Ανοχή του υπουργείου Υποδομών στον όμιλο Καλογρίτσα

Ανοχή του υπουργείου Υποδομών στον όμιλο Καλογρίτσα

3' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την έντονη δυσφορία, ακόμα και των μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας, προκαλούν οι χειρισμοί του υπ. Υποδομών αναφορικά με την απόφαση ανάθεσης δύο εργολαβιών (από τις οκτώ συνολικά) του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος στον όμιλο επιχειρήσεων Καλογρίτσα και συγκεκριμένα στην κοινοπραξία Τοξότης – Ομάδα Κατασκευών. Μάλιστα, ορισμένοι φορείς του κλάδου φτάνουν στο σημείο να εγκαλούν τον υπουργό Χρ. Σπίρτζη για προνομιακή μεταχείριση του κ. Καλογρίτσα (με τον οποίο άλλωστε συνδέονται με σχέσεις κουμπαριάς), καθώς ουδέποτε στο παρελθόν δεν έχει επιδείξει τέτοια ανοχή το υπουργείο απέναντι σε μια, επί της ουσίας, χρεοκοπημένη εταιρεία.

Υπενθυμίζεται ότι την προηγούμενη Δευτέρα και έπειτα από αναμονή για διάστημα άνω του ενός ημερολογιακού μήνα, έληξε η προθεσμία που είχε ο κ. Καλογρίτσας, προκειμένου να εμφανίσει τις απαιτούμενες εγγυητικές καλής εκτέλεσης και να υπογράψει τις σχετικές συμβάσεις για τις εργολαβίες που έχει λάβει. Ούτε η Τράπεζα Αττικής, η οποία ήδη έχει «άνοιγμα» της τάξεως των 150 εκατ. ευρώ στον συγκεκριμένο επιχειρηματία, αλλά ούτε και το ΤΜΕΔΕ, που είχαν χορηγήσει τις εγγυητικές συμμετοχής (και τώρα θα πρέπει με κάποιο τρόπο να τις εισπράξουν και αυτές), εμφανίστηκαν θετικοί στο να συνεχίσουν να χρηματοδοτούν τον κ. Καλογρίτσα, ιδίως από τη στιγμή που γνωρίζουν ότι δεν είναι σε θέση να υλοποιήσει τα έργα που έχει αναλάβει.

Μάλιστα, στην περίπτωση Καλογρίτσα φαίνεται πως υπήρξαν ακόμα και πολιτικές πιέσεις προς την Τράπεζα Αττικής, προκειμένου να χορηγηθούν οι απαιτούμενες εγγυητικές, σε μια ακόμα κίνηση καταστρατήγησης του θεσμικού ρόλου ορισμένων στελεχών του υπουργείου. Πρόκειται για λίαν σοβαρές υποθέσεις, οι οποίες χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης από τους αρμοδίους, καθώς δεν μπορεί να ερμηνευτεί διαφορετικά η απόφαση ανάθεσης των δύο εργολαβιών στον κ. Καλογρίτσα το περασμένο φθινόπωρο, όταν ο ίδιος επιχειρηματίας είχε κηρυχθεί έκπτωτος από σωρεία άλλων έργων τους μήνες που προηγήθηκαν.

Είναι άλλωστε γνωστό σε όλους τους εμπλεκομένους στην αγορά των κατασκευών (πλην του υπ. Υποδομών) ότι οι εταιρείες συμφερόντων Καλογρίτσα «φυτοζωούν» τους τελευταίους μήνες, έχοντας απολέσει συμβάσεις 100 εκατ. ευρώ (οι οποίες εκτελούνται πλέον από την «Ακτωρ»), ενώ και ο ΔΕΔΔΗΕ προχώρησε σε έκπτωση του συγκεκριμένου εργολάβου από σειρά συμβάσεων τις οποίες είχε αναλάβει τα προηγούμενα χρόνια και δεν εκτελούσε. Ειδικά, ο διαχειριστής του δικτύου της ΔΕΗ έχει πολλάκις κληθεί να χειριστεί προβλήματα που απορρέουν από τις δεκάδες εργολαβίες που έχει αναλάβει από το 2015 μέχρι σήμερα ο όμιλος Καλογρίτσα και παραμένουν ημιτελείς, ή η κατασκευή τους έχει ήδη αναληφθεί από άλλες εταιρείες. Τον περασμένο Ιούλιο, η επιτροπή του διαγωνισμού για ανάθεση των φετινών εργολαβιών του ΔΕΔΔΗΕ ανέφερε, εξετάζοντας σχετική ένσταση της «Τοξότης», ότι «τα προβλήματα στις 10 εν εξελίξει εργολαβίες οξύνθηκαν, με αποκορύφωμα την ολοκληρωτική παύση εργασιών».

Τη στιγμή λοιπόν που είναι γνωστά τα παραπάνω, και μάλιστα εκκρεμεί και σωρεία αναγκαστικών πλειστηριασμών της κινητής και ακίνητης περιουσίας του εν λόγω επιχειρηματία, από προμηθευτές και πελάτες, είναι εύλογη η απορία πώς αποφασίζει το υπ. Υποδομών να προκρίνει την ανάθεση δύο εργολαβιών στο έργο Πάτρα – Πύργος, συνολικής αξίας της τάξεως των 70 εκατ. ευρώ, φτάνοντας στο σημείο να αποδέχεται και την αιτιολόγηση της προσφοράς που έδωσε ο εν λόγω επιχειρηματίας, με εκπτώσεις της τάξεως του 53% και του 57% αντίστοιχα; Συνομιλώντας κανείς με έμπειρα στελέχη της αγοράς κατασκευών, αντιλαμβάνεται ότι άπαντες είναι πεπεισμένοι ότι οι δύο αυτές συμβάσεις θα είναι ζημιογόνες, ακόμα και αν τις εκτελέσουν οι μεγαλύτεροι όμιλοι της χώρας.

Αυτό που καθίσταται σαφές είναι ότι το «πολύπαθο» έργο δεν πρόκειται να κατασκευαστεί ομοιόμορφα και στον ίδιο χρόνο, καθώς ο ρυθμός κατασκευής των επιμέρους τμημάτων θα διαφέρει σημαντικά. Για παράδειγμα, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να εγκατασταθούν τα εργοτάξια των τεσσάρων εργολαβιών που αφορούν το σκέλος του άξονα που βρίσκεται στην Αχαΐα, με τις GD Infrastrutture (Μηχανική) και Interkat να έχουν αναλάβει από δύο εργολαβίες εκάστη. Στον αντίποδα, οι εργολαβίες της Ηλείας θα έχουν σοβαρές καθυστερήσεις, με σημαντικότερες εκείνες που αφορούν τα έργα Καλογρίτσα, που έχει αναλάβει την πρώτη και την τέταρτη εργολαβία, καθώς εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν αρκετοί ακόμα μήνες έως ότου εγκατασταθεί νέος εργολάβος. Οι δύο ενδιάμεσες (2 και 3) έχουν ανατεθεί στην Intrakat, η οποία πρόσφατα υπέγραψε τη σύμβαση για τη μία εξ αυτών (για την έτερη εκκρεμεί απόφαση του ΣτΕ έπειτα από προσφυγή που έχει κατατεθεί από έτερο μειοδότη, ενάντια στην απόφαση αποκλεισμού του).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή