Η ελληνική τραγωδία της Affichage που λέει ότι εξαπατήθηκε «χωρίς οίκτο»

Η ελληνική τραγωδία της Affichage που λέει ότι εξαπατήθηκε «χωρίς οίκτο»

3' 46" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Στον βάλτο της ελληνικής διαφθοράς»… «η Affichage Holding, μία ελβετική εταιρεία με μεγάλη παράδοση, εξαπατήθηκε χωρίς οίκτο». Με αυτόν τον τρόπο περιγράφει μία από τις εγκυρότερες γερμανόφωνες εφημερίδες της Ελβετίας, η Neue Zurcher Zeitung, το αποτέλεσμα της στρατηγικής συνεργασίας που υπέγραψε το 2007 η εισηγμένη Αlma Ατέρμων και ο πραγματικός βασικός της μέτοχος Φίλλιπος Βρυώνης (τον οποίο κατονομάζει) με την επίσης εισηγμένη Affichage. Μία συμφωνία που, όπως αναφέρεται στην εφημερίδα, κόστισε στην Affichage 150 εκατ. ελβετικά φράγκα, ήτοι το 1/3 της χρηματιστηριακής της αξίας.

Ο τότε διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κρίστιαν Κάουτερ κατηγορήθηκε από τη γενική συνέλευση ότι «αμέλησε να καταλάβει την απάτη του Φ. Βρυώνη». Η διοίκηση άλλαξε και το νέο διοικητικό συμβούλιο διεξάγει, πλέον, έρευνες για τους όρους και τις συνθήκες της συμφωνίας. Ηδη, την περασμένη Πέμπτη κατατέθηκαν μηνύσεις στην Ελλάδα κατά του Φ. Βρυώνη και συνεργατών του για σειρά σοβαρότατων αδικημάτων. Πολλά ερωτήματα, όμως, παραμένουν αναπάντητα. «Δεν θα ήθελα να προχωρήσω σε καμία δήλωση για το θέμα αυτό ακόμη», απάντησε στην «Κ» ο διευθυντής της Affichage Ολιβερ Αχερμαν, όταν ρωτήθηκε σχετικά.

Η συμφωνία

Τον Φεβρουάριο του 2007 η Alma Ατέρμων και ο βασικός της μέτοχος Φ. Βρυώνης υπέγραψαν με την Affichage συμφωνία για την πώληση 10.000 νόμιμων θέσεων υπαίθριας διαφήμισης, των «επιπλώσεων δρόμου», δηλαδή πάνελ, ξυλοκατασκευές, αφίσες κ. λπ., και ορισμένων εταιρειών του ομίλου. Το τίμημα ορίστηκε στα 64,9 εκατ. ευρώ. Η πώληση των στοιχείων θα ήταν σταδιακή με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Ιούλιο του 2009.

Και ενώ ουσιαστικά η Ατέρμων πούλησε το σύνολο της επιχειρηματικής της δραστηριότητας, η διοίκησή της είχε ανακοινώσει στο χρηματιστήριο ότι πουλήθηκαν κάποια περιουσιακά στοιχεία προκειμένου να αναπτυχθεί η εταιρεία στο εξωτερικό (χρηματιστηριακές ανακοινώσεις Μαρτίου – Ιουλίου 2007). Παρουσιάστηκε, δηλαδή, μία διαφορετική εικόνα για την εταιρεία.

Εν τω μεταξύ, όπως υποστηρίζουν πηγές από την Ελβετία, μόλις το καλοκαίρι του 2009 κατάλαβε η Affichage ότι οι διαφημιστικές θέσεις που είχε αγοράσει «ήταν κατά άλλους ημινόμιμες και κατά άλλους παράνομες», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά και στο ελβετικό δημοσίευμα και μόλις 500 ήταν νόμιμες. Ωστόσο, ο νομικός εκπρόσωπος της ελληνικής πλευράς κ. Γιάννης Ξυθάλης σχολιάζει: «Πώς μία σοβαρή επιχείρηση υπογράφει μία συμφωνία αγοράς χωρίς προηγουμένως να έχει ελέγξει την ύπαρξη των απαιτούμενων αδειών;».

Η πλευρά των Ελβετών υποστηρίζει ότι το νομικό καθεστώς για την υπαίθρια διαφήμιση της Ελλάδας διαφέρει από την υπόλοιπη Ευρώπη και ως εκ τούτου εμπιστεύτηκαν τους χειρισμούς και τις εξηγήσεις του Φ. Βρυώνη. Εμπιστεύτηκαν, επίσης, τις ελληνικές χρηματιστηριακές αρχές που εποπτεύουν τις εισηγμένες εταιρείες, καθώς και το γεγονός ότι η Alma Ατέρμων ήταν ηγέτιδα του κλάδου με μερίδιο 74%. Αργότερα, η Affichage υπέστη και νέα ζημία, όταν η ελληνική πολιτεία εφάρμοσε τη νομοθεσία περί υπαίθριας διαφήμισης.

Τότε οι διαφημιστικές πινακίδες της χαρακτηρίστηκαν ως ρύποι και απομακρύνθηκαν. Μία νομοθεσία του 2003 την οποία γνώριζε ο Φ. Βρυώνης, όπως υποστηρίζει η ελβετική εταιρεία.

Πώς δόθηκαν τα λεφτά

Η υλοποίηση της συμφωνίας ξεκίνησε άμεσα με την καταβολή 24 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την ελβετική πλευρά, το ποσό αυτό δεν κατετέθη στο ταμείο της εισηγμένης αλλά σε προσωπικό τραπεζικό λογαριασμό στενού συγγενή του Φ. Βρυώνη. Στη συνέχεια κατεβλήθησαν στην Alma Ατέρμων 18 εκατ. ευρώ για την αγορά όλων των παγίων και των μισθώσεων που έχει. Ακολούθησε η πώληση αντί 43 εκατ. ευρώ περίπου των εταιρειών Δόμηση και Clear Media, αντικείμενο των οποίων ήταν οι συμβάσεις μισθώσεων με τους δήμους (Δόμηση) και του ιδιώτες (Clear Μεdia). Επίσης, κατεβλήθησαν 4,5 εκατ. ευρώ στον Φ. Βρυώνη προκειμένου να μην ανταγωνιστεί στο μέλλον την Αffichage.

Η αγορά αναμένει την απάντηση του Ελληνα επιχειρηματία που κατηγορείται ευθέως και τις νέες εξελίξεις της υπόθεσης.

Το χρονικό

1986
Με την επωνυμία Ατέρμων, αρχίζει τη δραστηριοποίησή της η εταιρεία, αναλαμβάνοντας την αποκλειστική διαφημιστική εκμετάλλευση των εσωτερικών χώρων των βαγονιών του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (ΗΣΑΠ).

1987
Υπογράφει ανάλογη συμφωνία με τα τρόλεϊ και τα πράσινα αστικά λεωφορεία.

1989 – 1998
Εισάγει από τη Γερμανία τα «Panels» (υπαίθριες φωτεινές διαφημίσεις), τα τοποθεί στους σταθμούς του ΗΣΑΠ και αποκτά την αποκλειστική διαφημιστική τους εκμετάλλευση. Πρωτολανσάρει τα ζωγραφισμένα τρόλεϊ ως διαφημιστικό μέσο, εκμεταλλεύεται διαφημιστικά τους κοινόχρηστους χώρους των δήμων, τοποθετεί υπαίθριες φωτεινές διαφημίσεις, αλλά και επιδαπέδιες διαφημίσεις σε μεγάλα σούπερ μάρκετ.

Αποκτά τη διαφημιστική εκμετάλλευση των 480 αστικών λεωφορείων της Θεσσαλονίκης καθώς και των χώρων της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) και του Ολυμπιακού Σταδίου.

1999 – 2000
Εισάγεται στην Παράλληλη Αγορά του Χρηματιστηρίου, στη συνέχεια απορροφά την Alma Media Center και μετονομάζεται σε Αλμα Ατέρμων.

2006
Τον Οκτώβριο η μετοχή μπαίνει στην επιτήρηση, καθώς δεν εξηγεί ορθά τις επενδύσεις της σε τρεις ανώνυμες εταιρείες της Ελλάδας και του εξωτερικού.

2007
Τον Φεβρουάριο υπογράφει τη συμφωνία με την ελβετική Affichage.

2010
Τον Απρίλιο αναστέλλεται η διαπραγμάτευση της μετοχής της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή