ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χαρτογραφώντας ζωντανά το πολιτικό Τουίτερ

Κάθε «φούσκα» απεικονίζει έναν χρήστη του Τουίτερ, ενώ οι συνδέσεις δείχνουν τη διάδραση μεταξύ των χρηστών για το ίδιο θέμα στην εφαρμογή elections.mediawatch.io.

Μέχρι και το μεσημέρι της περασμένης Τετάρτης, ένα άρθρο από την ιστοσελίδα της Χρυσής Αυγής «τρένταρε» στην ελληνική ερευνητική πλατφόρμα της MediaWatch, που χαρτογραφεί το ελληνικό πολιτικό Τουίτερ με αφορμή τις επικείμενες κάλπες.

Οι μηχανικοί λογισμικού Δημήτρης Παπαευαγγέλου και Ηλίας Δήμου δημιούργησαν την πιλοτική εφαρμογή https://elections.mediawatch.io, στην οποία «μεταφέρονται» και απεικονίζονται τα τουίτ που χρησιμοποιούν το hashtag «Ευρωεκλογές2019» ή «εκλογές» και όσα παράγουν οι Ελληνες πολιτικοί με σκοπό να παρακολουθήσουν τον πολιτικό λόγο στο Τουίτερ.

«Εως τώρα έχουμε δει ότι η Χρυσή Αυγή έχει δημιουργήσει έναν ισχυρό πυρήνα στα σόσιαλ μίντια, που αναδημοσιεύει συγκεκριμένες ειδήσεις που την αφορούν. Οι πιο δυνατοί παίκτες παραμένουν ο ΣΥΡΙΖΑ και η Ν.Δ., ενώ βλέπουμε ότι το Ποτάμι δεν έχει λογαριασμούς που εμφανίζουν ασυνήθιστα υψηλή δραστηριότητα, όπως συμβαίνει σε άλλα κόμματα», μας λέει ο κ. Παπαευαγγέλου.

Μέχρι σήμερα η εφαρμογή έχει συγκεντρώσει 41.000 τουίτ και ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί όσο προχωρούμε προς την κάλπη. Οι χρήστες χαρακτηρίζονται ως «influencers» και «active» όσοι έχουν μια συνηθισμένη παρουσία, «amplifiers» όσοι εμφανίζουν υπερυψηλή και ασυνήθιστη δραστηριότητα, «unkonwn» ένα ποσοστό χωρίς μοτίβο και «new» όσοι είναι στο Τουίτερ λιγότερο από 120 ημέρες.

Οι δημιουργοί που συμμετέχουν στο incubator του οργανισμού iMedD προσκαλούν επαγγελματίες δημοσιογράφους να συνεργαστούν στην έρευνά τους αξιολογώντας κατά πόσον το περιεχόμενο των τουίτ είναι πολιτικό, προπαγανδιστικό, fake news, δείγμα ρητορικής μίσους κ.ά., με στόχο να συγκεντρώσουν ένα δείγμα 5.000 σχολιασμένων δεδομένων. «Εως τώρα βλέπουμε ότι οι διαξιφισμοί και οι συζητήσεις γίνονται μεταξύ των δικτύων των μεγάλων κομμάτων σαν να μην τους ακούν οι απλοί πολίτες», σημειώνει ο κ. Παπαευαγγέλου. 

Το πειραματικό πρότζεκτ αποτελεί τμήμα τού επίσης πιλοτικού MediaWatch, το οποίο συγκρίνει ειδησεογραφικά άρθρα σε ιστοσελίδες και εντοπίζει ομοιότητες λογοκλοπής αλλά και (με τη βοήθεια δημοσιογράφων) περιπτώσεις παραποίησης ή παράφρασης των ειδήσεων. Οι δύο πρωτοβουλίες, παρά τις αδυναμίες τους, είναι από τις λίγες σοβαρές προσπάθειες στην Ελλάδα που προσπαθούν να αξιοποιήσουν και να καταστήσουν χρήσιμο τον τεράστιο αριθμό δεδομένων που παράγεται στο αχανές Διαδίκτυο.  

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ