ΕΛΛΑΔΑ

Η αλληλεγγύη των ΙΧήδων

Της Λινας Γιανναρου

Η Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου ήταν μια πολύ δύσκολη ημέρα για την Αθήνα. Οι εργαζόμενοι σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς είχαν κηρύξει 24ωρη απεργία, το εναρκτήριο λάκτισμα για το μπαράζ κινητοποιήσεων που ακολούθησε. Στις 8 το πρωί, οι μισοί κάτοικοι βρίσκονταν ήδη ακινητοποιημένοι στους δρόμους και οι υπόλοιποι εγκλωβισμένοι στα σπίτια τους. Ηταν τότε που ο athenstransport, ο χρήστης του τουίτερ που ενημερώνει σχετικά με τα τεκταινόμενα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας έγραψε: «Αν έχεις ελεύθερη θέση στο αυτοκίνητό σου, βοήθησε έναν συμπολίτη σου να μετακινηθεί. Γράψε πού πηγαίνεις, από πού και τι ώρα». Και κάπως έτσι, οι Αθηναίοι ξεκίνησαν μαζικά το carpooling.

Ο συνεπιβατισμός, το μοίρασμα των καθημερινών μετακινήσεων με το αυτοκίνητο με άλλους ώστε να μειώνονται τα έξοδα του ταξιδιού, το «φορτίο» των δρόμων από Ι.Χ. και οι περιβαλλοντικοί ρύποι, αποτελεί κοινή πρακτική σε πολλές χώρες του εξωτερικού, όμως στην Ελλάδα η σχέση με το αυτοκίνητό μας παρέμενε παραδοσιακά... αποκλειστική. Τα ολοένα αυξανόμενα οικονομικά προβλήματα των πολιτών, όμως, η καλπάζουσα τιμή της βενζίνης και βέβαια οι συχνότατες απεργίες των επιβατικών μέσων, είχαν δημιουργήσει ώριμες συνθήκες για την ανάληψη μιας τέτοιας πρωτοβουλίας. Ηδη άλλωστε τον σπόρο του carpooling είχαν φυτέψει τα σχετικά διαδικτυακά σάιτ (ενδεικτικά: carpooling.gr, pamemazi.gr, carpooling.ntua.gr), τα οποία έχουν δημιουργήσει το δικό τους πιστό κοινό.

Αυθόρμητα

Ηταν όμως η πρώτη φορά που το carpooling οργανώθηκε αυθόρμητα, μέσω μιας πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης. «Δεν περίμενα ότι θα υπάρξει τόσο μεγάλη ανταπόκριση, καθώς ήταν μια ιδέα της τελευταίας στιγμής» λέει στην «Κ» ο κ. Αλέξανδρος Λιάρος, διαχειριστής του blog athenstransport και του ομώνυμου λογαριασμού στο twitter. Ομως χρησιμοποιώντας το hashtag #carpoolgr, κάτω από το οποίο συγκεντρώνονταν όλα τα σχετικά tweets, κατά δεκάδες οι χρήστες άρχισαν να αναρτούν αγγελίες. «Πατησίων και πάω Γκάζι. Δύο θέσεις κενές». «Στη 1 φεύγω από Χαλάνδρι και πάω Χίλτον (ή κέντρο)». «Κατά τις 5.30 φεύγω από Εθνική Ασφαλιστική (Συγγρού) και πάω Κάτω Χαλάνδρι (από Παγκράτι)». «Κατά τις 4.30 θα φύγω από Μοσχάτο για Παλλήνη είτε μέσω Αττικης Οδού είτε μέσω Καλλιθέας, Ν. Σμύρνης και Υμηττού. Στη διάθεσή σας». Η προσφορά ήταν ανάλογη της ζήτησης, με αποτέλεσμα να σχηματιστούν ουκ ολίγα «ζευγάρια». «Ευχαριστώ πολύ τον @Clechuck για την ευχάριστη διαδρομή Νέος Κόσμος - Χίιλτον». «Πήγα Γκάζι - Βύρωνα και μάλιστα με καλή μουσική!»

Την πρώτη ημέρα το hashtag συγκέντρωσε σχεδόν 500 tweets, ενώ η επιτυχία... συνεχίστηκε και τις επόμενες ημέρες. «Τελευταίο καμπανάκι. Φεύγω από Αγιο Σώστη στον Νέο Κόσμο σε ένα 15λεπτο προς Ερρίκος Ντυνάν», έγραφε κάποιος την περασμένη Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου, άλλη μια ημέρα κυκλοφοριακού εμφράγματος. «Last call: Φεύγω σε 10 λεπτά από Χολαργό προς τα δυτικά (Αιγάλεω - Χαϊδάρι)». Αλλος: «Ωρα, 17.15, Από: Μαρούσι Cosmote, Προς: Δυτικά (Χαϊδάρι, Αιγάλεω) Θέσεις: 4». Η φύση του μέσου έπαιξε τον ρόλο της. «Από την πρώτη στιγμή που άρχισα να χρησιμοποιώ το twitter είδα ότι το μέσο είναι ιδανικό για τη μετάδοση σύντομων, χρηστικών ειδήσεων», λέει ο ίδιος. Αυτό ήταν που τον οδήγησε να καλύψει το κενό που υπήχε ως προς την έγκυρη ενημέρωση για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στο Διαδίκτυο. «Αρκετοί έγραψαν ότι χάρη στο #carpoolgr βρήκαν τρόπο μετακίνησης τις μέρες απεργίας των μέσων μεταφοράς. Το πιο ενθαρρυντικό για εμένα είναι ότι είδα πως υπάρχει αλληλεγγύη, ο ένας να προσπαθεί να βοηθήσει τον άλλο όταν υπάρχει ανάγκη», σημειώνει ο κ. Λιάρος. Πράγματι, μέσα στη γενική κατήφεια, μεταδόθηκε ηχηρό το μήνυμα της συνεργασίας και της προσφοράς. «Νομίζω το μόνο καλό της ημέρας (αλλά και της περιόδου) είναι το #carpoolgr. Ενέργειες σαν αυτές είναι που θα μας κρατήσουν ζωντανούς», έγραψε κάποιος. «Ενας από τους λόγους που αγαπώ τουίτερ». «Μακάρι το #carpoolgr να συνεχιστεί, ακόμα πιο οργανωμένα και τις ημέρες που κυκλοφορούν τα Μέσα. Ολοι μαζί κάναμε καλή αρχή πάντως», έγραψε ο athenstransport.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ