Μάχη εταιρειών για μία θέση στην αγορά LNG

Μάχη εταιρειών για μία θέση στην αγορά LNG

3' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ηταν Δεκέμβριος του 2009 όταν στο λιμάνι της Ρεβυθούσας έφτασε το πρώτο ιδιωτικό φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αλλά παρέμεινε για μέρες αγκυροβολημένο στον κόλπο των Μεγάρων λόγω της άρνησης του ΔΕΣΦΑ τότε να δώσει την άδεια εκφόρτωσης, καταστρατηγώντας κάθε ευρωπαϊκό κανόνα περί ανταγωνισμού. Ο διαχειριστής του συστήματος φυσικού αερίου, 100% θυγατρική τότε της ΔΕΠΑ, έκανε ό,τι μπορούσε για να αναστείλει το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου προς όφελος της μητρικής εταιρείας, που μονοπωλούσε την αγορά φυσικού αερίου. Επειτα από μια περιπετειώδη πορεία και αφού οι όμιλοι Μυτιληναίου και Βαρδινογιάννη που έφερναν το φορτίο υποχρεώθηκαν να προσφύγουν στις αρμόδιες αρχές, οι πύλες της Ρεβυθούσας άνοιξαν και στις εγκαταστάσεις της μπήκαν τα πρώτα  65.000 κ.μ. LNG από ιδιωτική εταιρεία. Σήμερα, ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας σε τίποτα δεν θυμίζει εκείνη την εποχή. Αντιθέτως έχει εξελιχθεί στον πιο ανταγωνιστικό πόλο της εγχώριας αγοράς φυσικού αερίου και παράλληλα μιας εκκολαπτόμενης περιφερειακής αγοράς των Βαλκανίων. Μέσα σε λιγότερο από εννέα χρόνια η ΔΕΠΑ έχει χάσει την πρωτοκαθεδρία της στην αγορά του LNG, ενώ τέσσερις ιδιωτικές εταιρείες ανταγωνίζονται αποσπώντας συνολικά μερίδια της τάξης του 69,3%. Το μερίδιο της ΔΕΠΑ έχει περιοριστεί στο 30,7%, ενώ ηγετική θέση με ποσοστό 58,8% κατέχει η «Μυτιληναίος». Στην αγορά του LNG εισήλθε και η Elpedison έχοντας αποσπάσει από τη ΔΕΠΑ μερίδιο της τάξης του 6% φέτος, ο Ηρων (ΓΕΚ Τέρνα) με μερίδιο 2,5% και η Motor Oil με μερίδιο 2%. Μόλις προ ημερών, εξάλλου, η ΔΕΗ ανέθεσε στη Shell έπειτα από διεθνή διαγωνιστική διαδικασία να φέρει για λογαριασμό της μέσα στον Ιούλιο το πρώτο φορτίο LNG για την τροφοδοσία μέρους των αναγκών των μονάδων της φυσικού αερίου. Το LNG έφτασε να καλύπτει σήμερα το 38% της συνολικής ζήτησης αερίου στη χώρα, παρέχοντας στο σύστημα 10.207 GWh σε σύνολο κατανάλωσης 26.919 GWh, συμβάλλοντας καταλυτικά στον περιορισμό της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο και στην αποκλιμάκωση των τιμών φυσικού αερίου. Το ρωσικό αέριο της Gazprom έχει υποχωρήσει στο 50% (13.477 MWh) και της Botas (Toυρκία) στο 12% (3.235 GWh).

Ο ανταγωνισμός στο LNG έφτασε στα ύψη φέτος και σε αυτό συνέβαλε ένας συνδυασμός παραγόντων. Η αυξημένη λειτουργία των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου φέτος, λόγω του υψηλού κόστους των CO2 και της συνακόλουθης υπολειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων, οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης φυσικού αερίου. Από την αρχή της χρονιάς, επίσης, η ευρωπαϊκή αγορά κατακλύσθηκε με τεράστιες ποσότητες αδιάθετου LNG που προορίζονταν για τις ασιατικές αγορές. Αυτό ήταν αποτέλεσμα ενός μάλλον ήπιου χειμώνα στις περισσότερες περιοχές της Ασίας, σε συνδυασμό με την επαναλειτουργία αρκετών πυρηνικών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ιαπωνία, που περιόρισε σημαντικά τη ζήτηση στις ασιατικές αγορές. Οι τεταμένες σχέσεις Κίνας – ΗΠΑ ήταν ένας ακόμη αρνητικός παράγοντας για τη διεθνή αγορά LNG, καθώς επηρέασαν αρνητικά τις αμερικανικές εξαγωγές αερίου προς την Κίνα, με την Cheniere και άλλους παραγωγούς να αναζητούν αγοραστές στην Ευρώπη, η οποία διαθέτει μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους που φθάνουν συνολικά στα 228 δισ. κυβικά μέτρα. Οι εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής της χώρας μπορούσαν πλέον να βρουν στην αγορά αέριο μέσω της Ρεβυθούσας σε χαμηλότερες τιμές από αυτό που προμηθεύονται από τη ΔΕΠΑ ή από τρίτους προμηθευτές που εισάγουν μέσω των αγωγών (Βουλγαρίας και Τουρκίας) και να βελτιώσουν το πορτφόλιο των καυσίμων τους.

Η ευνοϊκή αυτή συγκυρία των χαμηλών τιμών LNG συνέπεσε με τη λειτουργία της τρίτης δεξαμενής της Ρεβυθούσας, που αναβάθμισε τη δυναμικότητά της στα 220.000 κυβικά μέτρα και έδωσε τη δυνατότητα πρόσβασης πλοίων με μεγαλύτερα φορτία. Για πρώτη φορά, η αναβαθμισμένη Ρεβυθούσα υποδέχθηκε φέτος φορτία από το Κατάρ αλλά και αμερικανικό  LNG. Για πρώτη φορά, επίσης, αέριο από τη Ρεβυθούσα διοχετεύτηκε στην αγορά της Βουλγαρίας, επιβεβαιώνοντας στην πράξη τον στρατηγικό της ρόλο στη δημιουργία μιας περιφερειακής αγοράς των Βαλκανίων. Σε αυτό θα συμβάλει και η υλοποίηση του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), όπως και η λειτουργία του Tap το 2020 αλλά και ο νέος τερματικός σταθμός LNG της Αλεξανδρούπολης όταν κατασκευασθεί. Το τοπίο που διαμορφώνεται με βασικό κόμβο τη Ρεβυθούσα και την αύξηση του μεριδίου των ιδιωτικών εισαγωγών αερίου ενισχύει σημαντικά τη διαφοροποίηση των πηγών και τη ρευστότητα της αγοράς, προς όφελος των καταναλωτών και της ελληνικής οικονομίας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή