ΑΡΧΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Πέρης Ιερεμιάδης, ο ευγενής των χρωμάτων

Του Νικου Γ. Ξυδακη

Ο ζωγράφος Πέρης Ιερεμιάδης (1939-2007) ήταν η ενσάρκωση της αμεριμνησίας και της ευγένειας· ένας έφηβος εξηντάρης, γεμάτος αγάπη για ζωή, γεμάτος απλότητα, διψασμένος για ζωγραφική. Εζησε λιτά, διακριτικά, ζωγράφισε με αγάπη και βαθιά γνώση, κι έφυγε ξαφνικά, το περασμένο Σάββατο, στην αγαπημένη του Αίγινα όπου ζούσε τον τελευταίο χρόνο.

Λόγιος και λαϊκός

Η ζωγραφική του ήταν ο εαυτός του: λόγιος και λαϊκός, Ευρωπαίος και Ελληνας, μοντέρνος και παλαιός. Εφτιαχνε τα χρώματα μόνος του, στην παλέτα του Πολύγνωτου· για το κόκκινο διάλεγε χώματα από την Πεντέλη. Λάτρευε τις λαϊκές λατρευτικές εικόνες και τον Ματίς, τον Πικιώνη και τον Μπρακ, σκάρωνε βάρκες και Αϊ-Γιώργηδες, λεμόνια και ψάρια, ελιές και σταφύλια, σπίτια με το μέσα τους ανοιχτό στο βλέμμα του κόσμου. Κι έχει ένα μάτι για χρώμα... Τι αίσθηση χρώματος! Οι τερακότες του, οι ώχρες, τα χοντροκόκκινα και τα φωτεινά του μαύρα είναι μοναδικά.

Καταγόμενος από τη Μικρασία, πέρασε τα παιδικά του χρόνια στην Αφρική και την Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική στο Παρίσι, όπου έζησε 11 χρόνια, έμεινε στη Γερμανία και την Ιταλία, περιπλανήθηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη. Το 1972 επέστρεψε στην Αθήνα. Εργάστηκε σε αρχιτεκτονικά γραφεία ως σύμβουλος χρώματος και σε εκδοτικούς οίκους, και έως το τέλος είχε την καλλιτεχνική επιμέλεια του περιοδικού Ινδικτος. Ασχολήθηκε με το έργο των Δ. Πικιώνη και Γ. Χαλεπά, επιμελούμενος εκδόσεις και εκθέσεις του έργου τους. Εξέθεσε σε πολλές γκαλερί και ιδρύματα, τα τελευταία τριάντα χρόνια. Τελευταία του έκθεση, στην γκαλερί Αstra, την περασμένη άνοιξη, με μεγάλη επιτυχία.

Τέχνη της ζωής

Η τέχνη του ήταν τέχνη της ζωής: οι γλαφυρές αφηγήσεις του, οι συναρπαστικές εμμονές του, η οπτική του ευφυΐα, φανερώνονταν εξίσου στις παρέες και στις ζωγραφιές του, στα γεύματα με κατσικάκι στο ατελιέ του και στις «πηγμένες» εκθέσεις του, όπου πίσω από την οιονεί ατημελησία κρυβόταν η αισθητική φροντίδα και η αυστηρή έγνοια για τον χρωματισμό των τοίχων της γκαλερί. Και οι συνθέσεις του; Χωνεμένη η ζωγραφική παράδοση Ανατολής και Δύσης μαζί με τον μοντερνισμό του 20ού αιώνα, τα ελληνιστικά και ο Ματίς, ο Πικάσο και οι φιγούρες του Καραγκιόζη, ο κυβισμός και οι μορφές του Συναξαριστή. Μια ζωγραφική καθαρή και συγκριτική, στη μεθόριο αφήγησης και διακόσμησης, με κρατημένο το συναίσθημα, με θριαμβεύουσα τη ζωγραφική.

Ο καλλιτέχνης και άνθρωπος Πέρης, ο ευγενής και αγαθός, θα λείψει από την ελληνική εικαστική σκηνή και απ' όσους τον γνώρισαν. Τιμώντας τον παλιό του φίλο ο Αλέξης Κυριτσόπουλος θα παραχωρήσει σε έργα του Π. Ιερεμιάδη ένα μέρος της έκθεσής του στην κοινή τους γκαλερί (Astra, Καρυατίδων 8, Ακρόπολη). Η κηδεία έγινε χθες, στην Αθήνα.

Έντυπη