ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ

Χρήστος Δήμας: Ιδρυτής Namaste Greece

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΤΖΑΒΕΛΛΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το love story των Ινδών τουριστών με την Ελλάδα περιλαμβάνει Μπόλιγουντ στη Σαντορίνη και στην Καβάλα, συγκινητικές στιγμές στην Ακρόπολη και στο Σούνιο, ξενύχτι και ποτά στη Μύκονο, και τους τελευταίους μήνες βόλτες στη Ζάκυνθο και περιηγήσεις στο Κάστρο των Ιπποτών στη Ρόδο. Παίρνοντας αφορμή από τις τελευταίες έρευνες που αποτυπώνουν τη ραγδαία αύξηση των αφίξεων από την Ινδία σε ελληνικούς προορισμούς, αλλά και από το γεγονός ότι η Ινδία θα είναι η τιμώμενη χώρα στην 84η ΔΕΘ, ζητήσαμε από τον Χρήστο Δήμα να φωτίσει σημεία αυτής της εξωτικής αγοράς που ήταν σχεδόν άγνωστη έως τώρα για τον ελληνικό τουρισμό και, όπως όλα δείχνουν, θα μας απασχολεί κάθε χρόνο όλο και περισσότερο. «Το Μπόλιγουντ είναι το κλειδί για την τουριστική ανάπτυξη», λέει ο ιδρυτής της εταιρείας, που έχει έδρα το Μουμπάι και προωθεί τον ελληνικό τουρισμό στην Ινδία.

Πώς αιτιολογούνται οι αυξημένες αφίξεις των Ινδών ταξιδιωτών στην Ελλάδα;

Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει οργανωμένη προσπάθεια από τον ΕΟΤ να αναδειχθεί το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας στην Ινδία. Για τρίτη χρονιά φέτος η χώρα μας εκπροσωπήθηκε στη διεθνή έκθεση «Outbound Travel Mart» στο Μουμπάι, τη μεγαλύτερη έκθεση εξερχόμενου τουρισμού στην Ινδία. Μάλιστα το ελληνικό περίπτερο απέσπασε το βραβείο καλύτερου σχεδιασμού. Το αποτέλεσμα ήταν οι Ινδοί τουριστικοί πράκτορες να συμπεριλάβουν την Ελλάδα στα πακέτα τους στην Ευρώπη, και αυτό αποτυπώθηκε στις αφίξεις, που ακολουθούν ανοδική πορεία. Συγκεκριμένα, το 2018 αυξήθηκαν κατά 80% σε σχέση με το 2017. Ένας άλλος λόγος είναι ότι η οικονομία της Ινδίας «τρέχει» με 7% ανάπτυξη τον χρόνο και η μεσαία τάξη γίνεται όλο και πιο ισχυρή, γι’ αυτό και δαπανά περισσότερα χρήματα στα ταξίδια. Μιλάμε φυσικά για ασύλληπτους αριθμούς, ο πληθυσμός της είναι 1,3 δισεκατομμύρια και τα 250 εκατομμύρια αυτών αποτελούν τη μεσαία τάξη.

Ποιες είναι οι πόλεις προέλευσης και ποιοι οι δημοφιλέστεροι προορισμοί;

Όταν μιλάμε για εξερχόμενο τουρισμό από την Ινδία, αναφερόμαστε κυρίως σε τουρίστες από το Μουμπάι, το Δελχί, την Καλκούτα, το Αχμενταμπάντ. Πρόκειται για πόλεις με πληθυσμό άνω των 20 εκατομμυρίων κατοίκων – στο Μουμπάι, για παράδειγμα, ζουν 25 εκατομμύρια άνθρωποι. Μέχρι πρότινος οι Ινδοί ήξεραν τη Μύκονο, τη Σαντορίνη και την Αθήνα. Τώρα ανεβαίνει δυναμικά η Ζάκυνθος, ενώ ιδιαίτερα δημοφιλείς είναι η Ρόδος και η Καβάλα. Μη σας κάνει εντύπωση! Η Καβάλα είχε κάνει άνοιγμα στο Μουμπάι πριν από τον ΕΟΤ, με πρωτοβουλία της δημοτικής κοινωφελούς επιχείρησης «Δημωφέλεια», που εργάζεται συστηματικά για την προβολή της πόλης στην Ινδία. Πρόσφατα γυρίστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου στην Καβάλα μια ταινία Μπόλιγουντ, η οποία αναδεικνύει τις ομορφιές της περιοχής.

Είναι το Μπόλιγουντ δυνατό χαρτί στην προώθηση ελληνικών προορισμών;

Οι ταινίες Μπόλιγουντ είναι το κλειδί για την τουριστική ανάπτυξη, είναι η έμμεση διαφήμιση των προορισμών. Δεν υπάρχει Ινδός που να μη βλέπει τέτοιες ταινίες, είναι πιο ισχυρό ακόμα και από το Χόλιγουντ! Γι’ αυτό και οι δήμοι και γενικά η πολιτεία θα πρέπει να διευκολύνουν τους Ινδούς στα γυρίσματα. Υπάρχουν Ινδοί που μπορεί να μην ξέρουν πού βρίσκεται η Ελλάδα, αλλά είναι δύσκολο να μην έχουν δει εικόνες από τη Σαντορίνη. Την έχουν μάθει μέσα από τις ινδικές παραγωγές που έχουν πραγματοποιηθεί εκεί. Όσοι ταξιδεύουν ψάχνουν τα σημεία των γυρισμάτων, για να φωτογραφηθούν και να στείλουν το στιγμιότυπο στους συγγενείς τους ή να το ανεβάσουν στα social media.

Μπορείτε να σκιαγραφήσετε το προφίλ των Ινδών ταξιδιωτών που έρχονται στην Ελλάδα;

Ανήκουν στη μεσαία τάξη, τις περισσότερες φορές ταξιδεύουν οργανωμένα και συνήθως είναι ζευγάρια. Αρκετοί φέρνουν μαζί τους και τα παιδιά τους, ακόμα κι αν είναι μωρά. Είναι άλλωστε συνηθισμένοι στα ταξίδια με αεροπλάνο, γιατί έτσι μετακινούνται στην Ινδία, όπου οι αποστάσεις από τη μία πόλη στην άλλη είναι μεγάλες. Συγκριτικά με τους Κινέζους ξοδεύουν λιγότερα χρήματα, δεν είναι αυτοσκοπός τους η πολυτέλεια και μένουν σε ξενοδοχεία 4 ή 5 αστέρων. Τους αρέσει το ξενύχτι, το ποτό και η διασκέδαση, γι’ αυτό και οι νεότεροι προτιμούν τη Μύκονο λόγω των νυχτερινών μαγαζιών. Ένα κοινό στοιχείο που έχουν Ινδοί και Έλληνες είναι ότι είναι ταξιδιώτες της τελευταίας στιγμής. Βγάζουν εισιτήριο έναν μήνα πριν από την αναχώρησή τους και τρέχουν μετά για τη βίζα τους, για την έκδοση της οποίας απαιτούνται πολλά έγγραφα. Ο μέσος όρος διαμονής τους είναι έξι ημέρες, δύο στην Αθήνα, τέσσερις σε νησιά.

Τι τους συναρπάζει; Τι δεν τους αρέσει;

Είναι απαιτητικοί με τη διατροφή τους, θέλουν να τρώνε ινδικό φαγητό. Η κουζίνα μας τους φαίνεται άνοστη. Ένα καλό τουριστικό πακέτο στην Ιταλία, στην Ισπανία και στην Ελλάδα περιλαμβάνει σίγουρα κρατήσεις σε ινδικά εστιατόρια, γι’ αυτό και η Αθήνα είναι ιδιαίτερα ελκυστική – επειδή διαθέτει. Υπολογίζεται ότι περίπου το 80% των Iνδών ταξιδιωτών δεν πειραματίζεται με το φαγητό όταν ταξιδεύει. Αν τους δείτε σε ταβέρνα στην Πλάκα, το πιθανότερο είναι ότι έχουν πάει για το περιβάλλον και την ατμόσφαιρα. Βέβαια πάντα υπάρχουν εξαιρέσεις: προ ημερών φιλοξενήσαμε μια ομάδα γιατρών που ήταν κοσμοπολίτες, δοκίμασαν ελληνικό φαγητό και τους άρεσε. Επίσης, δεν αγαπούν ιδιαίτερα το κολύμπι. Μπορεί να βρίσκονται στις Κυκλάδες και να μη βουτήξουν στη θάλασσα ούτε μία φορά. Τους συναρπάζει ο ελληνικός πολιτισμός, επισκέπτονται τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, συγκινούνται στην Ακρόπολη και στο Σούνιο. Κάποιοι, μεγαλύτεροι σε ηλικία, έχουν διαβάσει για τον ελληνικό πολιτισμό καλύτερα από πολλούς  Έλληνες.

Όσον αφορά τον θεματικό τουρισμό, ποιες κατηγορίες έχουν δυναμική ανάπτυξη στην Ελλάδα; Ο γαμήλιος τουρισμός είναι μία από αυτές;

Οι προβεβλημένοι πολυτελείς γάμοι που γίνονται στην Ελλάδα είναι κυρίως από Ινδούς που μένουν εκτός Ινδίας – οι περισσότεροι έρχονται από την Αγγλία. Θεωρώ ότι στην περίπτωση των Ινδών δεν είναι δυναμική αγορά αυτή του γαμήλιου τουρισμού. Δύσκολα ένα ζευγάρι θα αφήσει τη χώρα του για να παντρευτεί στην Ελλάδα, γιατί οι γάμοι μπορεί να διαρκέσουν τρεις εβδομάδες και είναι δύσκολο να μεταφερθούν όλοι οι συγγενείς. Διαβλέπουμε ότι υπάρχει ενδιαφέρον για τον τουρισμό yoga, να συνδυάσουν δηλαδή μια εμπειρία σε κάποιο ταξίδι τους. Ας μην ξεχνάμε ότι η Ελλάδα είναι ακόμα άγνωστο πεδίο. Γι’ αυτό δεν έχουν μπει στη λίστα τους σημαντικά αξιοθέατα, όπως τα Μετέωρα...

Πείτε μας μια βασική προϋπόθεση για να προσελκύσει η Ελλάδα περισσότερους τουρίστες από την Ινδία.

Η απευθείας αεροπορική σύνδεση, για την οποία δεν έχει εκδηλωθεί ακόμα ενδιαφέρον από κάποιον αερομεταφορέα. Ένα τέτοιο δρομολόγιο θα διαρκούσε 7 ώρες αντί 12 που διαρκεί σήμερα. Επίσης, θα μπορούσαν να γίνουν περισσότερες προωθητικές ενέργειες στην Ινδία μέσω social media, τα οποία οι Ινδοί χρησιμοποιούν εκτενώς.

Με ποια αφορμή ιδρύσατε το Namaste Greece;

Πρωτοπήγα στην Ινδία πριν από δεκαπέντε χρόνια και ξεκίνησα να δραστηριοποιούμαι εκεί επιχειρηματικά, προωθώντας συνεργασίες μεταξύ ελληνικών και ινδικών εταιρειών. Πριν από τέσσερα χρόνια, εντόπισα την απουσία ελληνικής ιδιωτικής τουριστικής πρωτοβουλίας εκεί και ίδρυσα την εταιρεία προώθησης του ελληνικού τουρισμού Namaste Greece (σημαίνει «Γεια σου Ελλάδα»), με έδρα το Μουμπάι. Στην αρχή, οι Ινδοί με θεωρούσαν επισκέπτη και πέρασε χρόνος μέχρι να κερδίσω την εμπιστοσύνη τους. Για να σε υπολογίσουν, πρέπει να έχεις φυσική παρουσία, δεν αρκούν τα emails. Γι’ αυτό πέντε μήνες τον χρόνο κατοικώ εκεί. Στόχος μας είναι να χτίσουμε τη βάση για την προώθηση θεματικών δραστηριοτήτων, όπως ο τουρισμός yoga. Φιλοδοξία μας είναι να γίνει το Namaste Greece το ελληνικό κέντρο στην Ινδία, το οποίο θα προωθεί και τα τοπικά ελληνικά προϊόντα.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ