Εκτός μάχης το αντιεκρηκτικό υλικό DETO STOP

Εκτός μάχης το αντιεκρηκτικό υλικό DETO STOP

2' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οριστικό τέλος για το αντιεκρηκτικό υλικό DETO STOP και ως προς τα νέα άρματα τύπου LEOPARD που κατασκευάζονται στη Γερμανία, μετά την έγκαιρη πλέον αποστολή του σχετικού αιτήματος τροποποίησης από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας. Με έγγραφό του προς τη γερμανική πλευρά, το ΥΕΘΑ ζήτησε να μην ενταχθεί τελικά το επικίνδυνο, σύμφωνα με τις εκθέσεις του Γενικού Επιτελείου Στρατού, υλικό στα νέα άρματα, γεγονός, εκτός των άλλων, με ιδιαίτερη κατασκευαστική σημασία ως προς τις δεξαμενές των νέων αρμάτων που θα τοποθετηθούν χωρίς την προσθήκη της εσωτερικής επένδυσης.

Σύμφωνα με πολυάριθμες και σε μεγάλο μάκρος χρόνου εκθέσεις του ΓΕΣ, το DETO STOP όχι μόνον δεν εξασφάλιζε κάποια πρόσθετη προστασία στα άρματα που είχε τοποθετηθεί μέχρι σήμερα, καθώς το καύσιμό τους δεν είναι εύφλεκτο, αλλά δημιουργούσε πολύ σοβαρά προβλήματα. Το κυριότερο εξ αυτών, σημειώνουν οι αρμόδιοι επιτελείς, είναι η απόθεση ρινισμάτων σιδήρου στις δεξαμενές καυσίμων που προέρχονταν από την τριβή του υλικού στα τοιχώματα των δεξαμενών καυσίμου του άρματος ή όποιου άλλου μέσου το έφερε. Ακόμα, είχε παρατηρηθεί η παρακράτηση ρινισμάτων του DETO STOP από τα φίλτρα του συστήματος καυσίμου των αρμάτων και η εναπόθεσή τους στους ταχυσυνδέσμους και στα σημεία ενώσεων των σωληνώσεων. Οπως αναφέρουν οι επιτελείς του ΓΕΣ, κατά τις δοκιμές, όλα τα παραπάνω οδήγησαν σε πολύ σοβαρά προβλήματα που έθεσαν τα άρματα εκτός μάχης: σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρήθηκε «ατροφία» των αρμάτων, ενώ σε άλλες σημειώθηκε έμφραξη των δικλίδων ροής των καυσίμων προς τα φίλτρα. Επίσης, όπως επισημαίνουν οι σχετικές εκθέσεις, για την τοποθέτηση του υλικού απαιτήθηκε η αφαίρεση του ειδικού σωλήνα τροφοδοσίας με καύσιμο του κινητήρα, ο οποίος χρησιμεύει για την κίνηση των αρμάτων σε εδάφη με μεγάλη κλίση και η αφαίρεσή του επηρεάζει αρνητικά την επιχειρησιακή τους κατάσταση.

Επιπλέον, ένα ακόμα πολύ σοβαρό πρόβλημα θα ήταν η συντήρηση των αρμάτων που θα έφεραν το DETO STOP, καθώς οι Γερμανοί κατασκευαστές (το DETO STOP ήταν αποτέλεσμα πρόσθετου ελληνικού αιτήματος μετά την κύρια σύμβαση) είχαν επιστήσει την προσοχή στις ιδιαίτερα προβληματικές ανάγκες συντήρησης, σημειώνοντας ότι τα άρματα που θα το έφεραν θα έπρεπε σε τακτά χρονικά διαστήματα να υφίστανται μια ιδιαίτερα σύνθετη, χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία απομάκρυνσης και κοπής των δεξαμενών τους, καθώς αλλιώς αυτές δεν θα μπορούσαν να καθαριστούν!

Η εντολή προς τη γερμανική πλευρά για τη μη τοποθέτηση του αντιεκρηκτικού υλικού στα άρματα στάλθηκε μαζί με μία σειρά τελευταίων τροποποιήσεων στις απαιτήσεις της κατασκευής των αρμάτων, η οποία βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία.

Πέρα όμως από τη μη τοποθέτηση του DETO STOP στα νέα άρματα, γεγονός που ανώτατοι επιτελείς του ΓΕΣ περιγράφουν ως «σωτήριο» για τα πανάκριβα LEOPARD καθώς, όπως αναφέρουν, θα τα γλιτώσει από πιθανότατη σχεδόν αχρήστευση στο πεδίο της μάχης, τον περασμένο Ιανουάριο, ο υφυπουργός Εθνικής Αμυνας Ιωάννης Λαμπρόπουλος κατήγγειλε συνολικά τη σύμβαση που είχε υπογραφεί το 2001 για το DETO STOP στον Στρατό Ξηράς, έπειτα από ομόφωνη εισήγηση του Ανώτατου Στρατιωτικού Συμβουλίου, που αποτελεί και το κορυφαίο συλλογικό όργανο του ΓΕΣ. H καταγγελθείσα υπ. αριθμ. 0336Γ/2001 σχετική πενταετής σύμβαση-πλαίσιο του 2001 προέβλεπε την τοποθέτηση του DETO STOP σε δεξαμενές παλαιότερων αρμάτων, οχημάτων, βυτιοφόρων αλλά και υπόγειων μεταλλοδεξαμενών καυσίμων του Στρατού Ξηράς. Επόμενο στάδιο της πιλοτικής θα ήταν η πλήρης εφαρμογή, με το σχετικό κόστος να υπολογίζεται από αρμόδιες πηγές ότι θα εκτινασσόταν σε περισσότερα από 80 εκατ. ευρώ. Πάντως, ήδη έχει ξεκινήσει και η αφαίρεση του DETO STOP από τα 75 βυτιοφόρα οχήματα στα οποία είχε τοποθετηθεί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή