Πύργος του Πειραιά, θεαματικές λύσεις

Πύργος του Πειραιά, θεαματικές λύσεις

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ. Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του ανοιχτού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ιδεών για την όψη του Πύργου του Πειραιά και η έκθεσή τους από χθες το απόγευμα στους χώρους της «Αθηναΐδας» (Καστοριάς 33, Βοτανικός) αναμένεται ότι δεν θα είναι το τέλος, αλλά οι ενδιάμεσοι σταθμοί μιας δημιουργικής πορείας για την αξιοποίηση του δεύτερου υψηλότερου κτιρίου στην Ελλάδα. Ωστόσο ο έντονα πειραματικός και ουτοπικός χαρακτήρας των τριών πρώτων βραβείων (όλα πήγαν σε γραφεία του εξωτερικού) εξασθενεί έναν από τους βασικότερους στόχους του διαγωνισμού που οργάνωσαν το διαδικτυακό περιοδικό GreekArchitects.gr και η εταιρεία DuPont: την άσκηση πίεσης στον Δήμο Πειραιά, ιδιοκτήτη του Πύργου, μέσα από την ανάδειξη του πρώτου βραβείου του διαγωνισμού, προκειμένου να προχωρήσουν το συντομότερο δυνατό οι διαδικασίες υλοποίησής του. Οι επιλογές της κριτικής επιτροπής μάς απομακρύνουν σημαντικά από αυτό το ενδεχόμενο, αφού κατά γενική ομολογία καμία βραβευμένη μελέτη δεν είναι άμεσα υλοποιήσιμη. Την ίδια στιγμή, ο ουτοπικός χαρακτήρας των βραβείων δεν απαλλάσσει τον Δήμο Πειραιά από τις ευθύνες του.

Το γεγονός ότι ο βασικός άξονας του διαγωνισμού παρέμεινε στην «ιδέα» και δεν μετακινήθηκε στη δυνατότητα άμεσης εφαρμογής, που ήταν άλλωστε ένα από τα κριτήρια της βαθμολόγησης των μελετών, δεν ακυρώνει την επιτυχία του εγχειρήματος. Ο διαγωνισμός για τον Πύργο του Πειραιά συγκέντρωσε 380 προτάσεις 949 μελετητών από 44 χώρες. Η συμμετοχή ελληνικών και ξένων γραφείων ήταν σχεδόν μοιρασμένη. Οι Ελληνες φαίνεται ότι πήραν περισσότερο στα σοβαρά τον όρο περί υλοποίησης και κατέθεσαν πιο «συμβατικές» προτάσεις, αποσπώντας πέντε θέσεις στην πρώτη δωδεκάδα (β΄ επαίνους). Αντίθετα, οι ξένοι αρχιτέκτονες επέδειξαν σαφώς πιο ερευνητική διάθεση, στάση που τελικά δικαιώθηκε. Μια δεκάδα μελετών και σίγουρα τα τρία από τα τέσσερα πρώτα βραβεία (το τρίτο μοιράστηκαν δύο γραφεία) πλειοδότησαν σε μια στρατηγική αποϋλοποίησης του κτιστού, που μπορεί να γίνει δυνατή χάρη σε τεχνικές υψηλής ή και συμβατικής τεχνολογίας, οι οποίες, όπως σημειώνει ο αρχιτέκτονας και οργανωτικός υπεύθυνος του διαγωνισμού Μανώλης Αναστασάκης, προσφέρουν σε απόσταση από τον κυρίως κορμό ενός κτιρίου μια πλειάδα συστημάτων και συσκευών ικανών να αντιδρούν και αλληλεπιδρούν με τα φυσικά φαινόμενα: άνεμος, βροχή, ηλιακή ακτινοβολία.

Τα βραβεία

Στο πρώτο βραβείο των Matthias Hollwich και Marc Kushner από τη Νέα Υόρκη, η ρευστή όψη του πειραϊκού ουρανοξύστη μεταβάλλεται ανάλογα με τον άνεμο και τις ταλαντώσεις μιας σειράς από πυκνούς, εύκαμπτους «ανεμο-ιστούς». Κατ’ αντιστοιχία στο δεύτερο βραβείο των Ρώσων Danir Safiullin και Irina Prytkova ο απόλυτος πρωταγωνιστής είναι το νερό. Φανταστείτε έναν γιγαντιαίο πίδακα στην καρδιά του λιμανιού. Ο Ιταλός Marco Acerbis με τις ζωηρόχρωμες ομπρέλες του αντιμετωπίζει με ευρηματικό τρόπο το πρόβλημα του σκιασμού του κτιρίου, ενώ οι Αμερικανοί Gerald Griggs και Weimeng Lu είναι οι πιο συμβατικοί της πρώτης τριάδας, με μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση της επιδερμίδας με διπλή πέτρινη και γυάλινη πρόσοψη. Η έκθεση στην «Αθηναΐδα» (Καστοριάς 34-36, Βοτανικός) θα διαρκέσει μέχρι τις 27 Ιουνίου 2010.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή