ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

O Γιάννης Ψυχοπαίδης εγκαινιάζει τη θερινή εκθεσιακή σεζόν στον Πόρο

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Τα έργα του Ψυχοπαίδη μυρίζουν καλοκαίρι.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Στον Πόρο έχει δημιουργηθεί μια όμορφη θερινή παράδοση χάρις στην γκαλερί Citronne: ο καλλιτέχνης που παρουσιάζει έργα του στην κύρια καλοκαιρινή έκθεση, τοποθετεί  δικές του δημιουργίες και στο αξιόλογο αρχαιολογικό μουσείο του νησιού, ως διάλογο με τα αρχαία εκθέματα. Το αποτέλεσμα είναι μια «δίδυμη» παρουσίαση με κοινά εγκαίνια της Citronne με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων. Eίναι μια συνεργασία που αποτελεί σταθερό σημείο αναφοράς κάθε σεζόν. Μετά τον Κώστα Βαρώτσο, τον Κώστα Παπανικολάου, την Αφροδίτη Λίτη και άλλους εικαστικούς που έχουν πάρει μέρος σε αυτήν τη σειρά της Citronne, ήρθε η ώρα του Γιάννη Ψυχοπαίδη να πειραματιστεί. Μεθαύριο, Σάββατο 8 Ιουνίου το βράδυ, ανοίγει η διπλή ενότητα με τίτλο «Iχνη στον Χρόνο».

Η μεν γκαλερί φιλοξενεί την έκθεση «Λεμονοδάσος - Ημερολόγια ενός καλοκαιριού» και το Αρχαιολογικό Μουσείο «Το Αλφάβητο – Αρχαϊκό Παλίμψηστο». Ο καλλιτέχνης αποκαλεί τα αφιερώματα αυτά «εικαστικά ημερολόγια», δηλαδή μια τακτή καταγραφή, στο πλαίσιο της οποίας εκτυλίσσεται μια προσωπική αφήγηση με αναφορές στη συλλογική μνήμη.


Ο Ψυχοπαίδης γοητεύεται από τον αναστοχασμό του παρελθόντος.

Ο Ψυχοπαίδης είναι, άλλωστε, ένας εικαστικός που στηρίζει όλη την πορεία του στον δημιουργικό αναστοχασμό του παρελθόντος. Χωρίς να επιδιώκει να αγγίξει την ακεραιότητα της κατανόησης ενός συνόλου, επιλέγει να εστιάσει σε μικρά θραύσματα που τρέφουν τον συναισθηματικό και νοητικό του κόσμο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, πάντως, βάζει στο επίκεντρο τα βιβλία, είτε ως πραγματικά αντικείμενα είτε ως νοητή αναφορά. Ο ζωγράφος πολλές φορές έχει καθοδηγηθεί στην έμπνευσή του από την ποίηση (κυρίως τον Σεφέρη) αλλά και τη λογοτεχνία.

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου εκθέτει 24 βιβλία, με αντιστοίχιση στα ισάριθμα γράμματα της ελληνικής αλφαβήτου, η οποία παραπέμπει και στις ομηρικές ραψωδίες. Στον ίδιο χώρο, δύο πίνακες, χωριστοί από το σύνολο αυτό, εισάγουν τον θεατή στο σύγχρονο προσφυγικό δράμα. Στην γκαλερί  τα 67 έργα, τοποθετημένα σε μορφή φρίζας, έχουν αφετηρία το εμβληματικό μυθιστόρημα του Κοσμά Πολίτη, το «Λεμονοδάσος». Εκεί θα δούμε «νεκρές φύσεις» με τα λεμόνια ως κεντρικό μοτίβο.

Σε όλες τις ενότητες της δουλειάς του ο Ψυχοπαίδης αναζητεί ένα εσωτερικό νήμα. Το πρώτο του μέλημα όμως –καθώς ανήκει σε μια γενιά καλλιτεχνών που η ναρκισσιστική αυτοαναφορά δεν τους συγκινεί καθόλου– είναι να βρει τον τρόπο ώστε το προσωπικό να γίνει συλλογικό. Αυτήν την προσπάθεια θα δούμε να κάνει και στον Πόρο.
 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ