοξες” και επιζήμιες ενέργειες» –κάποιες έχουν ήδη υλοποιηθεί και κάποιες επίκεινται– αφορούν το μεγαλύτερο μέρος των εξωτερικών όψεων του κτίσματος, με σοβαρότερες την αντικατάσταση της λεπτής μεταλλικής κατασκευής από τσιμεντένιους όγκους και την κατάργηση της χρήσης διπλών τζαμιών και κλιματισμού στο κεντρικό τμήμα της όψης.

«Πρόκειται για μια δημόσια διαμαρτυρία. Επισημαίνουμε αφενός ότι οι εργασίες υλοποιούνται χωρίς τη σύμφωνη γνώμη μας, μέσω μιας μουσειογραφικής μελέτης (την έχει εκπονήσει ο αρχιτέκτονας Γ. Παρμενίδης), η οποία θα έπρεπε να αφορά μόνον τον τρόπο έκθεσης των έργων. Αφετέρου προσπαθούμε να προλάβουμε τις πιο καταστρεπτικές αλλαγές και να “διαφυλάξουμε” το κτίριο από ακατάλληλες παρεμβάσεις», λέει στην «Κ» ο αρχιτέκτονας- μελετητής του έργου Χρήστος Πανουσάκης, εκ μέρους της «Αρχιτεκτονικής ΕΠΕ Γραμματόπουλος-Πανουσάκης». «Βεβαίως δεν ελπίζουμε ότι θα διορθωθούν όλες οι μετατροπές που έχουν ήδη γίνει.  Οφείλουμε, όμως, να προστατεύσουμε τη μελέτη μας από αποφάσεις που ελήφθησαν ερήμην μας. Υπενθυμίζουμε ότι η συγκεκριμένη μελέτη εγκρίθηκε στο σύνολό της από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεώτερων Μνημείων το 2009, με ιδιαίτερα θερμή υποδοχή».

Είναι φανερό ότι στη μακρά περιπέτεια της Εθνικής Πινακοθήκης προστίθεται ένα νέο κεφάλαιο. Δεν είναι σαφές αν τα όσα επισημαίνουν οι αρχιτέκτονες-μελετητές θα έχουν επίπτωση στον χρόνο παράδοσης – να θυμίσουμε ότι μια σειρά από απρόοπτα που αφορούσαν τη στατική μελέτη αλλά και γραφειοκρατικές διαδικασίες σχετικές με τα χρηματοδοτικά προγράμματα έχουν ήδη καθυστερήσει επί χρόνια την ολοκλήρωση του έργου. Ωστόσο, η εκτέλεση της μελέτης του συγκεκριμένου δημόσιου έργου, με προϋπολογισμό 45 εκατομμυρίων ευρώ, δημιουργεί συζητήσεις.

Ο Χρήστος Πανουσάκης  επισημαίνει στην «Κ» ότι παρότι στην πρώτη φάση του έργου (πραγματοποιήθηκε με χρηματοδότηση του ελληνικού Δημοσίου) «το γραφείο παρείχε στήριξη στο ΥΠΠΟ με την άτυπη αλλά συνεχή επίβλεψη των εργασιών, στη δεύτερη φάση (κόστος 13 εκατομμυρίων ευρώ με χρηματοδότηση του ΙΣΝ) απουσιάζουμε πλήρως, με αποτέλεσμα να προωθούνται ιδιαιτέρως επιβλαβείς μετατροπές της μελέτης. Ακόμα και οι αλλαγές που έγιναν από το ΥΠΠΟ και ζητήθηκαν επίσημα από το υπουργείο, δεν μας δόθηκαν», σημειώνει.

Από τη σειρά των τεχνικών, αισθητικών και λειτουργικών προβλημάτων που επισημαίνονται στην επιστολή, ο ίδιος υπογραμμίζει ως σοβαρότερη την αλλαγή της σύστασης των υαλοπινάκων του κεντρικού τμήματος της όψης στην περιοχή όπου βρίσκονται οι ράμπες. «Η αντικατάσταση του μελετημένου συστήματος διπλών θερμομονωτικών και ηχομονωτικών υαλοπινάκων, με απλούς υαλοπίνακες (τζάμια) δημιουργεί προβλήματα θερμικής και ακουστικής άνεσης των χώρων. Ο συγκεκριμένος χώρος θα έχει πλέον αυξημένο θόρυβο, μηδενική θερμομόνωση και θα καταστεί ιδιαίτερα αφιλόξενος για τους χρήστες, προσωπικό και επισκέπτες της Πινακοθήκης. Το πρόβλημα μεγαλώνει με την κατάργηση του κλιματισμού που προέβλεπε η μελέτη, και την αντικατάσταση με απλό αερισμό». Σύμφωνα με τους δύο μελετητές -αρχιτέκτονες, ο χώρος κίνησης με τις ράμπες αποτελεί τον κεντρικό χώρο ανόδου-καθόδου των επισκεπτών, το «πρόσωπο» της Πινακοθήκης που «κοιτά» προς τον Λυκαβηττό.

Επίσης, όπως διαπιστώνουν οι μελετητές στην επιστολή τους, έχουν διαφοροποιηθεί πλήρως από τον αρχικό σχεδιασμό τα κλιμακοστάσια και οι ανελκυστήρες της όψης. Ο λεπτός μεταλλικός σκελετός που έφερε διατομές και δεν επιβάρυνε οπτικά το σύνολο έχει αντικατασταθεί με «τερατώδη τσιμεντένια τοιχία που επιβαρύνουν την αισθητική, ενώ απουσιάζει κάθε στοιχείο σεβασμού προς το διατηρητέο κτίριο».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

 

 Πτυχές 
 

Δείτε τις διαδρομές του Ν. Βατόπουλου στο διαδραστικό χάρτη