ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εξαγορά των πρατηρίων Shell από Motor Oil έναντι τιμήματος 219,1 εκατ. ευρώ

Της Χρυσας Λιαγγου

Υστερα από δύο μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων, ολοκληρώθηκε χθες η συμφωνία εξαγοράς του δικτύου της Shell στην Ελλάδα από την Motor Oil, καθιστώντας τον Ομιλο Βαρδινογιάννη δεύτερο μεγάλο παίκτη της αγοράς πετρελαιοειδών και στον τομέα της εμπορίας. H Motor Oil θα καταβάλει τίμημα ύψους 219,1 εκατ. ευρώ και θα αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο του εμπορικού δικτύου της Shell που αριθμεί περί τα 700 πρατήρια, τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της πολυεθνικής συνολικής χωρητικότητας 137.000 κ. μ., τις εγκαταστάσεις παραγωγής λιπαντικών στο Πέραμα, την αποθήκευση και διανομή χημικών και το 49% της εμπορίας αεροπορικών καυσίμων. H μεταβίβαση των δραστηριοτήτων θα πραγματοποιηθεί με την εξαγορά του 100% των μετοχών της Shell Hellas. Στον έλεγχο της Motor Oil θα περιέλθει και η δραστηριότητα στο υγραέριο μέσω ξεχωριστής συμφωνίας με την Shell Gaz έναντι τιμήματος 26,5 εκατ. ευρώ. Βασικό σημείο της συμφωνίας που υπέγραψαν οι δύο εταιρείες είναι η διατήρηση του εμπορικού σήματος της Shell στα πρατήριά της για τουλάχιστον πέντε χρόνια. H Shell θα διατηρήσει ποσοστό 51% στη δραστηριότητά της στα αεροπορικά καύσιμα, την οποία πλέον θα ασκεί μέσω κοινοπραξίας που θα συστήσει με τη Motor Oil. H δραστηριότητα των λιπαντικών μεταβιβάστηκε έναντι 14 εκατ. ευρώ στην εταιρεία Πέτρος Πετρόπουλος AEBE. H εξαγορά, όπως ανακοίνωσε η τελευταία, θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2010.

H ολοκλήρωση της συμφωνίας που ανακοινώθηκε επισήμως χθες, τόσο από την Motor Oil όσο και από τη Shell αν και είχε προεξοφληθεί από την πετρελαϊκή αγορά λίγες ημέρες νωρίτερα, προκάλεσε ανακούφιση καθώς έδωσε τέλος στην αβεβαιότητα που είχε προκληθεί από τον Σεπτέμβριο του 2008 που η Shell προχώρησε σε στρατηγική μελέτη για την αγορά της Ελλάδας, προκαλώντας τότε τις πρώτες φήμες περί αποχώρησης. Στα αποτελέσματα αυτής της μελέτης, αποδίδει εξάλλου η Shell τις χθεσινές συμφωνίες που οριστικοποιούν την αποχώρησή της από την ελληνική αγορά, μετά 82 έτη συνεχούς παρουσίας. Οι συμφωνίες μεταβίβασης των δραστηριοτήτων της στην Ελλάδα, αναφέρει η Shell, «είναι συνεπείς με τη γενικότερη στρατηγική του Ομίλου, σύμφωνα με την οποία δίνεται έμφαση στον τομέα έρευνας και ανάπτυξης παραγωγής και στην κερδοφορία του τομέα διύλισης και εμπορίας». Είναι σαφές ότι η συμπίεση της κερδοφορίας της θυγατρικής του αγγλοολανδικού Ομίλου στην Ελλάδα ήταν καταλυτικός παράγοντας για την αποχώρησή του από την ελληνική αγορά, η οποία μετά και την αποχώρηση της BP εισέρχεται σε φάση πλήρους ελληνοποίησης.

Κερδισμένος της υπόθεσης εμφανίζεται ο Ομιλος Βαρδινογιάννη. Με δεδομένο ένα μερίδιο της τάξης του 25% στον τομέα της διύλισης, ισχυροποιεί τη θέση του στον τομέα της εμπορίας στον οποίο πλέον θα δραστηριοποιείται με τρία εμπορικά σήματα (Shell, Avin, CYCLON) συγκεντρώνοντας ένα μερίδιο της τάξεως του 25,3%, έναντι ποσοστού 28,5% του πρώτου παίκτη της αγοράς, που είναι ο Ομιλος των ΕΛΠΕ που προσφάτως εξαγόρασε το δίκτυο της BP. H πρόσβαση της Motor Oil στη B. Ελλάδα μέσω των αποθηκών της Shell στην Αλεξανδρούπολη καταγράφεται ως σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα. H αγορά σχολίαζε χθες ως πολύ χαμηλό το τίμημα που καταβάλλει η Motor Oil για την εξαγορά του δικτύου της Shell, καθώς υπολείπεται κατά πολύ από το κατώφλι των 400 εκατ. ευρώ που φέρεται να είχε βάλει η πολυεθνική στην έναρξη των διαπραγματεύσεων και συγκρίσιμο με το τίμημα των 359 εκατ. ευρώ που κατέβαλαν τα ΕΛΠΕ για την εξαγορά του δικτύου της BP. Στις επίσημες ανακοινώσεις των δύο εταιρειών χθες, δεν γίνεται κανένας λόγος για το μέλλον των 450 εργαζομένων στη Shell, όπως επίσης και για το πρόστιμο της Επιτροπής Ανταγωνισμού που βαρύνει την εταιρεία. Οι εργαζόμενοι της Shell ενημερώθηκαν επισήμως χθες στις πέντε το απόγευμα από τον πρόεδρο της εταιρείας κ. Γιώργο Θωμαΐδη για το περιεχόμενο των συμφωνιών που είχαν υπογραφεί λίγο νωρίτερα στο Λονδίνο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ