Ο Κλούνεϊ στο χακί

2' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Δεν υπάρχει κακή στιγμή για να μιλήσει κανείς για την παράνοια του πολέμου». Με αυτή την πεποίθηση ως οδηγό, ο Τζορτζ Κλούνεϊ δέχτηκε να συνυπογράψει τη μεταφορά στη μικρή οθόνη του κλασικού αντιπολεμικού αριστουργήματος του Αμερικανού συγγραφέα Τζόσεφ Χέλερ «Catch-22». Ο 57χρονος ηθοποιός συμμετείχε στην παραγωγή, σκηνοθέτησε δύο από τα συνολικά έξι επεισόδια και ανέλαβε έναν από τους πρωταγωνιστικούς ρόλους στην ομότιτλη σειρά του Hulu, η οποία στην Ελλάδα προβάλλεται από την COSMOTE TV (COSMOTE CINEMA 4HD, κάθε Κυριακή στις 23.00). Παρότι η αρχική του αντίδραση στην πρόταση ήταν συνώνυμη του «ούτε με σφαίρες», υπέκυψε στο «βαρύ πυροβολικό», τους σεναριογράφους Λουκ Ντέιβις και Ντέιβιντ Μίσοντ, και σύντομα φόρεσε τη χακί στολή και τα διακριτικά του υπολοχαγού Σάισκοπφ. Είναι απολαυστικός στον ρόλο του αμετανόητου, δύσκαμπτου, γραφειοκράτη, πωρωμένου «γαλονά», που προκαλεί ταυτόχρονα θυμηδία και αποστροφή, του βολεμένου στην παράνοια του πολέμου, που ο κόσμος του περιστρέφεται στον ρυθμό του στρατιωτικού βάδην.

Η σειρά έχει όλα τα στοιχεία της σατιρικής αντιπολεμικής μαύρης κωμωδίας και «ζωντανεύει» με υπέροχο τρόπο τους χαρακτήρες, το σκηνικό και τις ιστορίες του βιβλίου. Αφηγητής και κεντρικός ήρωας είναι ο Τζον «Γιόγιο» Γιοσάριαν, μέλος του πληρώματος ενός αμερικανικού βομβαρδιστικού, που επιχειρεί στην Ιταλία κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Γιόγιο, ασφυκτιώντας στο καταπιεστικό, απρόβλεπτο, γραφειοκρατικό, παράλογο και φυσικά επικίνδυνο περιβάλλον του στρατοπέδου, ρισκάροντας τη ζωή του σε κάθε αποστολή, μετρά αντίστροφα μέχρι να ολοκληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός αποστολών ώστε να απαλλαγεί από τα καθήκοντά του. Προς μεγάλη του απογοήτευση, όμως, ο σμήναρχος Κάθκαρντ συνεχώς αυξάνει τον αριθμό των αποστολών. Προσπαθεί απεγνωσμένα να βρει τρόπους να γλιτώσει το σισύφειο καθήκον του και τη ζωή του, αλλά είναι παγιδευμένος σε μια αδιέξοδη κατάσταση, που περιγράφεται ως Catch-22. 

Όπως πολύ εύγλωττα του εξηγεί ο γιατρός της μονάδας όταν του ζητά να τον απαλλάξει με την αιτιολογία ότι είναι τρελός, «αν κάποιος είναι τρελός, δεν χρειάζεται να πετάει, και κάποιος πρέπει να είναι τρελός για να θέλει να πετάει. Αν όμως ζητήσει να σταματήσει να πετάει επειδή φοβάται για την ασφάλειά του, δείχνει ότι δεν είναι τρελός. Οπότε το αίτημά του θα απορριφθεί». Κατά συνέπεια, τόσο ο πρωταγωνιστής όσο και οι συνάδελφοί του συνεχίζουν επί εβδομάδες τις πτήσεις, παγιδευμένοι στον τροχό του χάμστερ, καθώς στην καθημερινότητά τους εναλλάσσονται στιγμές συντροφικότητας, χαλάρωσης, εκστρατείας, θρήνου, θανάτου, γέλιου, αισιοδοξίας. Αυτό είναι και το ισχυρότερο χαρακτηριστικό της σειράς, ότι λειτουργεί σαν ένα καλειδοσκόπιο σκηνών καθημερινής ζωής αλλά και πολεμικής φρίκης, ανθρώπινης συνύπαρξης και ζωώδους μίσους, που προκαλούν τη λογική και κινητοποιούν συναισθήματα και αντανακλαστικά με καθηλωτική ένταση και αμεσότητα.

Ο Τζορτζ Κλούνεϊ, που τα τελευταία χρόνια έχει μια συνεπή αντιπολεμική ρητορική μπροστά και πίσω από την κάμερα, επιστρέφει στην τηλεόραση σχεδόν δύο δεκαετίες αφότου πρωταγωνίστησε «Στην εντατική», έχοντας πλήρη συνείδηση του ρίσκου που εμπεριείχε η τηλεοπτική μεταφορά ενός κλασικού λογοτεχνικού έργου. Οι εξαιρετικές κριτικές που έχουν δημοσιευτεί ήδη από επαγγελματίες και κοινό σε Ευρώπη και Αμερική δείχνουν ότι πέτυχε τον στόχο.  ■

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή