Η Σελήνη σε ρόλο… μοντέλου

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις 2 Ιουλίου, 500 εκατ. τηλεθεατές παρακολούθησαν με κομμένη την ανάσα τους αστροναύτες του «Αpollo 11» να κάνουν μερικά διστακτικά βήματα στο φεγγάρι. Ηταν μια στιγμή-ορόσημο στην πορεία της ανθρωπότητας, αλλά και μια σκηνή που άλλαζε τα δεδομένα στην ιστορία της φωτογραφίας, αφού για πρώτη φορά, ο άνθρωπος δεν ήταν απλά θεατής αλλά και πρωταγωνιστής σε εικόνες με φόντο το σεληνιακό τοπίο.

Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης γιορτάζει τη διπλή αυτή επέτειο με ένα μεγάλο αφιέρωμα στις φωτογραφικές απεικονίσεις της Σελήνης από τις αρχές του 19ου αιώνα ώς τις μέρες μας, το οποίο φέρει τον τίτλο «Apollo’s Muse: The Moon in the Age of Photography» («H Μούσα του Απόλλωνα: Το φεγγάρι στην εποχή της φωτογραφίας»). Περισσότερες από 170  φωτογραφίες αλλά και σκίτσα, πίνακες, βίντεο, χαρακτικά, αστρονομικά εργαλεία και κάμερες, που χρησιμοποίησαν οι ίδιοι οι αστροναύτες του «Apollo 11» στη διάρκεια της αποστολής τους, συνθέτουν ένα μοναδικό σύνολο.

Δείγματα της δουλειάς των πρωτοπόρων της αστρονομικής φωτογραφίας, όπως ο Warren De La Rue (1815-1889), ο Lewis Morris Rutherfurd (1816-1892) και ο John Adams Whipple (1822-1891), εκτίθενται μαζί με δύο νταγκεροτυπίες, που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα και πιστεύεται ότι αποτελούν τα παλαιότερα σωζόμενα «πορτρέτα» της Σελήνης, καθώς και έναν εντυπωσιακό φωτογραφικό άτλαντα του δορυφόρου της Γης, ο οποίος δημιουργήθηκε στο Αστεροσκοπείο του Παρισιού στο διάστημα 1894 με 1908 και παρουσιάζεται για πρώτη φορά ολόκληρος.

Η Σελήνη σε ρόλο… μοντέλου-1

Eκτίθενται δείγματα της δουλειάς των πρωτοπόρων της αστρονομικής φωτογραφίας, σκίτσα και πίνακες, ενώ μία ενότητα είναι αφιερωμένη στον αγώνα για την «κατάκτηση» του Διαστήματος.

Η Σελήνη σε ρόλο… μοντέλου-2

Παράλληλα, η έκθεση αναδεικνύει την εφευρετικότητα των πρώτων φωτογράφων, οι οποίοι χρησιμοποιούσαν διάφορα τεχνάσματα για να αναπαραστήσουν φανταστικά ταξίδια στο Διάστημα και την ανθρώπινη παρουσία στο φεγγάρι. Από τα έργα της συγκεκριμένης ενότητας ξεχωρίζουν τα αρχικά σκίτσα του Ζορζ Μελιές για την ταινία «Ταξίδι στο Φεγγάρι» και μια ευρεία γκάμα των λεγόμενων «χάρτινων φεγγαριών» (πρόκειται για δημοφιλή πορτρέτα των αρχών του 20ού αιώνα που έδειχναν τους απεικονιζόμενους να ποζάρουν πάνω στο φεγγάρι). Η εμμονή με την αποτύπωση του φεγγαρόφωτος είναι εμφανής στους πίνακες του Γερμανού ζωγράφου του ρομαντισμού Caspar David Friedric, αλλά και του Αμερικανού φωτογράφου Edward Steichen.

Ακόμα μία ενότητα εστιάζει στον αγώνα για την «κατάκτηση» του Διαστήματος κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, όταν Σοβιετικοί και Αμερικανοί διαγκωνίζονταν για να τοποθετήσουν πρώτοι τη σημαία τους στην επιφάνεια της Σελήνης, ενώ το τελευταίο σκέλος του αφιερώματος περιλαμβάνει έργα τέχνης δημιουργημένα στον απόηχο της πρώτης προσσελήνωσης και αργότερα. Την εισαγωγή του πλήρως εικονογραφημένου καταλόγου υπογράφει ο λάτρης του Διαστήματος Τομ Χανκς, ο οποίος όχι μόνο πρωταγωνίστησε στην ταινία «Apollo 13» αλλά ήταν συμπαραγωγός της τηλεοπτικής σειράς ντοκιμαντέρ «From the Earth to the Moon» με θέμα το πρότζεκτ «Apollo».

Η έκθεση «Apollo’s Muse» εγκαινιάζεται στις 3 Ιουλίου στο Met Fifth Avenue και θα διαρκέσει έως τις 22 Σεπτεμβρίου. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή