Χρυσάφι πληρώσαμε το μετρό της Αθήνας

Χρυσάφι πληρώσαμε το μετρό της Αθήνας

4' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σύμφωνα με μία από τις μελέτες που έγινε για το μετρό Θεσσαλονίκης, «το κόστος της επένδυσης ανά μεταφερόμενο επιβάτη ανά ώρα και κατεύθυνση θα είναι μεγαλύτερο κατά τουλάχιστον 70% από το αντίστοιχο κόστος επένδυσης για το μετρό του Τορίνο». Ομως, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γ. Γιαννής επιμένει να υποστηρίζει ότι η «K» χρησιμοποίησε «επιλεκτικά δεδομένα» προκειμένου να στηρίξει την άποψη ότι το κόστος κατασκευής έργων μετρό στην Ελλάδα είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη.

Η «K» χρησιμοποίησε, χωρίς να αλλοιώσει όπως έπραξε ο κ. Γιαννής, τον ίδιο πίνακα με τις υπηρεσίες της Αττικό Μετρό από τον οποίο προκύπτει ότι το κόστος κατασκευής του μετρό Αθηνών είναι χαμηλότερο μόνο από το αντίστοιχο του Λονδίνου. Πρόκειται για πίνακα τον οποίο επεξεργάστηκε η διοίκηση του μετρό Μαδρίτης (οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να τον βρουν στην ιστοσελίδα http://www.madrid.org/metro/madrid-ext/madrid-extensions.htm). O κ. Γιαννής πήρε τον ίδιο πίνακα και χρησιμοποίησε κατά το δοκούν τα στοιχεία για να αποδείξει πόσο φθηνά είναι τα έργα σηράγγων στην Ελλάδα. Για την αποφυγή παρεξηγήσεων, παραθέτουμε τον πρωτότυπο πίνακα (φωτοτυπία) και παρουσιάζουμε σε πίνακα τα στοιχεία του κ. Γιαννή.

Μόνο στην Ελλάδα, όλα τα υπόγεια έργα κατασκευάζονται σε «δύσκολους για τη διάνοιξη σηράγγων τύπους εδαφών» και το ίδιο επιχείρημα χρησιμοποιείται για όλες τις υπερβάσεις και καθυστερήσεις που παρατηρούνται, ανεξάρτητα αν πρόκειται για σήραγγες του ΟΣΕ ή σήραγγες του μετρό. Ομως, επειδή οι Ευρωπαίοι αδυνατούν να πιστέψουν ότι ο Μεγαλοδύναμος επιβάρυνε με τους χειρότερους τύπους εδαφών τη χώρα μας (ειδικά στα σημεία που κατασκευάζονται σήραγγες…), ενίοτε μας ρίχνουν και κανένα πρόστιμο ή καμία έκθεση-κόλαφο, όπως συνέβη με τα έργα σηράγγων της ΕΡΓΟΣΕ τα περισσότερα από τα οποία έμειναν στη μέση.

Ο κ. Γιαννής εμφανίζεται να στηρίζει τα πεπραγμένα των προηγούμενων διοικήσεων της Αττικό Μετρό, όταν τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι για ένα «κουτσουρεμένο» ποιοτικά δίκτυο μετρό, η Ελλάδα πλήρωσε 156 εκατ. δολάρια ανά χιλιόμετρο. Συγκρίνει το αθόρυβο μετρό του Παρισιού με το μετρό της Αθήνας όπου οι επιβάτες πρέπει να κυκλοφορούν με ωτοασπίδες. Το θέμα του θορύβου έχει απασχολήσει ακόμα και τις υπηρεσίες της Αττικό Μετρό και αποδίδεται στις προδιαγραφές ποιότητας του έργου.

Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό υποστηρίζει ότι δεν είναι δυνατή η σύγκριση του μετρό Θεσσαλονίκης (το οποίο θα κοστίσει 73 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο) με το μετρό του Τορίνο (μόνο 54 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο) γιατί στην ιταλική πόλη κατασκευάζονται μικρότεροι σταθμοί και θα κινούνται μικρότεροι συρμοί. Εμείς συγκρίναμε μόνο το κόστος των έργων πολιτικού μηχανικού από το οποίο προκύπτει και η τεράστια διαφορά. Ακολουθεί η επιστολή του κ. Γιαννή και ο πρωτότυπος πίνακας από το μετρό Μαδρίτης προκειμένου να διαπιστωθεί ότι τα στοιχεία δεν είναι «επιλεκτικά», αλλά προσβάσιμα στον οποιοδήποτε ενδιαφερόμενο.

Αγαπητέ κύριε Διευθυντά,

Σε δημοσίευμα του φύλλου της 15ης Ιανουαρίου 2006, αναφέρεστε στο κόστος του μετρό της Αθήνας και παρουσιάζετε επιλεκτικά στοιχεία. O παρακάτω πίνακας δείχνει ότι το κόστος κατασκευής μετρό στην Ελλάδα σίγουρα δεν είναι «πανάκριβο», απεναντίας το κόστος των επεκτάσεων του μετρό που τώρα δρομολογούμε είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη. Τα επιλεκτικά δεδομένα του δημοσιεύματός σας, τα επικαλείται σε επιστολή της μόνο η Εταιρεία Μηχανική A.E., η οποία έχει αποκλειστεί από διαγωνισμούς του μετρό λόγω έλλειψης εμπειρίας. Αναγκάζομαι, λοιπόν, να σας στείλω για τέταρτη φορά, σε ισάριθμα δημοσιεύματά σας, επιστολή για την πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών σας, σημειώνοντας τα παρακάτω:

1. Το κόστος κατασκευής ενός έργου μετρό εξαρτάται από τις τεχνικές ιδιαιτερότητές του και για τον λόγο αυτό χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή όταν κανείς συγκρίνει το κόστος του μετρό της Αθήνας, το οποίο κατασκευάστηκε και κατασκευάζεται σε ιδιαίτερα σεισμογενή περιοχή, με πολλούς διαφορετικούς και συχνά δύσκολους για διάνοιξη σήραγγας τύπους εδαφών και με πλήθος αρχαιολογικών ευρημάτων στο υπέδαφος, σε σχέση με το κόστος έργων με άλλα ευκολότερα ή δυσκολότερα τεχνικά χαρακτηριστικά.

2. Την τελευταία δεκαετία κατασκευάστηκαν τουλάχιστον τρία έργα υπόγειου μετρό σε ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις με κόστος ανά χλμ. πολύ υψηλότερο (Λονδίνο 375 εκατ. ευρώ/χλμ., Παρίσι 156 εκατ. ευρώ/χλμ., Λισσαβώνα 118 εκατ. ευρώ/χλμ.) από το αντίστοιχο κόστος τόσο των έως σήμερα έργων μετρό στην Αθήνα (110 εκατ. ευρώ/χλμ.) όσο και του μειωμένου κόστους που πέτυχε η Αττικό Μετρό A.E. στους πρόσφατους διαγωνισμούς των επεκτάσεων (75 εκατ. ευρώ/χλμ.). Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας το μέσο κόστος ανά χλμ. κατασκευής υπόγειου μετρό παγκοσμίως είναι 101 εκατ. ευρώ/χλμ.

3. H κατασκευή του μετρό του Τορίνο μπορεί να κόστισε 56 εκατ. ευρώ/χλμ., είναι όμως ελαφρού τύπου (με τρία βαγόνια ανά συρμό και μικρούς σταθμούς 60 μ.) και η απευθείας σύγκριση με το κόστος του μετρό της Αθήνας (με έξι βαγόνια ανά συρμό και μεγάλους σταθμούς 110 μ.) δεν είναι προφανώς εφικτή αφού τα δύο έργα δεν είναι συγκρίσιμα.

Η κατασκευή του μετρό της Μαδρίτης, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της αρμόδιας αρχής, έχει κοστίσει 51 εκατ. ευρώ/χλμ. (η αναφορά σας στα 25 εκατ. ευρώ/χλμ. δεν περιλαμβάνει το αναλογούν κόστος συρμών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων) και είναι το χαμηλότερο κόστος στην Ευρώπη, ως αποτέλεσμα της μηδενικής σεισμικότητας, των πολύ καλών εδαφών και της απουσίας αρχαιολογικών ευρημάτων στο υπέδαφος της Μαδρίτης, ενώ η έλλειψη υδατοστεγάνωσης και τα περιορισμένα συστήματα πυροπροστασίας έχουν ήδη μετακυλίσει μέρος του κόστους κατασκευής στο κόστος συντήρησης.

Τέλος, το μετρό της Κωνσταντινούπολης βρίσκεται σήμερα στη φάση κατασκευής με σημαντικά προβλήματα και δεν είναι εύκολο να υπολογίσει κανείς με ακρίβεια το τελικό κόστος του έργου.

4. Το κόστος έργων μετρό στην Ελλάδα μειώνεται σταδιακά μέσα στον χρόνο, καθώς αξιοποιείται όλο και περισσότερο η εμπειρία της Αττικό Μετρό A.E. και των Ελλήνων μηχανικών στα νέα έργα που δημοπρατούνται με πληρέστερες μελέτες και αρτιότερες προδιαγραφές, που με τη σειρά τους συνεπάγονται αξιόπιστο έλεγχο του κόστους. H Αττικό Μετρό A.E. κατέβαλε, καταβάλλει και θα καταβάλλει κάθε προσπάθεια για τη διαφύλαξη του δημόσιου συμφέροντος με την κατασκευή έργων υψηλών προδιαγραφών σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές.

Σε κάθε περίπτωση, οι υπηρεσίες της Αττικό Μετρό A.E. μελετούν χρόνια τις εμπειρίες από την κατασκευή μετρό στις άλλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις και είναι στη διάθεσή σας για την παροχή οποιωνδήποτε στοιχείων χρειάζεστε για την πληρέστερη ενημέωση των αναγνωστών σας.

Με εκτίμηση

Γιωργος Γιαννης

Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή