ΑΡΧΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Διάκριση με αχρείαστη δημοσιότητα

Της Μαργαριτας Πουρναρα

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ. Και ξαφνικά η Ελλάδα αναφέρεται στον ξένο Τύπο για κάτι άλλο πέραν από την καθημαγμένη της οικονομία. Η Αθηνά Τσαγγάρη έκανε την αρχή με τη διάκρισή της στην κινηματογραφική Μόστρα της Βενετίας. Τώρα, ο φωτογράφος Παναγιώτης Λάμπρου βλέπει το όνομά του σε άρθρο της εφημερίδας «Γκάρντιαν», χάρις σε μια λήψη του που είναι υποψήφια για βράβευση σε διαγωνισμό που διοργανώνει η National Portrait Gallery. Πρόκειται για το έργο με τίτλο «Portrait of my British wife» που πέτυχε να εισέλθει στη βραχεία λίστα ενός σημαντικού βραβείου (Taylor Wessing) μαζί με άλλα τρία έργα.

Η είδηση θα είχε περάσει στα «ψιλά» ή θα είχε εντελώς διαφορετική φόρτιση αν δεν υπήρχε η ιδιαιτερότητα ότι η σύζυγος του Λάμπρου, απεικονίζεται φορώντας ένα μπλουζάκι αλλά όχι εσώρουχο. Η φωτογραφία τραβήχτηκε στο εξοχικό του ζευγαριού στη Σχοινούσα, ένα καλοκαιρινό χαλαρό πρωινό, αν κρίνει κανείς και από το πιάτο με την ομελέτα ακριβώς δίπλα της. Εχει μια αίσθηση αθωότητας, με την ανυπόκριτη πόζα που παίρνει κανείς ότι πίσω από τον φακό υπάρχει ένα οικείο άτομο. Ο Λάμπρου μάλιστα τονίζει ότι η λήψη τραβήχτηκε αυθόρμητα και αργότερα αποφάσισε να την υποβάλει για τον διαγωνισμό.

Η ιστοσελίδα του μουσείου δημοσιεύει ολόκληρο το έργο, ενώ η βρετανική εφημερίδα το κόβει στη μέση, με τη δυνατότητα να κάνει κανείς κλικ πάνω στην εικόνα για να τη δει στο ακέραιό της. Το άρθρο διερευνά παλαιά ερωτήματα στην ιστορία της τέχνης: πώς μια ιδιωτική στιγμή περνά στην δημόσια σφαίρα και πότε η τέχνη αποκτά ηδονοβλεπτική προσέγγιση. Ο συντάκτης του άρθρου υποστηρίζει ότι κάποιοι ενδεχομένως να σοκαριστούν από το θέαμα όταν κρεμαστεί στους τοίχους του μουσείου τον Νοέμβριο μαζί με άλλα έργα που πήραν μέρος στον διαγωνισμό. Σε επικοινωνία του με την «Κ» ο καλλιτέχνης υποστηρίζει ότι το εικαστικό περιεχόμενο της φωτογραφικής δουλειάς του έχει σχεδόν εξαφανιστεί κάτω από το βάρος της «εντυπωσιοθηρικής» κάλυψης του γεγονότος, ακόμα και από ελληνικά ΜΜΕ.

Έντυπη